DEBATT

Mangelfull, norsk pop art på Høvikodden

Slik Henie Onstad Kunstsenter nå ter seg risikerer de å bli forbigått av Nasjonalmuseet eller Astrup Fearnley Museet.

BLUNDER:  Kunstsenteret Henie-Onstad har ikke vist Pushwagner siden 1980, det burde de gjøre noe med, skriver kronikkforfatteren.



Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
BLUNDER: Kunstsenteret Henie-Onstad har ikke vist Pushwagner siden 1980, det burde de gjøre noe med, skriver kronikkforfatteren. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Man skulle ikke tro at det var mulig å lage en omfattende «kartlegging» av popkunstens innflytelse på norsk billedkunst fram til 1974 uten å nevne Pushwagner og Axel Jensen. Dessverre demonstrerer Henie-Onstads Kunstsenter med brask og bram at det faktisk lar seg gjøre. På utstillingen som åpnet den femte juni framstår det som en bevisst utelatelse.

Det ligger liten trøst i å få vite at fraværet skyldes dårlig research og kunnskapsløshet, og at det skjer på en kunstinstitusjon som i 1980 var de første til å feire Pushwagner og Axel Jensen som nybrottsmenn innen sjangeren pop art. Ja, Pushwagner debuterte faktisk med tegneserien/silketrykkene «En dag i familien Manns liv» og det ikoniske motivet «Selvportrett» på Høvikodden det året. Det må være en av de mest spektakulære debutene i norsk etterkrigskunst.

Som svært mange i dag har fått med seg, men dessverre ikke Høvikoddens kuratorer Thomas Flor og Lars Mørch Finborud, hadde Pushwagner og Axel Jensen allerede fra 1969 samarbeidet om motiver som var inspirert av samfunnskritiske amerikanske tegneserier. I 1969 og 1970 laget de mange tegneserieutkast og i 1972 så den første serien dagens lys i Dagbladets lørdagsutgave, under tittelen Doktor Fantastisk. Serien gikk i flere måneder og ble viden kjent og beryktet, og til sist stanset fordi den var for radikal. I 1995 ble den publisert som bok.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer