BARN OG SØVN: Våkner barnet ditt før klokka 05.00 om morgenen, så fortell barnet at det fortsatt er natt, gi barnet smokken eller bamsen og legge det til rette i sengen.  Foto: Colourbox
BARN OG SØVN: Våkner barnet ditt før klokka 05.00 om morgenen, så fortell barnet at det fortsatt er natt, gi barnet smokken eller bamsen og legge det til rette i sengen. Foto: ColourboxVis mer

Slik får du morgenfuglene til å sove lenger

Det er ikke morgen selv om barna våkner klokka fem.

Du våkner av podens hjerteskjærende rop etter mamma eller pappa. Klokka viser halv fem om morgenen - og det er på tide å stå opp, i følge minsten. Men er det det for dere? Neppe. Hvordan skal jeg få barnet mitt til å sove lenger enn til klokka 06? spør foreldre i vårt forum barnimagen. Og for ikke snakke om enda tidligere.

Slik får du morgenfuglen til å sove lenger.

Uthvilt etter ni timer Caroline Teigen er søvnterapeut og driver firmaet Sovehjelp.no Hun mener at barn kan ha god grunn til å føle seg uthvilt dersom de har sovet i ni timer. Barn trenger mellom ni og 12 timer søvn i døgnet fra de er tre måneder.

- Legges barnet klokka halv åtte og barnet sover sammenhengende i ni timer, er han sannsynligvis våken og klar for dagen halv fem om morgenen. Dette er en ekte morgenfugl, forklarer Teigen.

Hun poengterer at barn kan klare seg fint på mindre søvn enn det vi foreldre kanskje tror.

- Det er også arv med i bildet her, ikke alle trenger like mye søvn. Derfor bør dere først se på døgnsøvnen og legge til rette for at barnet får nok søvn gjennom døgnet.

Men rådene er mange. Kutte dagsøvnen eller redusere sovingen i barnehagen? Det finnes flere søvnråd du ikke skal høre på.

Vær hos barnet Hun anbefaler foreldre til å gå inn på barnerommet når han eller hun våkner.

- Si: «Det er ikke morgen enda. Jeg skal være her å passe på deg, men vi skal ikke stå opp enda.»

- Barnet kan jo ikke noe for at det våkner, så fortell barnet at det er i orden at han er våken, og be ham om å være rolig slik at du kan slappe av, forklarer søvnterapeuten videre.

- Det bør være lys i rommet, slik at barnet kan se og orientere seg.

Caroline Teigen møter mange foreldre som er frustrerte fordi barnet våkner for tidlig. Og at det å sitte eller ligge på rommet hans med lyset på, ikke akkurat er det man ønsker aller mest.

- Klart det er kjedelig å være våken midt på natta, men det viktigste er at barnet føler seg trygg. Vi voksne må romme at barnet våkner og ikke kan noe for det - han klarer rett og slett ikke å sove lenger, og vi må hjelpe dem til å finne søvnen igjen, forklarer hun.

- Vær rolig selv og vær tålmodig. Barnet sovner til slutt, selv om det kan ta litt tid.

Ikke endre på dagsovingen - En del foreldre ønsker å begrense dagsøvnen til barnet, for å se om dette kan hjelpe på nattesøvnen Jeg fraråder dette, påpeker Teigen.

GOD MORGEN: Barn trenger mellom ni og 12 timer søvn i døgnet fra de er tre måneder. Legger du barnet klokka halv åtte og barnet sover sammenhengende i ni timer, er han sannsynligvis våken og klar for dagen halv fem om morgenen. Foto: Thinkstockphoto Vis mer

- Søvn avler søvn, og det er viktig for barn å få den gode, dype søvnen. Hvis det er lettere for barnet å få det til på dagtid, så får man legge en god plan for å hjelpe barnet til å få det til på natten også. Man må se på kveldsrutiner, mat og samspill mellom barn og foreldre, understreker hun.

Det finne selvsagt mange søvntabber hos småbarnsforeldre.

Dropp morgen-TV i helgene Noen barn kan være morgenfugler i helgene men ikke i ukedagene. Vi har vel alle undret oss over hvorfor barn våkner klokka seks søndagsmorgen, mens man i ukedagene praktisk talt må dra dem ut av senga klokka halv åtte?

- Noen barn våkner tidligere i helgene, og det skyldes nok to ting. Det ene er at det er mer stas å ha helg, være med foreldrene og kose seg. Det andre er morgen-TV. TV er så stimulerende for noen barn at det virker som vekkeklokke, sier Teigen som anbefaler foreldre til rett og slett å droppe morgen-TV i helgene.

Trenger ofte en time til Søvnekspert Karin Naphaug jobber i likhet med Caroline Teigen med familier som sliter med søvnproblemer, og kjenner også godt til «morgenfuglene».

- Selv om barnet har sovet i ni til elleve timer er det ikke sikkert at hun er uthvilt, påpeker Naphaug. Barn som er klar for dagen i femtiden om morgenen kan ofte trenge én time til på puten.

Naphaug ber derfor foreldre om å være forsiktig med å ta opp barnet på denne tiden.

- Da vil hun mest sannsynlig fortsette å våkne på samme tid fordi hun tror at det er morgen.

Prøv disse to metodene Karin Naphaug har selv erfaring med at det kan være vanskelig å roe barnet igjen, og anbefaler foreldre til å prøve disse to metodene:

- Gå inn til barnet med en gang hun begynner å rope, før hun våkner ordentlig, for å si at det fortsatt er natt, eventuelt gi henne smokken eller bamsen og legge henne til rette i sengen. Ikke bruk lang tid, og ikke bruk mange ord.

Videre anbefaler hun at dere også kan vente en god stund (10-20 minutter, avhengig av alder) før du går inn, i håp om at barnet sovner igjen av seg selv.

- Dersom barnet tar pauser, så vent med å gå inn. Eller gå inn når gråten er rolig, og vær vennlig men bestemt.

Flere gode tips til hvordan du får barnet til å sove Greit å forskyve døgnet med 15 minutter

I motsetning til Caroline Teigen som fraråder foreldre til å tukle med dagsovingen, mener Karin Naphaug imidlertid at en god løsning for morgenfugler kan være å forskyve døgnet med 15 minutter.

- For å få barnet til å sove en time lenger på morgenen, kan du legge ham et kvarter senere hver kveld i fire dager, samt at du tar ham opp et kvarter senere hver morgen. Når barnet da våkner til ønsket tid, kan du gradvis legge ham tidligere om kvelden igjen slik at man etter hvert når målet, forklarer søvneksperten.

Les også:
Så lenge skal barna sove
Selv spebarn kan lære å sove hele natta gjennom.
Slik får du barna ut av ektesengen
Over halvparten legges for seint.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

BARN OG SØVN: Vent 10 til 20 minutter før du går inn til barnet når det våkner grytidlig, i håp om at barnet sovner igjen av seg selv. Foto : Thinkstockphoto Vis mer