DEBATT

Merkelig om varemerker

Civita er opptatt av å beskytte tobakksindustriens varemerker. Jeg er mer opptatt av å beskytte barn og unge.

TOBAKKREKLAME: Helse- og omsorgsminister, Bent Høie (H) svarer Civita om tobakk.  Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
TOBAKKREKLAME: Helse- og omsorgsminister, Bent Høie (H) svarer Civita om tobakk. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

«De gode intensjoners politikk» har Morten Kinander og Torstein Ulserød kalt kronikken der de går til kamp for tobakksindustriens rett til å markedsføre snus og røyk overfor barn og unge. De skriver at standardiserte tobakkspakninger vil være et dramatisk inngrep i etablerte varemerkerettigheter og store kommersielle verdier.  Intet mer — intet mindre.

Pakningen er tobakksindustriens aller siste reklameplakat. Vi vet at farger og design brukes bevisst for å gjøre produktene attraktive for unge. Det er denne markedsføringen vi vil stoppe ved å gjøre alle tobakkspakninger standardiserte. Kinander og Ulserød nevner ikke barn og unge i sin kronikk. De skriver at målet med standardiserte pakninger er å få ned forbruket. Men målet har aldri vært å hindre voksne mennesker i å snuse eller røyke. Målet har hele tiden vært å hindre at barn og unge begynner.    

Hvert år dør om lag 6600 norske kvinner og menn av sykdommer som følge av røyking. Snusing kan føre til kreft, diabetes 2 og økt dødelighet etter en rekke sykdommer. Bruk av snus under graviditeten øker risikoen for dødfødsel og for tidlig fødsel.  Røykingen blant ungdom har gått jevnt nedover — både innenlands og utenlands. Men Norge skiller seg ut. I de andre landene er stadig færre unge mennesker tobakksavhengige. Her i landet har vi derimot fått en ungdomsgenerasjon som er avhengig av tobakk i form av snus. Det er disse unge menneskene som på sikt skal redde tobakksindustrien fra konkurs. Det er derfor ikke rart at industrien ønsker å opprettholde sin viktigste reklameplakat — en stilig innpakning.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.