Annonsørinnhold

VANETRENER: Line Gåsland er Roede-kursleder og livsstilscoach bachelorutdannelse i ernæringsfysiologi.
VANETRENER: Line Gåsland er Roede-kursleder og livsstilscoach bachelorutdannelse i ernæringsfysiologi.Vis mer

10 grønnsakstips fra en vanetrener

– Alle har hørt om 5 om dagen, men det hjelper jo ikke når bare tjue prosent følger rådet, sier Line Gåsland, som jobber som vanetrener hos Grete Roede.

Hun er veldig opptatt av at nordmenn begynner å spise mer grønt.

– Det høres så enkelt ut, men det er ikke bare å bestemme seg for å spise sunt, og så går resten av seg selv.

Ny spisevane

- Folk flest greier ikke å holde nyttårsforsetter fordi de fokuserer for mye på målet og for lite på hvordan de skal komme seg dit. For å få til en ny spisevane, må man gjøre det samme mange ganger, slik at det blir en rutine og til sist en vane som man ikke kan leve uten, sier Gåsland.

Det er lettere å endre vaner når man følger et strukturert opplegg med god oppfølging over tid. For mange er det også viktig å få konkrete råd og tips til hvordan de for eksempel kan få i seg flere grønnsaker.

MELLOMMÅLTID: Bær, frukt og grønnsaker kan bli et raskt måltid i glass.
MELLOMMÅLTID: Bær, frukt og grønnsaker kan bli et raskt måltid i glass. Vis mer

Bare i grønnsaker

Grønnsaker er stappfulle av fytokjemikalier, aktive plantestoffer som styrker immunforsvaret og reparer cellene i kroppen. Forskere mener at det er 100 000 forskjellige fytokjemikalier i planter, og i løpet av ett måltid kan du faktisk få i deg 25 000.

- Husk at disse stoffene ikke finnes i kjøtt i det hele tatt, sier Line Gåsland.

Kutter vi ut grønnsakene, går vi glipp av viktige vitaminer, mineraler og fiber.

10 grønnsakstips

1. Bruk grønnsaker som pålegg
Prøv avokado med tomat på brødskiven, og du vil garantert digge smaken.

PÅLEGG: Brødskiva trenger ikke bestå bare av ost eller leverpostei.
PÅLEGG: Brødskiva trenger ikke bestå bare av ost eller leverpostei. Vis mer

2. Spis grønnsaker som mellommåltid
Bruk grønnsaker som enkle og raske mellommåltider.

3. «Lur» inn grønnsaker i andre retter
Bland inn grønnsaker i kjøttdeigen, ha grønnsaker i omeletten og fyll opp med grønnsaksfyll på pizzaen.

4. Drikk grønnsakene
Grønnsaker er enkelt og godt i smoothien. Bruk grønnsaker i tillegg til frukt, så får du i deg enda flere vitaminer. Prøv agurkshot med yoghurt og smoothie med avokado og agurk-

AGURKSHOT: Grønnsaker kan serveres flytende.
AGURKSHOT: Grønnsaker kan serveres flytende. Vis mer

5. Lag grønnsaksmos eller -puré
Kok grønnsaker og mos dem sammen til en puré eller stappe. Tilsett litt margarin, melk og krydder for å få mer smak. Nesten alle grønnsaker duger, og du må gjerne blande.

6. Lag supper
Hakk og kutt grønnsaker sammen med løk og noen poteter og kok opp med litt buljong. Kjør stavmikseren til du har en jevn suppe.

SUPPE: Denne suppa inneholder både ingefær og gulrot.
SUPPE: Denne suppa inneholder både ingefær og gulrot. Vis mer

7. Forhåndskutt
Dersom man alltid har grønnsaker lett tilgjengelig, er det mer sannsynlig at du spiser mer.

8. Spis forrett hver dag
Gjør det til en vane å spise grønnsaker til forrett hver dag.

SALAT: Grønnsaker kan serveres som et lite måltid før middagen.
SALAT: Grønnsaker kan serveres som et lite måltid før middagen. Vis mer

9. Lag snacks
Oppskårede grønnsaker med dipp er perfekt snacks. Du kan også lage chips: Skjær opp ulike grønnsaker som søtpotet, gulrot og rødbeter i tynne skiver og stek i ovnen med litt krydder og olje til de blir sprø. Grønnkålschips er også godt (og trendy).

SNACKS: Det finnes knapt en grønnsak som ikke passer med snacks.
SNACKS: Det finnes knapt en grønnsak som ikke passer med snacks. Vis mer

10. Innfør vegetarmandag
Den kjøttfrie mandagen blir stadig mer populær. Heng deg på.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.