STOR BRØDTEST: Dagbladet har testet 12 grovbrød. De har fått poeng basert på proteininnhold,umettet fett, kostfiber og grovhetsprosent. Minus for sukker, mettet fett og natrium. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
STOR BRØDTEST: Dagbladet har testet 12 grovbrød. De har fått poeng basert på proteininnhold,umettet fett, kostfiber og grovhetsprosent. Minus for sukker, mettet fett og natrium. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Slik velger du riktig brød

Ikke la deg lure av farge og navn. Stor test av grovbrød.

(Dagbladet): Sjekk grovhetsprosenten, innhold og ingrediensenes rekkefølge i varedeklarasjonen før du handler brød, råder ekspertene. For nordmenn er mer opptatt av helse og livsstil enn noensinne.

I fjor spiste vi 250.000 tonn ferske brødvarer. I perioden 2006-2009 gikk salget av fine brød ned med cirka 18 prosent, mens salget av grove brød økte med cirka 11 prosent, ifølge tall fra Flesland Markedsinformasjoner.

GODE RÅD: Ernæringsfysiolog og daglig leder av nettstedet bramat.no, Cathrine Borchsenius har testet brød i vår store brødtest. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Tall fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) viser at det har vært en økning i forbruket av grove brødtyper i løpet av hele 2000-tallet.

Gunstig fiber Grove korn- og brødvarer er bra fordi de har et høyt innhold av kostfiber, mineraler, vitaminer og antioksidanter.

Men hvor sunn er brødskiva di egentlig, og hva bør du se etter når du står foran brødhylla på nærbutikken?

Mills/Mesterbakeren Vita Hjertego' Ekstra grovt brød (testvinner):: En desidert vinner med en grovhetsprosent på 100, lite salt, mye umettet fett og mest fiber av alle. Inneholder også mye protein i forhold til de andre brødene. Vis mer

- Jo grovere et brød er, desto høyere andel hele korn, sammalt mel og kli inneholder det. Både fullkornprodukter og fiber fra disse har vist en sammenheng med redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og overvekt. Dessuten er fiber bra for fordøyelsen, sier klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av BraMat.no, Cathrine Borchsenius.

Bakers, Naturlig Sunt Bygg fullkorn: En god nummer to, men bra grovhetsprosent og innhold av fiber. Vis mer

Hun har testet 12 vanlige brød, som du får kjøpt i kjedebutikker, på oppdrag fra Dagbladet.

Matmesteren, Stabbursbrød Ekstra grovt: Bra grohvetsprosent og greit innhold av fiber. Bra innhold av mettet fett. Vis mer

Når du kjøper brød har Borchsenius følgende råd:

Bakehuset Ruget: For lav grovhetsprosent til at det kan kalles for et virkelig grovt brød. Innholdet av fiber er ok, men kunne vært høyere. Litt mye salt, men en grei fordeling mellom mettet og umettet fett. Vis mer

- Se på grovhetsprosenten! Jo høyere den er, desto mer hele korn, sammalt mel og fiber i brødet. Se gjerne også på «brødskala'n», men vit at den kan være 3/4 eller fullskravert selv om brødet «bare» har en grovhetsprosent på henholdsvis 50 eller 75. Det optimale er brød med grovhetsprosent på mellom 75 og 100. Sjekk også innhold av salt og mettet fett, i tillegg til fiber, råder hun.

«Feil» farge og navn Det næringsrettede forskningskonsernet Nofima jobber for at vi skal spise brød hvor så mye som mulig av kornet er med.

Bakers, Naturlig Sunt Økologisk Fullkorn: Lavere grovhetsprosent enn ønskelig. Dette brødet er dessuten et av dem som inneholder minst fiber av alle. Vis mer

- Nordmenn spiser for lite kostfiber i dag. Nå får vi i oss kanskje 17—20 gram per dag, mens vi bør ha omkring 25-30 gram, sier seniorforsker Stefan Sahlstrøm.

Bakers, Norsk Fjellbrød: For lav grovhetsprosent og for lavt innhold av fiber. Vis mer

Ifølge professor i mat- og ernæringsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, Wenche Frølich, er ikke fargen på brødet bevis for at brødet inneholder mye fullkorn.

Bakers, Ferske 5-korn brød: Har lavere grovhetsprosent enn ønskelig, men har et greit innhold av fiber. Vis mer

- Mange brød er tilsatt maltmel, sukkerkulør eller sirup som gir mørk farge, og kan lure deg til å tro at brødet er grovt. Farge kan ikke brukes som indikasjon på hvor grovt brødet er, sier hun. Det er heller ikke alltid brødets navn er en god indikasjon på innhold.

Dagens Brød Nærbakst, Sunt og Grovt Rug: Dette brødet har faktisk en bra grovhetsprosent, men lite fiber, en del salt, og ikke spesielt god fordeling av mettet og umettet fett. Innholdet av protein er lavt. Vis mer

- Skal et brød kalles rugbrød, bør en av hovedingrediensene være rug. Det holder ikke bare med noen få prosent, som det er i flere brød. Det er også villedende å kalle et brød for havrebrød bare fordi det strøes litt havre på toppen, sier Frølich.

Ulike egenskaper Ifølge Frølich er det et sunnhetstegn om de første ingrediensene i varedeklarasjonen er fullkorn av hvete, rug, havre og bygg.

Bakers Ekte Grovbrød: For lav grovhetsprosent, for lite fiber, og har mest salt av alle brødene. Vis mer

- Sjekk varedeklarasjonen og rekkefølgen som ingrediensene er oppgitt i. Det som står oppført først er det størst andel av, sier hun.

Mesterbakeren Grovbrød bakt i steinovn: Har lavest grovhetsprosent av alle brødene i testen, og har heller ikke nok fiber. Vis mer

Et høyt nivå protein i brødet er ikke nødvendigvis bra.

Bakers Birkebeinerbrød:Har for lav grovhetsprosent og fiberinnhold. Brødet har heller ikke en spesielt bra fordeling mellom umettet og mettet fett, lite protein og nokså mye salt. Bakers sier: Birkebeinerbrødet er en gammel tradisjonsrik oppskrift som har en trofast kjøpergruppe, vi har en rekke andre brød på markedet, men vurderer løpende om vi skal relansere eller trekke birkebeinerbrødet. Vis mer

- Hvis det er over 15 prosent protein i kornet - som er den naturlige mengden - er det som regel tilsatt ekstra isolert gluten. For dem som er i risikosonen, kan dette gi utslag på cøliaki, sier hun.

Mesterbakeren Sunt og Saftig grovbrød: Lav grohvetsprosent, for lite fiber, mye salt og for mye sukker. Mesterbakeren sier: Dette er brød vi bare selger på Østlandet, vi selger andre brød over hele landet med høyere grovhetsprosent og høyere fiberinnhold, deriblant vår bestselger «Grovbrød uten helkorn» som har en grovhet på 91 prosent. Vis mer

- Ulike kornslag har ulike typer av fiber og følgelig ulike egenskaper. Jeg vil anbefale å spise alle typer av korn,sier Frølich.