Det bygges og hamres i Kultur-Norge. Hver by med respekt for seg selv får et praktbygg som skal fylles med kultur, fordi kultur angivelig er vitaminsprøyter i det lokale næringslivet. Men hva skjer når gamle kulturbygg tømmes for å fylle nybyggene, som i Oslo? Hva skjer med de tomme skallene?
Det kan ingen svare på. Oslo må være den eneste hovedstaden i Europa som tømmer sine historiske bygninger - museer og biblioteker - uten klare planer for gjenbruk. Så god råd har oljenasjonen Norge at man kan oppgi og forlate kulturhistoriske byggverk som ble til i epoken på 1800-tallet da Christiania ble forvandlet fra provinsby til hovedstad.
Arkitekturhistoriker Even Smith Wergeland har studert de offentlige utredningene for det store kulturflytteprosjektet i Oslo uten å finne spor av drøftinger om gjenbruk av eksisterende bygninger. Han er en av de ansvarlige bak utstillingen «Konsolider eller dø», som er en del av det toårige Oslo Pilot-prosjektet som skal undersøke hva som skjer med de fraflyttede bygningene. I første rekke er det skjebnen til de ikonisk byggene Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Kunstindustrimuseet, Deichmanske bibliotek og Munch-museet som skal utforskes.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger