DEBATT

Når barn blir produkter

Er det bare det som kan telles som teller? I Sandefjord har lærere blitt produksjonsarbeidere.

PÅ TVERS AV SAMFUNNSMANDATET:  Sandefjord kommune forsøker å tvinge en terminologi og et styringsprinsipp på et område der det ikke passer. Jeg kan ikke utsette elevene for en undervisning som går på tvers av mitt samfunnsmandat som lærer, skriver Sandefjordslærer Marius Andersen.
PÅ TVERS AV SAMFUNNSMANDATET: Sandefjord kommune forsøker å tvinge en terminologi og et styringsprinsipp på et område der det ikke passer. Jeg kan ikke utsette elevene for en undervisning som går på tvers av mitt samfunnsmandat som lærer, skriver Sandefjordslærer Marius Andersen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Jeg er en helt vanlig lærer fra Sandefjord. Jeg valgte å bli lærer fordi jeg hadde et brennende ønske om å jobbe med barn, jeg ville delta i deres oppturer og nedturer. Jeg synes at min jobb som lærer er verdens viktigste og jeg gleder meg hver dag til å møte elevene mine og delta i deres liv.

Jobben min består av mange ulike utfordringer, mye latter, glede og noen tårer. Men de siste årene er det sakte, men sikkert, noe som har forandret seg. Nye begreper har blitt presentert i arbeidet: måloppnåelse, resultat, produkt, produksjon. Nakkehårene har reist seg, magen protesterer.

Det er viktig å vite hva elevene kan og hva du kan lære dem videre, fikk jeg beskjed om da jeg begynte i jobben min - og det er vi selvfølgelig alle enige om. Det finnes mange måter å bli kjent med elevene på, mange måter å finne ut av hva de kan og hvordan man kan hjelpe dem videre i deres utvikling. Jeg boblet over av gode ideer og innspill da jeg var fersk lærer, men ingenting falt i god jord. Sandefjord hadde valgt sin sti, sin vei å gå. Kommunen flagget med sin nye styringsideologi: «Mål- og resultatstyring».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer