DEBATT

Det letes etter skolens kvalitet på feil sted

Veien til læring - virkelig god læring - ligger i relasjonen.

SER DEG:  - Jeg ser hvordan haken din spisser seg når du ikke har det bra. Jeg ser hvordan skuldrene dine henger litt lavere. Da trenger du at noen forstår deg. Kanskje holder det bare å legge armen rundt deg og gi et empatisk smil, skriver lærer Andreas Stien-Leenderts. Illustrasjonsfoto: Ingeborg Øien Thorsland / NTB scanpix
SER DEG: - Jeg ser hvordan haken din spisser seg når du ikke har det bra. Jeg ser hvordan skuldrene dine henger litt lavere. Da trenger du at noen forstår deg. Kanskje holder det bare å legge armen rundt deg og gi et empatisk smil, skriver lærer Andreas Stien-Leenderts. Illustrasjonsfoto: Ingeborg Øien Thorsland / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Jeg ser deg. Jeg mener, jeg ser deg virkelig. Jeg bryr meg om deg. Jeg mener, jeg bryr meg virkelig om deg. Jeg kjenner deg så godt at jeg kan se hvordan du har det når du kommer gående imot meg. Jeg kjenner deg så godt at ord ikke alltid trengs. Jeg kjenner hvert eneste lille ansiktsuttrykk. Jeg ser hvordan haken din spisser seg når du ikke har det bra. Jeg ser hvordan skuldrene dine henger litt lavere. Da trenger du at noen forstår deg. Kanskje holder det bare å legge armen rundt deg og gi et empatisk smil. Det at du ser at jeg ser deg er kanskje en trøst i seg selv.

Jeg ser når du er tilfreds - selv om du ikke smiler. Jeg ser når du har forventning i blikket. Kanskje venter du på at jeg skal spørre om hvordan det gikk med fotballturneringen i helgen. Jeg har ikke glemt den. Jeg ser hva du kan. Jeg har tillit til at du kan nå dine mål. Du tør si hva du drømmer om.

Fra toppen høres makthavernes stemmer. Har de glemt at de selv en gang var barnet som trengte trygghet? Barnet som drømte. Barnet som ville bli sett. De har blitt voksne. De tenker som voksne. «Du må minst ha karakteren 4 i matte for å komme inn på lærerstudiet». «Vi trenger bedre lærere». «Vi må ha nasjonale prøver for studenter». Nei, det vi virkelig trenger er relasjonsbyggere. Lærere som ser og kan prate med hver elev. Jeg mener, virkelig prate. Det letes etter skolens kvalitet på feil sted. Veien til læring - virkelig god læring - ligger i relasjonen. Har disse voksne bevisst hoppet over det første steget på veien? Fordi det ikke er målbart, kanskje?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer