DEBATT

Bill.mrk.: BI Søker narsissist til reklameplakat

De som lider av ledersyken.

VELKOMMEN: De som BIs forskere ikke ønsker inn i styrerommene, later til å være svært velkomne av BIs markedsavdeling, skriver artikkelforfatteren.
Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix
VELKOMMEN: De som BIs forskere ikke ønsker inn i styrerommene, later til å være svært velkomne av BIs markedsavdeling, skriver artikkelforfatteren. Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Vil du ha bildet ditt på reklameplakater over hele Oslo? Vil du ha mer enn tyve tusen venner på sosiale medier? At alle skal vite hvem du er, uten å ha gjort noe for det?

Dette er ikke lovnader hentet fra rekrutteringen til neste sesong Paradise Hotel, men er slik handelshøyskolen BI velger å markedsføre seg i sin nyeste reklamefilm. Filmen, med tittelen «A Flying Start», vekket min interesse på Facebook forleden.

Halvveis inn i filmsnutten ventet jeg spent på en spektakulær twist, en humoristisk avbrytelse eller noen til å stoppe det forstyrrende budskapet. Jeg trodde de kom de til å si noe om at på BI lærer man om viktigheten av samarbeid , at forskning ikke er så glamorøst eller i det minste at resultater ikke kommer av seg selv. Det ble i stedet tre flaue minutter.

Meg, meg, meg! Naturligvis kan man avfeie det som et gøyalt, og sikkert veldig kostbart, markedsføringsstunt. Med snart en million visninger på YouTube er det nok også et svært effektivt markedsføringsstunt. Jeg vil derimot argumentere for at en anerkjent utdannings- og forskningsinstitusjon har et samfunnsansvar som plasserer en slik kampanje i en langt mer alvorlig kontekst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer