KOMMENTARER

Derfor er vi så sjukt besatte av sosiale medier

Klikkagn-titler trenger ikke bety dårlig kvalitet.

FORBILDET:  Buzzfeed er forbildet til norske Buzzit som la seg flat etter plagiatanklager fra Aftenposten tidligere i uka.  Foto: Nicholas Kamm / AFP / NTB Scanpix
FORBILDET: Buzzfeed er forbildet til norske Buzzit som la seg flat etter plagiatanklager fra Aftenposten tidligere i uka. Foto: Nicholas Kamm / AFP / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Alle elsker dyrenyheter. Ikke nekt, vi ser deg i real time, selv om du sier «utenriks» når du blir spurt hva som er viktigst for deg.

Klønete katter er morsomt! En serie bilder med søte kaniner gjør dagen litt bedre. Derfor klikker du, og derfor trykker vi.

Men noen ganger går klikkgrådigheten utover både etikk og kvalitet. Denne uka avslørte Aftenposten at Nordlys' nettsted Buzzit har plagiert andre nettsteders artikler, delvis eller helt.  Blant annet fant journalist Jan Gunnar Furuly 50 saker fra Huffington Post og flere fra Cosmopolitan.

Forbildet, amerikanske Buzzfeed har også slettet fire tusen artikler på grunn av plagiat.

Buzzits suksess, og nylige problemer, har sider som berører alle som beveger seg i samme farvann. Vi i pressen siterer daglig fra hverandre. Men glemmer du lenke og opphavsmedium i første avsnitt og siterer for mye, får du høre det.

Fotorett og normer om hvor grensa går mellom sitering og plagiat, er kunnskap som i hvert fall burde finnes i alle redaksjoner.

Det er ikke tilfeldig at aviser satser på delinger i sosiale medier. Når leserne i ekspressfart har byttet ut papiravis med å lese artikler på mobiltelefonen, er konsekvensen en mer fragmentert mediebruk. Men en annen konsekvens av mobillesingen er at man plutselig kan nå mange flere som ellers ikke plukker opp din avis.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer