VIKTIG UTSTILLING: Kari J. Brandtzæg er kurator for «Krigens skygge» som åpner i morgen. Her foran et maleri signert den evige kommunist, Arne Ekeland fra Bøn, avdeling Eidsvoll. Foto: Tom Stalsberg
VIKTIG UTSTILLING: Kari J. Brandtzæg er kurator for «Krigens skygge» som åpner i morgen. Her foran et maleri signert den evige kommunist, Arne Ekeland fra Bøn, avdeling Eidsvoll. Foto: Tom StalsbergVis mer

Med pensel som våpen

Krigens skygge forfølger oss. I morgen åpnes en stor utstilling på Kunstnernes Hus i Oslo.

Kommentar

Men, først en snøball inn i det helvete som nå pågår rundt satire. Hvor feige er vi egentlig? Vi som snubler rundt i grammatikken eller som maler eller tegner? Feige? Vi, nei vet De hva.

Samtidig, vet du/De hva Per Krohg (1889- 1965) utga i 1919? Jo, ei bok med 40 satiriske tegninger om første verdenskrig kalt «Krigens ansikt».

Krohgs fabelaktige tegninger kan beskues sammen med 150 verker av 27 kunstnere.

Blant dem er Henrik Sørensen (1882- 1962), han som mente kunstneren hadde et spesiell forpliktelse til å reagere mot urett og lidelse, men hans pasifistiske engasjement ble sett som utopisk og naivt svermeri på 1930-tallet. Flere av hans antikrigsverk fra mellomkrigstida er sentralt plassert på Huset i Wergelandsveien. Naivt svermeri? Hørt noe liknende i det siste forresten? Garantert. Tåkefyrstene lever, og ånder.

Utstillingens hovedbanner er «Krigens skygge», og i tillegg til Sørensen vises malerier av Reidar Aulie (1904- 1977), Willi Midelfart, Kai Fjell (1907- 1989) og Arne Ekeland (1908- 1994).

Vi skal ei heller glemme fotografier av aktivisten Nanna Broch (1879- 1971) fra slummen i Kristiania og plakater fra Østkantutstillinga på Ankertorget.

Kurator for dette særs viktige løftet av politisk kunst i Norge, perioden 1914- 2014, er Kari J. Brandtzæg.

Hun er PhD kandidat i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo med en avhandling om Henrik Sørensen og tendenskunsten i et transnasjonalt perspektiv. En sosial avantgarde?

Utstillingen strekker en skarp piggtråd rundt tre perioder; mellomkrigstida, etterkrigstida og vår tid.

Det er også produsert nye verker spesielt til utstillingen av et knippe unge kunstnere som blant andre Thomas Kvam (f. 1972), Anders Eiebakke (f. 1970), Andrea Lange (f. 1967), Shwan Dler Qaradaki (f. 1977), Ane Hjort Guttu (f. 1971), Lene Berg (f. 1965) og Vanessa Baird (f. 1963) med flere.

Kurator Brandtzæg forteller at utstillingstittelen Krigens skygge ikke henspiller ensidig på krig, men også på hvordan krigens kulturelle ringvirkninger har formet kunst og samfunnsendringer. Flere utstilte verk viser til kollektive og individuelle utopier som oppstår i etterkant av opprivende hendelser. Ikke minst under og etter Vietnamkrigen, og 1968-opprøret, som selvsagt har sine solide representanter i form av Per Kleiva, Willibald Storn, Victor Lind, Morten Krohg og Elisabeth Haarr .

Hadde det vært rettferdighet i verden, eller i Norge, er dette ei utstilling som burde vært vist for skoleelever landet rundt. Kriger er dessverre evig aktuelt. Peace & Love! Hilsen naiv svermer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook