KOMMENTARER

En suppe av spekulativ vold, etniske stereotypier og fortellertekniske klisjeer

Når forfattere får gullfeber.

GULLBØKER: Eksemplarer av sci fi-boka «Endgame» utstilt under bokmessa i Frankfurt i oktober. Sjelden har gullfarget omslag passet så godt.   Foto: NTB SCANPIX / AFP / DPA/ ARNE DEDERT /GERMANY OUT
GULLBØKER: Eksemplarer av sci fi-boka «Endgame» utstilt under bokmessa i Frankfurt i oktober. Sjelden har gullfarget omslag passet så godt. Foto: NTB SCANPIX / AFP / DPA/ ARNE DEDERT /GERMANY OUT Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

I et casino i Las Vegas står en monter av skuddsikkert glass, fylt med 500 000 dollar i gull. Det er pengepremien som er utlovet til den smarteste leseren - unnskyld, kodeknekkeren - av en ungdomsbok som ble lansert 7. oktober.

Ordet «lansert» er egentlig for svakt. For aldri har vel en helt ny fortelling blitt pushet ut med så stor markedsføringskraft og som den nye sci fi-romanen til James Frey og Nils Johnson-Shelton.

Boka har tittelen «Endgame», og ble sluppet i over 30 land samtidig, deriblant Norge. Fortellingen må jeg komme tilbake til, for den er ikke så viktig. Lanseringsjippoen er derimot ganske enestående for en ny bok.

Selvsagt har ungdomsbokslipp vært begivenheter før også - nye «Harry Potter»- og «Twilight»-bøker har skapt mye mer virak. Men de har vært knyttet til allerede eksisterende merkevarer. Ja, jeg sier merkevarer, selv om det er litteratur også.

«Endgame»-kompaniet forsøker seg på det samme helt fra starten av. De kaller det ikke markedsføring, men «en virkelig og viktig del av handlingen», som Jim Stewartson i Google-selskapet Niantic sa til The Verge. Niantic utvikler «Endgame»-universet på nett sammen med forfatterne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer