FN vedtok 28. september 17 nye mål som skal sikre verden en bærekraftig utvikling. Dette forplikter alle verdens land, inkludert Norge, til å følge opp med nasjonale handlingsplaner. Vi mener at en slik plan må inneholde et løft for å sikre at norske elever får god undervisning om bærekraftig utvikling. Det vil legge grunnlaget for å forstå de komplekse globale utfordringene som må løses for å sikre klodens framtid.
FN’s bærekraftsmål representerer en løsning som krever politisk vilje og et bredt folkelig engasjement. Vi er den første generasjonen som kan utrydde fattigdom og den siste som kan gjøre noe med klimaendringene.
Skal vi lykkes, er vi avhengige av at barn og unge har kunnskap, engasjerer seg og bidrar til de gode løsningene. Ifølge FNs barnekonvensjon har barn rett til å delta og bli hørt i saker som angår dem. Ludvigsen-utvalget, som i juni leverte sin utredning om framtidas skole, tar til orde for at bærekraftig utvikling skal få en sentral plass i nye læreplaner. Utvalget anbefaler bærekraftig utvikling som ett av tre flerfaglige temaer som blir særlig viktige for skolen framover, og som må gjenspeiles i kompetansemålene på tvers av fagområder. Vi håper på en skolereform og en fornyelse av læreplanen som tar på alvor den virkeligheten elevene i norsk skole møter i dag og i framtida.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger