DEBATT

VG tåkelegger at innholdet de publiserer er kjøpt og betalt

Gjør det motsatte av å tydeliggjøre skillet mellom redaksjon og marked.

BETALT INNHOLD: VG publiserer innhold som er kjøpt og betalt, og må bli tydeligere på å merke det, mener kronikkforfatteren. Foto: Tore Bergsaker / Dagbladet
BETALT INNHOLD: VG publiserer innhold som er kjøpt og betalt, og må bli tydeligere på å merke det, mener kronikkforfatteren. Foto: Tore Bergsaker / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Når VG bruker ulne ord for å tåkelegge at innholdet de publiserer er kjøpt og betalt, og tidligere journalister som har blitt markedsførere i VG fortsatt tror de har en kritisk samfunnsrolle er det på tide å rydde opp - før det går på troverdigheten løs.

«VG Familieliv er en seksjon med innhold produsert av VG Partnerstudio - en del av VG utenfor vår redaksjon. Satsingen er muliggjort gjennom et kommersielt samarbeid med Rema 1000. Innholdet er underlagt VGs kvalitetskrav og redaktøransvar, men samarbeidet åpner for jevnlige diskusjoner mellom VG og Rema 1000 om temavalg».

Slik beskriver VG sin siste markedsføringskampanje for Rema 1000. Beskrivelsen ligger som en digital fotnote på nettsiden som samler alle sakene som Rema 1000 har betalt for, og man må være langt over gjennomsnittlig interessert for å klikke seg inn på den.

Som utenforstående antar jeg at det er denne beskrivelsen VG refererer til når de understreker betydningen av å opprettholde et tydelig skille mellom det kommersielle og redaksjonelle innholdet på VG. Bare hør på dette:

«Det er ekstremt viktig å ikke lure leserne, det er ekstremt viktig at vi har tydelige skiller mellom journalistikk og innholdsmarkedsføring». Svein Arne Haavik, innholdsansvarlig i VG Partnerstudio til Dagens Næringsliv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer