Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

ANNONSØRINNHOLD

KOM DEG I GANG: En tur trenger ikke bare å være en enkel gåtur, du velger temaet selv.
KOM DEG I GANG: En tur trenger ikke bare å være en enkel gåtur, du velger temaet selv. Vis mer

14 måter å gå tur på

12. mars påla regjeringen alle treningssentre i Norge å stenge, og selv om du nå kanskje har meldt deg ut, er det ingen grunn til å legge forsettene på hylla. Gå tur som du aldri har gjort det før!

1. Gå en litteraturtur

Hvis du er blant dem som ennå ikke har oppdaget hvordan turopplevelsen blir helt annerledes når du hører på lydbok, har du virkelig noe å glede deg til. Er du ikke glad i litteratur? Hør på en podcast eller hør på nyheter eller musikk.

2. Prøv en joggetur i sakte tempo

Alt for mange forbinder joggetur med topptrente joggere som raser forbi med Birken i sikte. Hvis du ikke tilhører denne gruppen, og heller ikke har jogget på lenge, bestem deg for å løpe sakte. Ingen legger merke til hvor fort du løper. Den ekstra gevinsten med en joggetur i sakte tempo, er at du får hjertet ditt til å pumpe raskere enn normalt. Da forbedrer du kondisen.

3. Gå en møtetur

Gåmøter er trendy, og i Roede har vi praktisert gåmøter i mange år. Bor du sammen med noen, er det bare å legge ut på tur. Det er dessuten stor sannsynlighet for at dere får et godt møte. Bestem dere på forhånd for agendaen. Det kan for eksempel være lurt å bruke gåmøter dersom det er konflikter som skal løses. Legg telefonen igjen hjemme og ta med notatblokk.

Last ned Roede-appen gratis her!

4. Gå en ferietur

Dette er også et gåmøte, men i stedet for å løse problemer, bruker dere turen til å drømme om hva dere skal gjøre i ferien. Gåmøter er ofte veldig smarte hvis man skal tenke kreativt og komme på nye ideer.

FERIETUR: Det er ofte best å gå sammen med noen du er glad i.
FERIETUR: Det er ofte best å gå sammen med noen du er glad i. Vis mer

5. Gå på oppdagelsestur

Gå til steder du aldri har gått før. Alt for mange går den samme turen hver gang. Pleier du alltid å ta til venstre i første kryss? Ta til høyre neste gang.

6. Gå en kron og mynttur

Hvis du virkelig har lyst på en tur til steder du aldri har vært, kast kron og mynt i hvert veikryss. Kron er høyre, mynt er venstre. Eller kast to ganger, hvis du også vil beholde muligheten for å fortsette rett frem. Synes du det blir pinlig med kron og mynt i full offentlighet? Kast kron og mynt hjemme, noter resultatene på et ark og legg ut på en tur du garantert aldri har gått tidligere.

7. Gå tur i huset

Målet bør være 10 000 skritt per dag, og kanskje kan du komme deg nesten halvveis bare ved å gå tur hjemme. Er du ved vaskemaskinen for å hente klær? Gå heller to turer, eller ti. Synes du dette blir litt vel dustete? Ta på deg klær og gå tur i hagen.

Psst! Roede holder kurstilbudet åpent. Sjekk ut roede.com og meld deg på

8. Gå en trappetur

En kjent norsk sunnhetsapostel kalte heiser for rumpetyver. Det er veldig mye god trim i å ta trappa.

9. Gå en hurtigtur

Noen ganger er det smart å gå fort. Len deg litt forover, hold øynene på horisonten og fokuser på raskere skritt, ikke lengre. Målet er ikke å komme lenger, men å få hjertet til å slå litt fortere. Bøy armene og sving dem skikkelig, dytt fra med tærne, og tenk deg at du skal vise de som går bak deg hvordan skoene dine ser ut under.

10. Gå en våknetur

Våkner du alltid med en kaffekopp i hånden? Ikke i morgen! Gå direkte fra senga, inn i klærne og ut. Opplev gleden over å våkne ute, mens du beveger deg.

11. Gå en hodelykttur

SPENNING: En tur med hodelykt gir nye perspektiver.
SPENNING: En tur med hodelykt gir nye perspektiver. Vis mer

Med hodelykt i mørket dukker det plutselig opp nye turmuligheter, og du kan begi deg ut på alle stier du måtte ønske. Det er også spennende å se favorittstien i en annen lyssetting.

12. Gå en bomtur

Du pleier alltid å hoppe over blindveier når du går tur. Ikke i dag! Velg med vilje disse veiene. Husk at de mest idylliske stedene gjerne ligger i enden av en blindvei.

13. Gå en dagstur

Når noen sier «skal vi gå en tur?», ender det gjerne med en halv time ute i det fri. Noe helt annet skjer hvis du sier: «Skal vi gå en lang tur i morgen?». Det trenger slettes ikke være en tur i skog og mark, selv om det også er fint. Smør matpakke, pakk en liten sekk og gå gatelangs. Den beste måten å oppdage nye steder på er ved å gå. Og husk at å gå er det mest naturlige du kan gjøre; på et eller annet tidspunkt har våre forfedre vært nomader og utvandrere.

14. Gå til roede.com

image: 14 måter å gå tur på

Vil du har mer inspirasjon til hvordan du kan holde deg sunn og frisk i disse tider, gå til roede.com. Roede har stanset alle lokale møter, men selve kurstilbudet holder åpent. Se våre tilbud på Roede.com.

Hos oss vil du oppleve et felleskap, en støtte og en metode som virker. Du får kursoppfølging på e-post, SMS, videochat eller telefon. Du får Roede-appen, som gir deg daglig kostholdsscore, måltidstips og gode opp skrifter. Du får oppfølging fra en kursleder som hjelper deg med kostholdet og ser hvor mye du er i aktivitet, og som på bakgrunn av dette vil coache deg til sunnere vaner.

I tillegg får du delta på live webinarer mandager og onsdager kl. 20:30, hvor du får inspirerende foredrag og kan stille spørsmål til vårt ekspertpanel.

Roede hjelper deg med å etablere og holde på sunne vaner. Prøv nettkurs med personlig oppfølging!

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.