Annonsørinnhold

NETTKURS: Laila Madsös reise mot et fullstendig plantebasert kosthold, utviklet seg gradvis. Nå tilbyr hun online-kurs for deg som vil gå samme vei eller eventuelt «bare» kutte ned på kjøtt og animalske produkter i hverdagen. FOTO: Privat
NETTKURS: Laila Madsös reise mot et fullstendig plantebasert kosthold, utviklet seg gradvis. Nå tilbyr hun online-kurs for deg som vil gå samme vei eller eventuelt «bare» kutte ned på kjøtt og animalske produkter i hverdagen. FOTO: Privat Vis mer

Vegansk kosthold:

3 myter du ikke bør tro på

Først kom vegetarianerbølgen. Så fulgte veganerbølgen – og den bruser fremdeles.

Stadig flere har fått øynene opp for å spise plantebasert, enten delvis eller fullt ut. Laila Madsö faller under sistnevnte kategori.

For henne har veien mot en vegansk livsstil vært en gradvis utvikling som begynte i det små; første steg ble tatt da hun i studietiden kuttet ut rødt kjøtt. I dag er hun plantebasert kostholdsveileder, matredaktør og forfatter.

– Jeg har aldri sett meg tilbake, forteller Madsö.

I disse dager er kostholdsveilederen aktuell med nettkurset Veganer i 28 dager. Her får man daglig inspirasjon i form av tips og triks, oppskrifter og teknikker.

TIPS OG TRIKS: Laila Madsö har aldri sett seg tilbake etter at hun begynte å spise plantebasert. Nå deler hun kunnskap, erfaringer, tips og triks i nytt nettkurs. FOTO: Privat
TIPS OG TRIKS: Laila Madsö har aldri sett seg tilbake etter at hun begynte å spise plantebasert. Nå deler hun kunnskap, erfaringer, tips og triks i nytt nettkurs. FOTO: Privat Vis mer

__________________________________________________________________________

LES MER OM «VEGANER I 28 DAGER» HER.
__________________________________________________________________________

Start i sommer!

Tilgang i 4 måneder

299,-

null


Det man lærer, kommer man ifølge Madsö til å ha glede av resten av livet:

– Og dét gjelder uansett om du har tenkt til å fortsette som «veggis», bare har lyst til å spise mindre kjøtt i hverdagen eller vil opprettholde trivselsvekta.

Veganer i 28 dager er en guide som viser hvordan man kan legge om til en grønnere hverdag uten drastiske endringer.

I stedet følger man enkle råd som å lete frem bortgjemte bokser med hakkede tomater fra innerst i kjøkkenskapet til hemmeligheten bak å få liv i slappe, ukegamle grønnsaker. Ikke minst: Hvordan man kan fortsette å takke rungende ja til middagsinvitasjoner i vennekretsen!

3 utbredte myter

Til tross for at et plantebasert kosthold blir stadig mer utbredt, er veganisme likevel ganske sagnomsust. Mange har meninger, oppfatninger og antakelser – men hva stemmer egentlig?

Vi spurte Madsö om hvilke myter om veganisme hun støter på oftest, og det er visst spesielt tre stykker som går igjen.

1) Den evige salatmiddagen.

«Det blir salat til middag i dag – vi får veganere på besøk.»

Det er misforstått at du må gå sulten fra bordet når du spiser plantebasert mat. Mange tror at veganere spiser en stor skål med oppskåret isbergsalat, tomatbåter, agurkskiver, mais og Thousand Island-dressing til middag hver dag. Kanskje med et stort stykke baguette ved siden av, for å bli mett.

SPENNENDE: Nei, vegansk betyr ikke Isberg-salat og Thousand Island-dressing til middag! I nettkurset «Veganer i 28 dager», deler Laila Madsö av sin kunnskap og erfaring; blant annet med å lage deilige middager hjemme og med de gode triksene som gjør det lettere å opprettholde plantebasert kosthold utenfor hjemmet. FOTO: Privat
SPENNENDE: Nei, vegansk betyr ikke Isberg-salat og Thousand Island-dressing til middag! I nettkurset «Veganer i 28 dager», deler Laila Madsö av sin kunnskap og erfaring; blant annet med å lage deilige middager hjemme og med de gode triksene som gjør det lettere å opprettholde plantebasert kosthold utenfor hjemmet. FOTO: Privat Vis mer

Vel, hjemme hos oss spiser vi aldri salat til middag. Slik salat er muligens tilbehør til middagen, men heller ikke mer. Vi lager mettende proteinrike grønnsaksretter som linsegryter og dhaal med kokosmelk, quinoa- og grønnkålsalat med rødbethummus, lasagne, søtpotet-pizza og rød thai-curry.

Pssst: I Veganer i 28 dager får du oppskrifter på noen av rettene over, samt smarte matlagingsteknikker.

2) Jeg kan ikke spise vegansk, for jeg trener så mye.

Alternativt: «Vi kan ikke spise vegansk i vår familie, for partneren min trener så mye.»

Jeg får ofte høre at noen vegrer seg for å spise vegansk fordi de trener så mye, og da tror de trenger kjøtt og meierimat. Det er bortkastet tid å bekymre seg for det.

Den kanskje største myten om kjøtt, er at det er vår viktigste kilde til protein. Vanlige matvarer som grove kornprodukter, havre, bønner, quinoa, brokkoli, nøtter, linser og erter er stappfulle av proteiner!

Et balansert, plantebasert kosthold som er riktig sammensatt av proteiner, fett og karbohydrater er en veldig bra match for både mosjonister og toppidrettsutøvere. Racerbilsjåfør Lewis Hamilton, tennisesset Serena Williams og den argentiske fotballstjernen Lionel Messi er forøvrig alle veganere.

Begreper

  • Vegetarianer: Spiser ikke fjærkre, vilt, fisk, skalldyr eller biprodukter fra slakt av dyr. For eksempel i form av gelatin.

  • Veganer: Det ovennevnte gjelder også her, i tillegg til at alt som er produsert av dyr – eksempelvis melkeprodukter og egg – er ekskludert fra kostholdet. Maten kan heller ikke ha vært behandlet eller fremstilt ved hjelp av animalske produkter.

  • Pescetarianer: I stor grad det samme som vegetarianer, men spiser fisk.
3) Det er så mange regler i et vegansk kosthold. Jeg vil ikke la meg styre av regler for hva jeg kan spise.

Å spise vegansk handler ikke om regler. Det handler om å spise seg mett på deilige grønnsaksretter og å være i sitt livs beste form – uansett alder.
Det fins ikke noe vegansk politi som kommer og tar deg om du spiser «feil».

Å spise plantebasert handler om muligheter, ikke begrensninger. Det eneste du behøver tenke på er å se på grønnsaker med nye øyne, og prøve deg frem på kjøkkenet med plantebaserte ingredienser i stedet for kjøttet du ellers er vant til.

__________________________________________________________________________

LES MER OM «VEGANER I 28 DAGER» HER.
__________________________________________________________________________

TENK NYTT: Dét er oppfordringen fra matredaktør og veganer Laila Madsö. FOTO: Privat
TENK NYTT: Dét er oppfordringen fra matredaktør og veganer Laila Madsö. FOTO: Privat Vis mer

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer