DEBATT

Nå må de slutte å lyve om KRLE

Politikerne må behandle KRLE-faget som et hvilket som helst annet skolefag, slik opplæringsloven forutsetter.

Nok er nok:  Det må bli slutt på løgnene og de vikarierende argumentene om hvorfor KRLE innføres, skriver kronikkforfatteren. Foto:NTB Scanpix
Nok er nok: Det må bli slutt på løgnene og de vikarierende argumentene om hvorfor KRLE innføres, skriver kronikkforfatteren. Foto:NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Ønsket om mer kristendom er ikke lenger årsaken til innføringen av KRLE. Stortingskomiteen vil ha refleksjon og undring, og vil motvirke rasisme og antisemittisme. For å få til dette velger de å redusere undervisningstiden til alt utenom kristendommen, forstå det den som kan!

Fri Tanke melder om at stortingskomiteen som har ansvaret for KRLE-innføringen har vedtatt å gå bort i fra at det er mer kristendom som er årsaken til at de setter inn igjen K-en foran fagnavnet og fastsetter 50%-regelen.  Det gjøres faktisk av hensyn til alle "de andre" fordi "[m]ålet er å fremme kulturforståelse og motvirke antisemittisme og rasisme", fordi "det er viktig at elevene har god kjennskap til ulike trossamfunnene" og flertallskameratene "understreker videre at kunnskap om hverandre, og ikke minst når det gjelder kultur og religion, er helt nødvendig for et godt samfunn fritt for ekstremisme".

Jeg er enig i at religionsfaget er en ypperlig arena til å lykkes med disse målsetningene. Problemet er at ved å gi kristendommen, med sine 12 læreplanmål, så mye av tiden i faget vil det være veldig liten tid til å få gjennomført de 42 andre læreplanmålene som faget består av og som virkelig kan oppfylle alle disse målsetningene. Det vil ikke lenger være mulig å gi elevene den kunnskapen de trenger for nettopp å oppnå kulturforståelse, forhindre ekstremisme, antisemittisme, rasisme, og fremmedfrykt. Det er nettopp kunnskapen om "de andre" som er ekstra viktig om vi skal lykkes.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer