Selvsagt styrer skolen mot mål og resultater. Det har den alltid gjort

Vi kjenner oss ikke igjen i Marius Andersens påstander om at skolebarn i Sandefjord blir betraktet som «produkter».

Sandefjordsskolen har gode resultater: Sandefjord tilhører nå de 10 prosent beste skolekommunene i landet målt ut fra nasjonale prøver og flere andre kriterier, mens vi for fem år siden lå langt nede på listen, skriver Bjørn Ole Gleditsch og Bjørn Hoelseth. Illustrasjonsbilde. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Sandefjordsskolen har gode resultater: Sandefjord tilhører nå de 10 prosent beste skolekommunene i landet målt ut fra nasjonale prøver og flere andre kriterier, mens vi for fem år siden lå langt nede på listen, skriver Bjørn Ole Gleditsch og Bjørn Hoelseth. Illustrasjonsbilde. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Lærer Marius Andersen retter i sin kronikk sterk kritikk mot Sandefjordsskolen, som de siste årene har oppnådd oppsiktsvekkende gode resultater for elevene i grunnskolen. Sandefjord tilhører nå de 10 prosent beste skolekommunene i landet målt ut fra nasjonale prøver og flere andre kriterier, mens vi for fem år siden lå langt nede på listen.

For å få det til, har skoleeier - bystyret, skole- og barnehageutvalget og skoleadministrasjonen - tatt grep for å øke elevenes læringsutbytte i kjerne- og basisfag spesielt, men uten at vi dermed har skjøvet til side praktiske og estetiske fag. De er svært viktige for å forme hele mennesket! Blant tiltakene som er gjennomført, er sterk satsing på etter- og videreutdannelse av lærere og skoleledere, og en avdelingsledermodell på den enkelte skole som også har bidratt til fremgangen. Under en evaluering nylig fikk modellen full oppslutning fra alle hold, og ingen røster har hevet seg for å gå tilbake til det gamle mønsteret.

Rektorer og andre skoleledere har gjennomgått «rektorskolen», der god ledelse og personalpolitikk har stått sentralt. Et stigende antall lærere i Sandefjord har fått støtte og fritid til å ta mastergradseksamen. Med regjeringens storsatsing på etterutdanning av lærere vil det bli åpnet for enda mer kompetanseheving i de nærmeste årene. Vi har oppmerksomheten rettet mot realfag, norsk og de grunnleggende ferdighetene som lesing, skriving og regning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer