Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Flinkest i landet, dummest i klassen

Kanskje har ikke skoler i Oslo noen særlig grunn til å være så fornøyde med seg selv.

Ingen grunn til begeistring? Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og skolebyråd Anniken Hauglie har kanskje ikke noe grunn til å glede seg over resultatene fra de nasjonale prøvene i Oslo. Her er de to (til høyre) avbildet i en tidligere sammenheng.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Ingen grunn til begeistring? Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og skolebyråd Anniken Hauglie har kanskje ikke noe grunn til å glede seg over resultatene fra de nasjonale prøvene i Oslo. Her er de to (til høyre) avbildet i en tidligere sammenheng. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Resultatet av de nasjonale prøvene foreligger og lærere, elever og foreldre i Oslo kan nok en gang slå seg på brystet og si at de er flinkest i landet.

Men det gjelder ikke oss.Vårt barn har nemlig ikke deltatt i de nasjonale prøvene. Vårt barn gjør noe annet når klassen har nasjonal prøve. Under dekke av at barnet skal slippe følelsen av å komme til kort, forskånes det fra å delta. Det er jo fint for barnet, som har tilpasset undervisning i et par fag og antakeligvis ville trekke gjennomsnittsresultatene ved skolen ned.

Men det er vel også her at det hele svikter. Forskning, ulik type rapportering og kartlegging stiller strenge krav til pålitelighet. Hvis du skal undersøke utvikling av lungekreft hos en gruppe pasienter, kan du ikke velge bort de sykeste. Da må du i alle fall begrunne og forklare hvorfor du utelater noen.

Jeg har en mistanke om at vårt barn ikke er det eneste som «slipper» de nasjonale prøvene.

Begrunnelsen for å gjennomføre prøvene er «å vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter i lesing, regning og i deler av faget engelsk.» Skolen skal altså bruke resultatene til å se hvordan den bedre kan utvikle elevenes ferdigheter. Hvilke elever? Gjelder dette bare de gjennomsnittlige eller de flinkeste? Trenger skolen ikke å kartlegge de svakeste? Et virkelig imponerende grep hadde vel vært om skolen klarte å få de skolesvakeste bedre? Det er denne gruppen som er i risikosonen for å droppe ut senere i skoleløpet.

Et annet poeng er jo at om de som strever holdes utenfor, burde kanskje de sterkeste heller ikke tatt prøven? Hvis de som er dårligere enn forventet tas ut, bør kanskje de som er bedre enn forventet tas ut.

Så hvorfor har vi nasjonale prøver? På hvilken måte hjelper prøvene og hvem? Er prøvene et middel til utvikling eller har prøvene blitt selve målet? Kan hende vi ikke har så god grunn til å være fornøyde med oss selv allikevel.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media