DEBATT

Flinkest i landet, dummest i klassen

Kanskje har ikke skoler i Oslo noen særlig grunn til å være så fornøyde med seg selv.

Ingen grunn til begeistring? Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og skolebyråd Anniken Hauglie har kanskje ikke noe grunn til å glede seg over resultatene fra de nasjonale prøvene i Oslo. Her er de to (til høyre) avbildet i en tidligere sammenheng.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Ingen grunn til begeistring? Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og skolebyråd Anniken Hauglie har kanskje ikke noe grunn til å glede seg over resultatene fra de nasjonale prøvene i Oslo. Her er de to (til høyre) avbildet i en tidligere sammenheng. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Resultatet av de nasjonale prøvene foreligger og lærere, elever og foreldre i Oslo kan nok en gang slå seg på brystet og si at de er flinkest i landet.

Men det gjelder ikke oss.Vårt barn har nemlig ikke deltatt i de nasjonale prøvene. Vårt barn gjør noe annet når klassen har nasjonal prøve. Under dekke av at barnet skal slippe følelsen av å komme til kort, forskånes det fra å delta. Det er jo fint for barnet, som har tilpasset undervisning i et par fag og antakeligvis ville trekke gjennomsnittsresultatene ved skolen ned.

Men det er vel også her at det hele svikter. Forskning, ulik type rapportering og kartlegging stiller strenge krav til pålitelighet. Hvis du skal undersøke utvikling av lungekreft hos en gruppe pasienter, kan du ikke velge bort de sykeste. Da må du i alle fall begrunne og forklare hvorfor du utelater noen.

Jeg har en mistanke om at vårt barn ikke er det eneste som «slipper» de nasjonale prøvene.

Begrunnelsen for å gjennomføre prøvene er «å vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter i lesing, regning og i deler av faget engelsk.» Skolen skal altså bruke resultatene til å se hvordan den bedre kan utvikle elevenes ferdigheter. Hvilke elever? Gjelder dette bare de gjennomsnittlige eller de flinkeste? Trenger skolen ikke å kartlegge de svakeste? Et virkelig imponerende grep hadde vel vært om skolen klarte å få de skolesvakeste bedre? Det er denne gruppen som er i risikosonen for å droppe ut senere i skoleløpet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer