DEBATT

Stopp galskapen! Planene om E18-utvidelse må avlyses

Det er usolidarisk å bygge infrastruktur som bare de aller rikeste har råd til å bruke.

NEI TIL NY E18: E18-planene bryter med klimamålene og nasjonal miljøpolitikk, skriver forfatterne. Foto: Stein J BJørge
NEI TIL NY E18: E18-planene bryter med klimamålene og nasjonal miljøpolitikk, skriver forfatterne. Foto: Stein J BJørge Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I disse dager forhandler Oslo og Akershus om hva og hvem vi skal prioritere i samferdselspolitikken. Mens Oslo-byrådet vil prioritere vanlige folk, sier Høyre og Akershus Arbeiderparti ja til et veiprosjekt som verken er lønnsomt, miljøvennlig eller kommer folk flest til gode. Tiden er inne for å lytte til det tydelige budskapet fra økonomene og transportforskerne. Planene om E18-utvidelse må avlyses.

Prislappen på en ny E18 vil ligge på nesten 40 milliarder kroner. Det er mer enn hele Norges bistandsbudsjett i 2016 og 75 prosent av hele forsvarsbudsjettet. For den samme summen kunne vi fått ny t-banetunnel, Fornebubane, trikk på Ring 2 og et sammenhengende sykkelveinett.

Samfunnsnytten av E18-utbyggingen er sørgelig lav. Både Ruter og Jernbaneverket er klare på at behovet for veikapasitet på Vestkorridoren vil minke, ikke øke, i fremtiden. Heller ikke transportforskerne er spesielt interessert i ny motorvei - de mener derimot at økt veikapasitet vil føre til flere biler, mer kø og økte utslipp. For hver krone vi bruker på E18 går vi flere titalls øre i minus, ifølge økonomene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer