DEBATT

Ingen takk, men farvel til Ryanair

Nå er det plutselig blitt om å gjøre å beholde Ryanair i Norge for enhver pris.

RYANAIR RØMMER: Rygge flyplass må trolig avvikles om Ryanair forsvinner. - Gode nyheter, mener Venstre-leder Trine Skei Grande. Foto: John Terje Pedersen
RYANAIR RØMMER: Rygge flyplass må trolig avvikles om Ryanair forsvinner. - Gode nyheter, mener Venstre-leder Trine Skei Grande. Foto: John Terje Pedersen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Denne uka varslet det irske flyselskapet Ryanair at deres virksomhet på Rygge flyplass blir avviklet som følge av at Stortinget har vedtatt å innføre en miljøavgift på flyreiser på 80 kroner. Det er gode nyheter både for miljøet og for det seriøse arbeidslivet i Norge.

Ryanair har det siste tiåret markert seg som et av de aller verste lavprisflyselskapene i verden, både for passasjerer og ansatte. Selskapets daglige leder Michael O?Leary har gjort fagforeningsknusing nærmest til en sport, og har med dårlig skjult stolthet drevet en langvarig kamp mot sosiale rettigheter, fagorganisering og generelt ordnede forhold i bransjen. Ryanair er blitt dømt for brudd på fransk arbeidslovgiving, og en rekke selskaper, arbeidstakerorganisasjoner, offentlige virksomheter og politikere har tatt til orde for boikott av selskapet. Dette gjelder blant annet Jens Stoltenberg, København kommune og store deler av den rødgrønne regjeringen.

Hver gang mediene eller arbeidstakerorganisasjonene påpeker at Ryanairs forretningsmodell med ekstremt lave priser på flyreiser fører til dårlige arbeidsforhold, sosial dumping og i verste fall går utover sikkerheten i luften, reagerer selskapet med høylytte trusler om nedleggelse av arbeidsplasser. Ryanairs og O?Learys bøllete opptreden har med stor tydelighet vist at selskapet ikke har noen interesse av å forholde seg til verken nasjonal lovgivning, tariffavtaler eller bransjestandarder. Det går ikke bare utover selskapets egne ansatte og passasjerer. I en så konkurranseutsatt næring som flybransjen er blitt, er det ingen tvil om at Ryanairs «worst practice» driver lønnsomheten ned for selskaper som ønsker å drive seriøst, og dermed svekker arbeidstakerrettighetene også i disse selskapene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer