NYHETER OG UNDERHOLDNING: Snapchat Discover tilbyr daglig oppdaterte nyheter og annet medieinnhold bygget inn i den populære kommunikasjonsappen, som foretrekkes av stadig flere unge nettbrukere. Foto: Snapchat
NYHETER OG UNDERHOLDNING: Snapchat Discover tilbyr daglig oppdaterte nyheter og annet medieinnhold bygget inn i den populære kommunikasjonsappen, som foretrekkes av stadig flere unge nettbrukere. Foto: SnapchatVis mer

Snapchats mobile nyhetsrevolusjon

Når nyhetsmediene skal fri til kidsa, bærer det til sengs med «fienden».

Kommentar

Snapchat, er ikke det en sånn selfie-chatte-app for fjortiser? Jo da, det også. Men stakkars den medieleder som undervurder endringspotensialet i nyheten om at Snapchat - som daglig brukes av 30 prosent av alle nordmenn og kanskje så mye som 80 prosent av alle mellom 14 og 19 år - gjennom en oppdatering av appen nå tilbyr sine mer enn 100 millioner månedelige brukere nyheter og annet medieinnhold fra partnere som CNN, MTV, National Geographic, Daily Mail, Vice, Cosmopolitan og People.

Snapchat-lanseringen treffer nemlig midtskips i tre viktige teknologitrender:

• De yngste nettbrukerne forholder seg i liten grad til de tradisjonelle mediene.

• Sosiale medier og kommunikasjonstjenester blir en stadig viktigere kilde til nyhetene vi går inn og leser, på bekostning av nettavisenes forsider.

• Mediekonsumet på PC og Mac stuper, mens konsumet fra mobil og nettbrett går rett til vers.

I den nye, mediale delingsøkonomien er Facebook suverent størst og viktigst. Men nå vil Snapchat ha sin del av kaka, og selskapet bør være godt posisjonert til å ta en offensiv rolle når nyhetene går mobilt.

For når kidsa ikke kommer til nyhetene, må nyhetene komme til kidsa.

Den typiske Snapchatbrukeren begynner, for å si det forsiktig, ikke dagen med en bunke aviser, eller med «Kulturnytt» på radio. For de gamle mediene er det ren overlevelsesstrategi å forsøke å nå Snapchat-segmentet med innhold tilpasset de digitalt innfødte.

Snapchat er en ren mobiltjeneste, og i Discover er alt hundre prosent mobiltilpasset. Som sådan er den også en interessant pilot på den generelle utviklinga mot mer mobiltilpasset medieinnhold. Enkelte medieaktører opplever allerede at trafikken fra PC og Mac har falt til under 20 prosent av totalen. Resten er fra smarttelefoner og iPad.

I Discover velger og navigerer man innhold ved å sveipe til siden, opp eller ned. Funksjonaliteten er sømløs, brukergrenesnittet inutitivt, og innholdet virker godt tilpasset målgruppa. Det bys på alt fra korte artikler og nyhetsklipp til lengre dokumentarfilmer. Skjønt dokumentarfilmene fra Vice og en animert bursdagshilsenen til Harry Styies i One Direction hos fra MTV treffer nok hardere hos kjernemålgruppa enn nyhetene fra CNN - som i morges norsk tid fremdeles bød på Superbowl-forhåndsstoff mens norsk medier for lengst hadde presentert kamputfallet.

TIDLIGERE har flere norske medier, som NRK P3 og Stavanger Aftenblad, eksperimentert med nyhetsdistribusjon via både Snapchat og Instagram. Men det er arbeidskrevende, og plutselige endringer i teknologiske løsninger eller betingelser har gjort publisering vanskelig eller umulig.

Discover er mer strømlinjeformet, men også lukket.  Alle får det samme. Alt foregår i appen, og det er ikke lagt opp til lenking og deling mellom brukerne.

Dermed skapes det ikke trafikk tilbake til innholdsleverandørene, som jo er hele poenget med medienes bruk av Facebook. Her er valutaen i stedet en vanskelig kvantifiserbar merkevarebygging, og deling av annonseinntekter.

Foreløpig er det bare et lite utvalg offisielle amerikanske partnere som slipper til. Men tilbudet vil ganske sikkert utvides, funksjonaliteten også. Norsk innhold glimrer med sitt fravær, men det kan endre seg - om det behager Snapchat.  Det burde ikke stå på potensialet, for nordmenn er verdensmestre i Snapchat-bruk. Hele 30 prosent av befolkningen bruker tjenesten daglig. Blant unge mellom 15 og 29 år er tallet 66 prosent, ifølge TNS Gallup. Går man til aldersgruppen mellom 16 og 19 kryper andelen trolig over 80 prosent.

Pengene, da?

De skal komme fra reklame som dukker opp mellom sveipene. Forvent mye «content marketing» og lite tradisjonelle bannere. For Snapchat er dette en velkommen mulighet til å hente penger fra en brukermasse det til nå har vært vanskelig å kapitalisere på. For mediene som deltar er det snakk om å håpe at man kan hente noen dollar, samtidig som man har et lønnlig håp om å etablere et snev av interesse hos en ny generasjon mediekonsumenter in spe.

 Sånn er'e blitt.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook