GAMMEL SVENSKE: Peder Nielsen (33) fra Oslo deler bilinteressen til pappa Dag-Henning (59). Nylig slo sønnen til og kjøpte veteranbilen han har hatt sansen for lenge - en 1972-modell Volvo 142 Sport. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL
GAMMEL SVENSKE: Peder Nielsen (33) fra Oslo deler bilinteressen til pappa Dag-Henning (59). Nylig slo sønnen til og kjøpte veteranbilen han har hatt sansen for lenge - en 1972-modell Volvo 142 Sport. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFILVis mer

Slik oppfyller du veteranbildrømmen

Du sparer tusener på å importere selv.

• Her finner du Dagbladets bilsaker.

Autofil/Dinside: 500 kroner i forsikring, 425 kroner i årsavgift, 6037 kroner i engangsavgift og null verditap - du sparer tusener på å importere selv.

6037 kroner er tallet du må huske når du skal importere en veteranbil på egen hånd.

Det er den faste avgiften staten skal ha ved registrering.

Ved siden av merverdiavgiften er dette de eneste kostnadene du trenger å bekymre deg for hvis du er fristet til å hente en gammel flamme fra utlandet.

Avgiftsfritak for veteraner Grunnen til denne lave satsen er et avgiftsfritak ved biler klassifisert som veteran, altså de som er over 30 år gamle.

Det betyr at den beryktede norske engangsavgiften som tar utgangspunkt i både effekt, utslipp og vekt, utgår fullstendig. For bilfrelste nordmenn er dette nesten for godt til å være sant.

VETERANPROFF: Daglig leder Bård Risan driver Rud Vintage Garage i Bærum. Han selger bare veteranbiler og setter kundenes ønsker høyt. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Det betyr at det ikke blir gjort forskjell på motorvolum og effekt ved import: En diger amerikaner med 7-liters motor og hundrevis av hestekrefter koster nøyaktig det samme å importere som en knøttliten Fiat 500 med tosylindret symaskin i hekken.

Derfor har det aldri vært et bedre tidspunkt for å ta steget helt ut og bli medlem i den spennende klubben som veteranbileiere utgjør.

Men før du kan vri om nøkkelen i din egen klassiske bil, må du gjennom en spennende - og til tider krevende - prosess.

Å finne rett bil til rett pris Dette er åpenbart det viktigste punktet. Sett et budsjett, gjør research på bilmodellene som er aktuelle, sett deg inn i typiske feil og mangler, og begynn letingen på nettets utallige annonser.

Takket være EU-samarbeidet er det i prinsippet ingen europeiske land du ikke kan importere bil fra. Så lenge bilen er i forskriftsmessig stand, har alle originale registreringsdokumenter og er EU-godkjent, er det fritt fram.

Likevel er det viktig å understreke at det er ditt ansvar som kjøper å påse at alle de riktige dokumentene faktisk følger med bilen.

VIN OG VOLVO: - Jeg satt en kveld og drømte meg vekk på nettet med et glass vin. Da kom jeg over denne bilen. Den så bare helt perfekt ut, så jeg bestemte meg for at denne måtte jeg ha, sier Peder Nielsen. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Hvis du skriver kjøpskontrakt på en bil for så å finne ut i etterkant at noe mangler, er det juridisk sett ditt problem. Sjekk derfor hvilke dokumenter som påkreves i de respektive landene hvor bilene selges.

Importere selv Etter å ha funnet drømmebilen i utlandet er det viktig å tegne forsikring som er gyldig under frakt til Norge. Dette kan enten gjøres i opphavslandet eller hos norske selskaper (gitt at en har chassisnummer tilgjengelig).

Frakt til Norge kan ordnes gjennom biltransportselskaper, eller ved å kjøre bilen hjem på egen hånd.

Sistnevnte er ikke bare mye morsommere, det gir også anledning til å bli kjent med bilen og eventuelt utbedre feil før innførsel (reparasjoner er generelt billigere i utlandet).

Når du kommer til grensen, er du lovpålagt å stoppe ved tollkontoret og fortolle bilen. Merverdiavgiften blir også betalt her. Ved bruk av fraktfirma ordnes fortolling gjennom agenten.

30 dager med utenlandske skilt Tidligere var det ikke lov å kjøre inn i Norge på utenlandske skilter, selv om disse var godkjent for eksport og hadde gyldig forsikring i hele Europa.

Du måtte da ha dagsprøvekjennemerker eller godkjente prøveskilt tilgjengelig ved ankomst til Norge. Komplisert, dyrt og upraktisk.

TOLL-STOPP: Hvis du importerer bilen selv, er du lovpålagt å stoppe ved tollkontoret og fortolle bilen. Merverdiavgiften blir også betalt her. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Denne særnorske og tungrodde regelen ble heldigvis fjernet i august 2012.

I dag er det derfor tillatt å kjøre inn i landet på utenlandske skilter og bruke bilen på disse i inntil 30 dager etter fortolling. Dette gir tid til å bestille visningstime hos Biltilsynet og utbedre eventuelle mangler som påkreves før godkjenning.

Registrering og godkjenning Når bilen endelig er på plass, må den vises hos Biltilsynet. Det er ikke mulig å godkjenne importerte veteranbiler på såkalt drop-in, en må få tildelt time på avtalt tidspunkt.

Ved selve godkjenningen blir bilen gått over av tekniske eksperter. Lys, bremser og understell blir undersøkt for å bekrefte at bilen er i forskriftsmessig stand.

I tillegg blir bilens dokumenter sjekket grundig. Her er det viktig at alle endringer som eventuelt er gjort på bilen utover fabrikkstandard, er godkjent av et EU-sertifisert organ.

Er bilen i original stand, skal det i utgangspunktet ikke være noe problem. Men også her finnes det unntak. Hvis du har kjøpt noe sært og spesielt som ikke har rullet på norske veier før, må bilen enkeltgodkjennes. Dette krever en grundigere gjennomgang av bilen og langt høyere grad av dokumentasjon.

De aller fleste veteranbilene som importeres til Norge, er riktignok av merker og modeller som tidligere har vært registrert i landet, og derfor allerede typegodkjente.

Godkjenningsstempel Hvis alt går som det skal, vil du få et godkjenningsstempel i innførselsdokumentene og kan betale engangsavgiften på 6037 kroner ved nærmeste tollkontor.

Etter dette er det bare å registrere bilen.

Forsikring tegnes på chassisnummeret og kvittering på betalt engangsavgift må framlegges til Biltilsynet ved registrering. Skiltnummer vil så bli tildelt og skilter utlevert.

Gratulerer - du har nå importert din egen veteranbil!

Hjelper veteranbilfolket i gang For de som synes importprosessen virker tung og seig, for ikke å nevne tidkrevende, er det mulig å overlate jobben til andre. Det er flere aktører på markedet som tilbyr spesialimport av biler, samt salg av nyimporterte veteranbiler.

En av disse er Rud Vintage Garage i Bærum. Daglig leder Bård Risan er stolt over å drive Norges eneste dedikerte veteranbilutsalg og setter kundenes ønsker høyt.

PAPIRARBEID: Det er viktig å sikre at all dokumentasjon på bilen er i orden. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

- Jeg selger ferdigimporterte biler i tillegg til å spesialimportere klassikere. En del av konseptet er til enhver tid å ha noen modeller inne, i tillegg til å skreddersy bestillinger - uansett hvor sært ønsket er, sier han med et smil.

- Jeg får henvendelser både fra erfarne veteranbilfolk og gryende entusiaster som endelig skal oppfylle drømmen. Responsen har vært svært bra. Jeg merker at interessen er økende, forteller Risan.

- Som å kjøpe en hvilken som helst bruktbil Det er ingen tvil om at veteranbilimport fører med seg en viss risiko. Gamle biler kan skjule mange hemmeligheter. Derfor kan det lønne seg å betale litt ekstra for å få en ferdigimportert bil på norske skilter hvor all historikk er gjennomgått og dokumentert.

En av de som valgte denne løsningen, er Peder Nielsen (33) fra Oslo. Både han og faren Dag-Henning (59) har kjøpt veteranbil hos Rud Vintage Garage.

- Vi har selv importert klassikere fra utlandet tidligere. Det har vi vekslende erfaringer med. Når du står der og ser på bilen, blir du fort blendet og glemmer å sjekke viktige ting. Det er lett å ta forhastede avgjørelser, forteller de.

Dag-Henning har lang erfaring med klassiske biler og vet hva han snakker om. Ved sitt siste kjøp valgte han derfor å handle veteranbil gjennom butikk, en Volvo 145 stasjonsvogn.

- Tidkrevende prosess - På denne måten blir hele handelen mye tryggere. Import av bil er en tidkrevende prosess. Dommen hos Biltilsynet ved godkjenning er heller ikke lett å forutse, forteller Dag-Henning.

- Da er det bedre å overlate jobben til noen som gjør dette på heltid, og heller kjøpe en ferdig registrert bil på norske skilter. Det blir som å kjøpe en hvilken som helst bruktbil. Kanskje til og med bedre, siden oppfølgingen fra forhandleren er svært god, sier han.

Sønnen Peder stemmer i. For noen måneder siden slo han til på en strøken 1972-modell Volvo 142 Sport.

- Vi satt og drømte oss vekk på nettet med et glass vin da vi kom over denne bilen. Den så bare helt perfekt ut, så jeg bestemte meg for at denne måtte jeg ha.

Siden har Volvoen gått som ei klokke. Far og sønn er allerede i gang med å oppgradere bilen for å delta i veteranbilløp og tidstevlinger. De har med andre ord ingen planer om å la den hvite svensken støve bort i garasjen.

Noen modeller er billigst i Norge Uansett hvilken løsning en velger, er det ingen tvil om at veteranbildrømmen lett kan bli virkelighet for den som ønsker det.

Det er verdt å merke seg at noen biltyper faktisk er svært gunstig priset på det norske veteranmarkedet, gjerne enda billigere enn i andre europeiske land.

Dette gjelder spesielt dyrere samlerobjekter.

VETERANSKILT: Egne og tidsriktige skilt kan du enkelt bestille på nettet. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Når en snakker om bruksveteraner i prisklassen 20 000 til 200 000 kroner, vil det likevel stort sett lønne seg å importere.

Vi har samlet noen eksempler fra forskjellige markeder og prisklasser som viser hvor mye en kan spare.  

Eksempel 1 • 1982 BMW 635 CSI fra Tyskland
Motor: 3,4-liters rekkesekser på 218 hk
Pris: 7500 euro / 61 000 kroner
Merverdiavgift: 15 450 kroner
Engangsavgift og vrakpant: 6037 kroner
Visning Biltilsynet / skilter: 1000 kroner
• Totalpris i Norge: 84 287 kroner
Pris tilsvarende bil Finn.no: 100 000 kroner og oppover

• Besparelse: Over 15 000 kroner  

Eksempel 2 • 1984 Chevrolet Corvette C4 fra Sverige 
Motor: 5,7-liters V8 på 205 hk
Pris: 78 000 SEK / 70 285 kroner
Merverdiavgift: 17 727 kroner
Engangsavgift og vrakpant: 6037 kroner
Visning Biltilsynet / skilter: 1000 kroner
• Totalpris i Norge: 95 674 kroner
Pris tilsvarende bil Finn.no: 130 000 kroner og oppover

• Besparelse: Over 34 000 kroner
 

Eksempel 3 • 1975 Lada 1500 S fra Litauen

Motor: 1,5-liters rekkefirer på 75 hk
Pris: 2500 Litas / 5890 kroner
Merverdiavgift: 1493 kroner
Engangsavgift og vrakpant: 6037 kroner
Visning Biltilsynet / skilter: 1000 kroner
• Totalpris i Norge: 14 505 kroner
Pris tilsvarende bil Finn.no: 25 000 kroner og oppover

• Besparelse: Over 10 000 kroner    

• Les også: Slik sparer du 50 000 på bruktbilkjøpet.

BAYERSK BLOMST: En nydelig 1982 BMW 635 CSI fra Tyskland kan hentes hjem og bli din for under 85 000 kroner. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

• Ferietips til veteranbilelskere: Hils på en veteran.

SPAR TUSENER: Henter du en 1984 Chevrolet Corvette C4 fra Sverige, kan du spare 34 000 kroner. Foto: CHEVROLET Vis mer
NOE Å HA, DA: En strøken 1975-modell Lada 1500 S kan du få fiks ferdig på norske skilter for 14 500 kroner. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer