VOLD MOT KVINNER:  Supermodell Gisele Bundchen med et oransje armbånd solgt til inntekt for FN-kampanjen mot vold mot kvinner.
VOLD MOT KVINNER: Supermodell Gisele Bundchen med et oransje armbånd solgt til inntekt for FN-kampanjen mot vold mot kvinner.Vis mer

Det handler om henne

Kvinnemaraton på høye hæler kan ha en livsviktig effekt.

Kommentar

Empire State Building, FN-bygningen og Piazza del Popolo lysende oransje i nattemørket. Hollywoods Teri Hatcher og store demonstrasjonstog i Bangladesh og Kambodsja kledd i oransje. Høyhælte sko merket med navn på drepte kvinner i Romania. Gisele Bundchen med håndlaget oransje armbånd på Instagram.

De siste 16 dagene har aktivister over hele verden gjort sitt for å sette søkelys på vold mot kvinner. En av tre kvinner blir utsatt for vold i løpet av livet. Kvinner mellom 15 og 44 år har større sjanse for å dø eller bli lemlestet som resultat av vold fra menn enn fra kreft, malaria, trafikkulykker og krig til sammen. Mellom 700 000 og 4 millioner jenter og kvinner blir hvert år tvunget inn i eller solgt til prostitusjon.

Også i Norge er hvert fjerde drap et partnerdrap, og tida etter FNs internasjonale dag mot vold mot kvinner 25. november har vært preget av kampanjer som «Taushet tar liv» og «16 dager», med filmer og røde knapper mot vold. Det er bra at det blir fokusert på problemet, men lett å ironisere over effekten av et 80 meters «Fashion Marathon» på Piazza Vittorio i høye hæler. Den målbare effekten på Malalas kamp mot Taliban er ikke lett å påvise. Heldigvis har kampanjene også et spesifikt publikum.

Denne uka møtte ei kvinne opp på Krisesentersekretariatets kontor. Hun gråt, var svært redd og opprørt. Kvinnen ble raskt tatt med til et krisesenter, barnet ble samtidig hentet i barnehagen og tatt med samme sted. Samme morgen hadde barnefaren utsatt dem for svært alvorlig og livsfarlig vold, av den typen risikokartleggingsverktøyet SARA klassifiserer som «høyrisiko for partnerdrap». Både mor og datter er nå i sikkerhet på krisesenteret. Faren brukte Apple-produktenes sporingssystem for å finne henne og for til enhver tid ha oversikt over hvor hun var.

Kvinnen fortalte at hun hadde levd med den voldelige mannen i over 10 år, før hun i forrige uke så filmen «Ikke alle menn er menn» og gått inn på nettsida www.16dager.no. Hun sa gjentatte ganger: «Jeg har gått på en dør, det var det jeg sa til mamma når hun spurte. Jeg turte aldri å si noe til familien min om dette». For henne ble filmen og nettsida om voldens mange ansikter utslagsgivende. Hun har følt seg helt alene med sine opplevelser. Gjennom filmen følte hun seg ikke lengre alene, hun kunne lese om hvor hun kunne få hjelp, og ble i stand til å ta den livsviktige beslutningen å forlate det voldelige samlivet.

Denne kvinnen er ikke alene, CARE og Krisesentersekretariatet har de siste 16 dagene flere liknende eksempler på kampanjedagenes effekt. Kampanjene handler ikke om supermodellene. De handler om henne.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.