DEBATT

Staten tar mer enn de gir til musikkfeltet

Kontrasten mellom tilstanden på de autonome musikkscenene og offentlig finansierte skandaleprosjekter som Namsos Rock City er grell.

STORMANNSGALT: Namsos Rock City, her representert ved et blomsterbed formet som en gitar, er et eksempel på hvor stor forskjell det er på politiske prestisjeprosjekter og selvdrevne kulturtilbud i Norge. Foto: Andrea Gjestvang
STORMANNSGALT: Namsos Rock City, her representert ved et blomsterbed formet som en gitar, er et eksempel på hvor stor forskjell det er på politiske prestisjeprosjekter og selvdrevne kulturtilbud i Norge. Foto: Andrea Gjestvang Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

«Det er aldri blitt brukt så mye penger på kultur», ble det nylig sagt fra politikerhold. Samtidig leser vi at kunstnerne nå har dårligere økonomiske kår enn på flere tiår.   Billedkunstner Tor Inge Kveum skriver i Dagbladet 10. februar at samtidsavdelingen i Nasjonalmuseet hadde 4,2 millioner til innkjøp, og 24,8 millioner kroner til personalkostnader i 2013.  

Som frilansmusiker gjennom 40 år har jeg sett hvordan kulturmidler blir borte på veien, før de når scenen. Samtidig har vi vært vitne til en økende satsing på byråkrati, monumentale bygg, såkalte kompetansesentre, faglige utvalg, levekårsundersøkelser, utredningsgrupper, kunstnerråd og ikke minst Kulturråd. Mye kan tyde på at den såkalte kunstnerpolitikken er drevet av andre interesser enn dem som innehas av den angivelige målgruppen. Derfor er det også logisk at kunstnerne ikke blir hørt når politikken utformes.  

Over hele Norge finnes det autonome kulturfora drevet av lokale ildsjeler. Innenfor rytmisk musikk har vi blues- jazz- rock- og viseklubber, og de færreste av disse får noe som helst støtte over kulturbudsjettet. Alt er basert på frivillig innsats i lokalmiljøet. Som en grell kontrast til disse live-scenene som faktisk sysselsetter de fleste profesjonelle frilansmusikerne her til lands, har vi politisk vedtatte skandaleprosjekter som for eksempel Rock City i Namsos. Dette er vel selve kronen på makkverket av det som er skapt av umusikalske og styringskåte politikerfingre.  

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer