KOMMENTARER

Pøs på med humanisme

Presset fra ekstremister kan motarbeides i barnehagene og skolene, hvis vi tenker strategisk.

REDD BARNA: Det holder ikke med reaksjoner og gode holdninger for å hindre ekstremismen om å bre om seg etter Paris-terroren. Det er mulig med konkrete tiltak, blant annet i skoleverket. La oss pøse på med humanisme. Foto: Epa / Philipp von Ditfurth / Scanpix.
REDD BARNA: Det holder ikke med reaksjoner og gode holdninger for å hindre ekstremismen om å bre om seg etter Paris-terroren. Det er mulig med konkrete tiltak, blant annet i skoleverket. La oss pøse på med humanisme. Foto: Epa / Philipp von Ditfurth / Scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Så, hvordan skal vi egentlig unngå å «gjøre som terroristene vil»? Hvordan er det mulig å ha en egen agenda, ikke bare reagere på andres ødeleggende prosjekter?

Det er skapt et stort sinne i unge folk som er nørt oppunder av mørke krefter utenfra, og som det neppe lar seg gjøre å få bukt med. Men det kommer slektsledd etter dem, som det må være mulig å ruste til å stå imot når de verste skrekkscenarioene males opp.

Det er mulig å sette i gang med strategiske, praktiske tiltak for å motvirke fremmedhet. De som er ansvarlige for læreplaner og instrukser for ansatte i skoler og kanskje også barnehager bør sette seg ned og gå gjennom disse dokumentene, og finne ut hvordan de kan bidra til å skape fellesskap, som ikke har som mål at alle skal være enige, men at alle skal føle seg hjemme.

Det er mulig å få norsk og europeisk historie tidlig inn i undervisningen, så skolebarn kan få en forståelse for den og se på den som sin egen. Det er mulig å forklare og diskutere prosessene som gjør at vi har ytringsfrihet og likestilling. Det er mulig å la elevene besøke kirker, synagoger og moskeer, og selv se hva som skjer der inne. Og det er mulig å utvikle et gjennomtenkt pensum med mye skjønnlitteratur, og få elever til å kjenne på hvordan verden oppleves fra ulike ståsteder. La dem lære å se seg selv i andre, slik at de kanskje blir vanskeligere å forføre for dem som peker på andre og sier at der er fienden. For det kommer de til å oppleve at andre gjør, ikke minst hvis de kommer i kontakt med oppjagede ekkokamre der alt som skjer i verden blir bensin på ideologiske bål.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer