FAKTAFEIL:  Brevet fra Den Norske Turistforening, FRIFO, Naturvernforbundet og to speiderorganisasjoner inneholder flere faktafeil for å forsøke å overbevise politikerne om å ta deres side, skriver artikkelforfatter.

Foto: Richard Eriksen
FAKTAFEIL: Brevet fra Den Norske Turistforening, FRIFO, Naturvernforbundet og to speiderorganisasjoner inneholder flere faktafeil for å forsøke å overbevise politikerne om å ta deres side, skriver artikkelforfatter. Foto: Richard EriksenVis mer

Faktafeil om snøskutere

Lytt til erfarne fjellfolk - det er ingen skam å snu!

Meninger

Nylig presenterte Den Norske Turistforening, FRIFO, Naturvernforbundet og to speiderorganisasjoner et åpent brev i Dagbladet til KrF og Venstre i forbindelse med regjeringens forslag om å gi kommunene adgang til å opprette løyper for fritidskjøring med snøskuter.

Dette brevet inneholder flere faktafeil for å forsøke å overbevise politikerne om å ta deres side. Det er ikke slik saken bør avgjøres, ved bevisst å feilinformere politikere til å ta beslutninger på feil grunnlag. Hvilken moral er det brevskribentene har - eller ikke har? Hvordan kan de sette seg ned og forfatte et slikt brev uten å få en flau smak i munnen?

De hevder: «Antall snøskutere vil øke med 85 prosent i løpet av få år». Hvorfor har ikke en slik økning skjedd i de kommunene som har hatt prøveordning? Heller ikke i Nord-Troms, Finnmark, Sverige eller Finland har en slik økning funnet sted. Disse tallene har ingenting med virkeligheten å gjøre.

De hevder: «Snøskuteren ødelegger naturopplevelsen for skigåere og andre som ferdes i fjellet». Hvorfor sier de ikke at løyper skal legges slik at de tar hensyn til øvrig friluftsliv - på den måte unngår man slike problem og alles interesser blir ivaretatt?

De hevder: «Snøskuterkjøringen vil forstyrre sårbar natur og dyreliv». Forskning over 35 år kan ikke påvise at naturen har tatt skade av snøskutertrafikken.

De hevder: «Omfanget av ulykker og skader vil øke». Det motsatte er tilfelle. Det har ikke vært dødsulykker på løypenettet i verken Nord-Troms, Finnmark eller i Sverige.

De hevder: «Den ulovlige kjøringen vil øke». Konklusjonen fra motorferdselsforsøket derimot var at den ulovlige kjøringen ble redusert!

Spørreundersøkelser som belyser premissene for opprettelse av løyper, viser et klart flertall for å gi kommunene adgang til å opprette løyper.

Lytt til erfaringene fra Ap-ordfører Asgeir Almås i Hattfjelldal, lytt til SV-ordfører Arne Vinje i Vinje, lytt til Vinje Turistforening som støtter ordningen med fritidsløyper for snøskuteren.

DNT, FRIFO, Naturvernforbundet med fler: Lytt til erfarne fjellfolk - det er ingen skam å snu!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook