- A female lead in her fiftees? Nobody wants to see that.
Vi hadde akkurat presentert «Frikjent» for en kjent, amerikansk serieskaper, under en seanse som skulle hjelpe vår norske seriedrøm mot produksjon, seertall og suksess. Vi hadde nettopp fortalt ham at motstykket til vår mannlige hovedkarakter, skulle være en kvinne. En voksen, mektig kvinne. En kvinne som skulle livet gjøre surt for vår mannlige protagonist gjennom ti episoder - uten å ønske å ligge med ham. - That is a problem, var amerikanerens konklusjon. - A huge problem.
Lettere rystet forlot vi likevel møtet i trygg forvissning om at så galt er det ikke her. I Skandinavia, og ikke minst i likestillingslandet Norge, er publikum godt vant med å se alle slags folk på tv, så lenge historien de forteller er god. Nå viser det seg at vi tok feil.
For det brede, norske publikum vil visst heller ikke se historier om kvinner på tv. I alle fall hvis vi skal tro tallene fra nrk.no, som med sin gjennomgang av Norsk filminstitutt (NFI) sine tildelinger til dramaserier de siste fem årene, har avdekket en oppsiktsvekkende kjønnsfordeling. Kun to, av i alt femten produksjoner, har en klar, kvinnelig hovedrolle.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger