Under språkdagens arrangement i Oslo Konserthus holdt professor Antonella Sorace fra University of Edinburgh foredrag om betydningen av flerspråklighet for næringslivet. Hun leder prosjektet «Bilingualism matters» og kunne avlive en del myter om språk og kompetanse.
Noen av mytene om flerspråklige barn sier at de blir forvirrede, at de lærer språk seinere og at det bare er visse språkkombinasjoner som er fordelaktige - altså ut og inn til engelsk og andre sentrale språk. Sannheten er motsatt.
Barn lærer å skille mellom språk allerede før de forstår ordene, og flerspråklighet gir kompetanse i å utnytte ulike språklige muligheter til ulik bruk. Barna får en spontan forståelse av hvordan språk virker, og de har lettere for å tilegne seg nye språk. De får tidlig trent opp oppmerksomheten og evnen til å behandle motstridende informasjoner.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger