Strekningen minner om en alminnelig norsk jernbanetrasé

Men toget framstår som det reneste femstjernershotellet.

SPANIA (Dagbladet): Er du klar for syv intense dager med overdådig luksusmat, viner i verdensklasse og en egen suite? Toget står klart til avgang i Nord- Spania.

Hver lørdag fra mai til slutten av oktober, blåser cruisetoget i fløyta og legger ut på den 750 kilometer lange ferden tvers over Spania, fra San Sebastian til Santiago de Compostela.

«El Transcantàbrico Gran Lujo» er det velklingende navnet på det 251 meter lange togsettet - med 14 store suiter, spisevogner, panoramavogn - og selvsagt en egen diskovogn.

Toget framstår som det reneste femstjernershotellet. Hummer og champagne serveres med den største selvfølgelighet.
  Vin og gourmetmat Med på ferden er også en turbuss i megaklassen, med skinnseter og bare tre seter i bredden.

Med denne drar togcruiserne på daglige utflukter for spennende opplevelser langs ruta.

Ved 14.00-tiden er det på tide å innta lunsjen, som selvsagt er en femretter med regionens beste viner.

Den samme bussen frakter også gjestene til kveldens utvalgte restaurant - alltid en av distriktets mest eksklusive.

Neste morgen kjører toget videre til neste destinasjon. Turen går gjennom frodige landskaper, som skiller seg fra de fleste nordmenns oppfatning av spansk natur.

Dramatisk natur Jo da, det er hundrevis av strender langs Atlanterhavskysten og Biscayabukta, men det er først og fremst det vekslende landskapet som tiltrekker seg oppmerksomheten.

Mange steder minner naturen om Vestlandet. Her er steile fjell, ville fosser, vakre innsjøer, dype daler og frodige bygder.

Toget stopper og gjør overnattinger i både små og store byer. Det er selvsagt anledning til å utforske byene på egen hånd.

750 KILOMETER: På den 750 kilometer lange strekningen mellom San Sebastian og Santiago de Compostela kjører luksustoget gjennom et enestående og vakkert landskap, med flere broer som ble bygd for over 100 år siden. Foto: TRENES TURISTICOS DE LUJO
LUKSUSTOG: Symbolet på årets utgave av luksustoget. Foto: EIVIND PEDERSEN
IDENTISKE TOG: Jernbaneselskapet har i 22 år kjørt to identiske togsett. Før årets sesong ble det ene setter totalrenovert og antall suiter ble redusert fra 56 til 14. I hver vogn er det kun to «lugarer» - og plassen er deretter. Foto: EIVIND PEDERSEN
LOKAL SIDER: Lokal eplesider skal visstnok helles i glass fra store høyder for at smaken best skal komme til sin rett. Stemningen er også høy når togcruiserne får lov til å prøve seg på den edle kunst. Foto: EIVIND PEDERSEN
«KAPTEINENS» SKÅL: Gjestene møtes i discovognen for litt champagne og tar gjerne en ekstra skål med togsjef Emilio (t.v.). Foto: EIVIND PEDERSEN
UTFLUKT: Når passasjerene skal på utflukt eller spise middag, er det «buss for tog» som gjelder. Foto: EIVIND PEDERSEN
FORRETT: Denne enorme skalldyrtallerkenen er faktisk bare en forrett under den femretters middagen. Foto: EIVIND PEDERSEN
SARDINER: Spanjolene er med god grunn stolte av sine sardiner. Her en marinert lunsj-variant, på en seng av rotfrukter. Foto: EIVIND PEDERSEN
FEMRETTERS: Innbakte asparges er en av de fem rettene denne kvelden. Alt serveres med selskap av vin av ypperste klasse. Legg merke til årgangen. Foto: EIVIND PEDERSEN
UTFLUKT: En av utfluktene går til Katedralenes Strand like utenfor byen Ribadeo der landskapet er både dramatisk og særegent. Foto: EIVIND PEDERSEN
PILGRIMSMÅL: En lykkelig familie fotografert utenfor pilegrimsmålet i Santiago de Compostela: Mamma Patricia (32) og pappa Javier (33) sammen med døtrene Marta (7) og Carlota (4). Foto: EIVIND PEDERSEN
VAKKERT LANDSKAP: Det er lett å falle i staver når vakkert landskap ruller forbi lunsjbordet. Foto: EIVIND PEDERSEN
TÅKE: Selv i tåke er nasjonalparken Pico of Europe en opplevelse å ta med seg. Foto: EIVIND PEDERSEN
LOKFØRER: Alltid like blide Emilio Sànchez Pelaz er «kaptein» ombord på cruisetoget. Foto: EIVIND PEDERSEN
DRINK: Etter en lang lunsj «i land», er det på tide å slappe av med en ettermiddagsdrink i den 88 år gamle panoramavognen. Foto: EIVIND PEDERSEN
LOKALT BRENNEVIN: Landsbyen Balmaseda ligger i Baskerland, der lokalbefolkningen feirer lørdagskvelden i lokale klær - og med en klunk lokalt brennevin. Foto: EIVIND PEDERSEN
FRA 1923: Restaurantvognene er som rullende klenodier. Gjestene trakteres ombord i ekte Pullman-vogner som ble bygget i 1923. Foto: EIVIND PEDERSEN
UNIFORMKLEDTE: På vei til middag, står personalet oppstilt i uniform og hvite hansker og vinker gjestene avgårde. Foto: EIVIND PEDERSEN
BUSSUTFLUKT: Den skinnende blanke luksusbussen tar passasjerene dit toget ikke går. Foto: EIVIND PEDERSEN
GODE GAMLE: Godt å sitte i 88 år gamle restaurantvogner mens det frodige landskapet ruller forbi lunsjbordet. Foto: EIVIND PEDERSEN

Shoppinglivet frister i byer som Santander, Oviedo og ikke minst den billedskjønne havnebyen Gijon, som også er kjent som «den rene by».

70 kilometer i timen Ferden går gjennom provinsene i Biscaya, Cantabria, Asturias, Leon og Galicia.

Hver dag er det utflukter som inkluderer alt fra historiske byer til verdensberømte attraksjoner som Guggenheim-museet i Bilbao og den spektakulære nasjonalparken Picos de Europa, der gjestene får prøve seg på å skjenke eplesider som de innfødte.
 
Den smalsporede kystjernbanen er som skapt til denne typen togtur.

I motsetning til Spanias velkjente lyntog, er 70 kilometer i timen høyeste tillatte hastighet for cruisetoget.

Det er mer enn nok på den kronglete strekningen, som mest av alt kan sammenliknes med en alminnelig norsk jernbanetrasé.

Landskapet ruller forbi Nærheten til landskapet gir deg ro i sjelen.

Det er en spesiell opplevelse å våkne i den skinnpolstrede dobbeltsenga idet cruisetoget setter seg i bevegelse.

Fra senga gir det sjelefred å se kulturlandskapet rulle forbi, mens du forbereder deg på en morgendusj før frokost i restaurantvogna.

Berømte vogner Hos El Transcantàbrico Gran Lujo er ikke restaurantvogna som andre spisevogner.

Det statlige spanske jernbaneselskapet Feve har restaurert fire originale Pullman-vogner fra 1923.

Dette er historiske vogner som i sin tid trafikkerte i luksustog på de britiske øyer.

Når du entrer de forseggjorte vognene, så går tankene ubønnhørlig til den legendariske Orientekspressen. De myke teppene forsterker luksusfølelsen.

Koster flesk Under hele turen står togpersonalet til tjeneste, uansett hvilke ønsker du måtte ha. En velutstyrt bar disker opp med internasjonale drinker.

Opplevelsene koster selvsagt flesk. Standardprisen er 7500 euro, cirka 59 000 kroner, pr. suite for to personer.

For reisefølge nummer tre påløper 1800 euro, cirka 14 000 kroner ekstra.