Snapchat, er ikke det en sånn selfie-chatte-app for fjortiser? Jo da, det også. Men stakkars den medieleder som undervurder endringspotensialet i nyheten om at Snapchat - som daglig brukes av 30 prosent av alle nordmenn og kanskje så mye som 80 prosent av alle mellom 14 og 19 år - gjennom en oppdatering av appen nå tilbyr sine mer enn 100 millioner månedelige brukere nyheter og annet medieinnhold fra partnere som CNN, MTV, National Geographic, Daily Mail, Vice, Cosmopolitan og People.
Snapchat-lanseringen treffer nemlig midtskips i tre viktige teknologitrender:
• De yngste nettbrukerne forholder seg i liten grad til de tradisjonelle mediene.
• Sosiale medier og kommunikasjonstjenester blir en stadig viktigere kilde til nyhetene vi går inn og leser, på bekostning av nettavisenes forsider.
• Mediekonsumet på PC og Mac stuper, mens konsumet fra mobil og nettbrett går rett til vers.
I den nye, mediale delingsøkonomien er Facebook suverent størst og viktigst. Men nå vil Snapchat ha sin del av kaka, og selskapet bør være godt posisjonert til å ta en offensiv rolle når nyhetene går mobilt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger