Aller trenger dine gode ideer

Vi vet det ikke. Lederen din vet det heller ikke. Du vet heller ikke selv at akkurat det dere diskuterte i lunsjen for en time siden kommer til å bli noe av det viktigste Aller driver med de neste årene. Det finner vi aldri ut hvis du ikke får fortalt det til noen?

Men hvem skal du fortelle det til? Du har kanskje prøvd å løfte frem ideer før men fått beskjed om at det ikke er tid. Du har muligens hatt planer om å reise deg på møtet og fortelle om din glimrende ide, men droppet det fordi du ikke er den som skriker høyest. Eller du har rett og slett vært usikker på om ideen din er god nok og valgt å holde den inne i deg. Vel, den tiden er over!

Hvorfor er dette viktig for Aller?

Det er viktig å holde på og videreutvikle gode tradisjoner, verdier og gode produkter, men det er vel så viktig å bryte gjennom med rykende ferske ideer og produkter.

Aller vil være med frampå. Aller ønsker å bli flinkere til å oppdage og følge opp nye ideer. Og ikke minst: Aller vil gjerne finne og gi rom til alle dere kreative sjeler der ute. Og Aller Debut kan hjelpe til med akkurat det!

Hvorfor er dette riktig for deg?

Fordi du uten å risikere noe som helst kan få muligheten til å finne ut om din ide faktisk er liv laga. Siden det er du som kjenner din ide best, er det også du som bør få muligheten til å følge den videre, og du vil selvfølgelig få god hjelp på veien mot målet.

Det verste som kan skje er at du finner ut at ideen ikke var så god likevel. Og selv det er en suksess både for deg og Aller. Aller vet hva de ikke skal kaste bort penger på. Og du har sannsynligvis kommet opp med flere nye ideer underveis i programmet.

Hva er
Aller debut?

Aller Debuts program bygger på metodikkene Lean Startup og Design Thinking, og leder deg gjennom fem steg der sluttmålet er å finne ut om din ide er noe brukerne faktisk vil ha. Målet er at vi i Aller skal fange opp og teste så mange ideer som mulig, og programmet skal gi deg det spillerommet du trenger for å syreteste din ide uten for mange distraksjoner.

Forhåpentlig er dette kun starten på en helt ny måte å utvikle ideer på i Aller, og det kan du være med på å forme! Men alle gode ting må ha en start. For Aller Debut består starten i at vi skal dele ut fem programpakker i løpet av 2018, men da trenger vi dine gode ideer. Det er ikke noe å vente på!

Er du usikker på om ideen er god nok, for stor, for liten, ikke passer for Aller eller du rett og slett synes det er vanskelig å skrive en kortfattet pitch? Send en epost, ta kontakt på Slack eller ta en tur inn til meg i produktavdelingen i tredje etasje. Så finner vi ut av det sammen.

Dette er stegene du skal igjennom!



Når du starter programmet får du utdelt en fysisk boks. I denne boksen ligger det et hefte som beskriver fem steg du skal gjennom. Det ligger også fem kort i boksen som skal gi deg det spillerommet du trenger for å gjennomføre.

Steg 1
Bli bedre kjent med ideen din

Det første du skal gjøre er å gå gjennom programmet med fadderen din. For du har helt sikkert mange spørsmål før du setter i gang. Du lurer for eksempel kanskje på hva et forretningsmodell-canvas er for noe …?

Så skal du bli bedre kjent med ideen din. Og det aller første du skal gjøre er å formulere en setning om hva tjenesten eller produktet skal bli, og hvilke behov det skal løse for hvem. Målet med denne øvelsen er å få opp en eller hypotese som du faktisk kan måle.

Deretter skal du fylle inn et karakterkort og presentere ideen din for minst tre kolleger som jobber i andre avdelinger enn din egen. Allerede her er det store sjanser for at du får gode innspill som kan være med på å forme din opprinnelige ide.

Det siste du skal gjøre er å fylle ut foretningsmodell-canvaset ditt med tre hypoteser og tre målgrupper; brukere som ideen din passer for.

Når du så har klart å velge ut én hypotese du vil teste ut på én konkret brukergruppe, er du klar for å bevege deg over til steg 2.

Steg 2
Snakk med potensielle kunder

Nå skal du ut på gata og snakke med faktiske mennesker og potensielle brukere. Det er sannsynligvis mye morsommere og lærerikt enn du tror. Målet nå er å finne ut om din hypotese fanger opp et faktisk behov hos brukerne.

Sett opp et intervju-script i forkant og gå gjennom det med fadderen din. For å unngå falske positiver - at de snakker deg etter munnen - bør du ha et åpent sinn og unngå å spørre direkte hva de synes om ideen din.

Så skal du oppsummere og ta med deg læringen fra intervjuene og justere canvaset ditt deretter. Da finner du fort ut om noe du allerede har fylt ut ikke var som du trodde.

Når du og fadderen din er enige om du er klar for det skal du så hoppe videre til steg 3.

Steg 3
Skaff deg dine første brukere

Nå er det crunch time! Nå skal du lage en prototype - sannsynligvis i form av en nettside som presenterer produktet ditt. Og målet i denne fasen er få brukere til å registrere seg eller på annen måte melde sin interesse for å bruke det du ønsker å lage.

Det er også på tide å ta frem bankkortet, for nå skal du reklamere for det potensielle produktet ditt. Og nå gjelder å treffe målgruppa du har definert med skredderydde og vinklede budskap. Prøv gjerne flere varianter.

Bli enige med fadderen din om måltall og suksesskriterer før du deler budskapet ditt med brukerne.

Steg 4
Optimaliser

Når du har kommet hit har du forhåpentlig lært mye nytt. Du har snakket med kolleger, brukere i målgruppa og til og med rekruttert de første brukerne dine. Hva er du mest usikker på? Er brukerbehovet stort nok? Løser tjenesten din egentlig problemet? Vil brukerne betale for dette?

Du skal rett og slett finne den største risikoen ved ideen din. Lage en ny hypotese og teste den på nye potensielle brukere.

Steg 5
Presenter idèen og læringen til KL

Nå er du klar for finalen. Du skal fortelle hva du har lært og hva du mener vi bør gjøre videre!

Du får fem minutter til presentasjon og fem minutter til spørsmål og svar. Fem minutter er lite, og du må være knallgod på å levere budskapet kort og konsist.

Overbevis sjefene om å gi deg tid, penger eller kolleger til å utvikle produktet videre. Forklar hva neste steg er og hva som skal til for å komme dit. Du skal ikke komme opp med en plan for den neste fem årene. Du skal fortelle hva vi skal få til på tre måneder, og hva som kreves av penger, tid og folk for å komme dit.

Kortene

Frikort: Dette kortet skal du gi til sjefen din og er den viktigste forutsetning for at du skal få den tiden og det armslaget du trenger. Det gir deg nemlig inntil 40 timer fri fra dine vanlige arbeidsoppgaver, slik at du kan fokusere fullt og helt på ideen din.

Fadderkortet: Dette kortet gir deg tilgang til en fadder som skal følge deg gjennom hele programmet. Du vil få faglig veiledning, moralsk støtte og hjelp til å holde deg på rett spor.

Bankkortet: I løpet av programmet kan du bruke 5000 kroner til å promotere og fortelle andre om produktet eller tjenesten din.

Utviklerkortet: Det er ikke sikkert du klarer alt selv, og det er utrolig hva våre utviklere kan få til på de fem timene du kan kreve inn på dette kortet. Men dette må planlegges, for det står kanskje ikke en utvikler klar akkurat når du trenger en. Så tenk nøye gjennom og når du vil bruke dette kortet.

Ansvarskort: Med programmet følger det også et ansvar! Og det er at du skal fullføre programmet. Du har 30 dager på deg fra du får uttdelt pakken til du skal presentere funnene dine. Lykke til!