DEBATT

Hovedstadsregionen tar felles grep om byveksten

Befolkningsveksten gjør at vi må tenke nytt!

Faksimile Dagbladet 28. november 2014.
Faksimile Dagbladet 28. november 2014. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Martine Aurdals kommentar i Dagbladet 28.11.2014 om befolkningsvekst og byutvikling rundt storbyene peker på velkjente problemstillinger i vår region, og den illustrerer godt hvor viktig det er å planlegge arealbruk og transportinvesteringer i sammenheng.

Hovedstadsregionen er i kraftig vekst. Oslo og Akershus er i et skjebnefellesskap når det gjelder å vri transportveksten over fra privatbil til kollektiv, sykkel og gange. Arealutvikling som baserer seg på bilbruk vil i Oslo særlig merkes på bymiljøet gjennom forurensing og lengre køer, og i Akershus på at kollektivtransporten blir dyr å drive og lite effektiv.

Befolkningsveksten gjør at vi må tenke nytt! Oslo kommune og Akershus fylkeskommune legger nå fram et felles planforslag for areal og transport. Vi må prioritere noen byer og tettsteder og utvikle dem til attraktive steder med godt befolkningsgrunnlag, slik at flere får nærhet til godt lokalt handels- og tjenestetilbud og et konkurransedyktig kollektivtilbud. Vi må i hovedsak bygge nye boliger der kollektivtilbudet er best.

Vi må begrense spredt utbygging og nye boligsatellitter, samtidig som dagens bygder og gode bomiljøer skal opprettholdes. Til gjengjeld må vekst i boliger og arbeidsplasser gå foran vernehensyn der kollektivtilbudet er best i enkelte utpekte knutepunkter. På den måten vil det langsiktige tapet av matjord og naturverdier bli mindre enn det dagens kommuneplaner legger opp til. I dette forslaget planlegger vi for høyere tetthet av boliger i noen områder, samtidig som vi styrker vernet utenfor byene og tettstedene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer