Annonsørinnhold

VÆR FORBEREDT: Har du med et NICORETTE®-produkt kan det hjelpe deg med å takle røykesuget når det skulle oppstå.   
VÆR FORBEREDT: Har du med et NICORETTE®-produkt kan det hjelpe deg med å takle røykesuget når det skulle oppstå.   Vis mer

Alt ligger i forberedelsene

Følg disse stegene for å hjelpe deg på reisen til å bli røykfri.  

Når du slutter å røyke, vil du trolig oppleve at suget etter en røyk kan være ganske intenst. Det er viktig at du lærer deg å forstå nikotinsuget ditt for å kunne overvinne det og unnslippe sigarettene for alltid. Den gode nyheten er at så lenge du holder deg røykfri, vil dette suget gradvis forsvinne.

Du vil også kanskje komme til å oppleve andre avvennings-symptomer som uro, frustrasjon og nedstemthet. Da er det viktig å vite at disse symptomene er helt normale når du slutter å røyke og at de vil avta over tid. Faktisk vil disse symptomene toppe seg i løpet av den første uka etter at du sluttet. Det handler derfor om å komme seg gjennom den første, tøffe uka.

Det er flere ting du kan gjøre for å overvinne det intense suget:

Identifiser hva som gjør at du får lyst på en røyk

Skriv ned alle tingene og situasjonene som gjør at du får lyst på en røyk - dette er dine triggere! Du kan øke dine sjanser for å klare å slutte for godt hvis du begrenser eller unngår disse triggerne.

FINN TRIGGERNE: Klarer du å identifisere hva som gir deg lyst på røyk, vil du etter hvert klare å kutte ut disse triggerne. 
FINN TRIGGERNE: Klarer du å identifisere hva som gir deg lyst på røyk, vil du etter hvert klare å kutte ut disse triggerne.  Vis mer

Hvis du for eksempel alltid tar en røyk til morgenkaffen, er morgenkaffen en av dine triggere. Prøv derfor å drikke noe annet, eller gjøre noe annet.

Unngå dine triggere ved å kutte ut uvaner. Røyker du når du tar en pause på jobben? Når du er ute og drikker med vennene dine? Når du føler deg stresset? Å skape en uvane tar tid og å kutte den ut skjer heller ikke over natten.

Gjør derfor heller noe nytt når du befinner deg i en situasjon hvor du vanligvis ville tatt en røyk.

Gjør nye ting

TRENING HJELPER: Når røyksuget melder seg, kan en joggetur eller gåtur være akkurat det du trenger for å fjerne suget.
TRENING HJELPER: Når røyksuget melder seg, kan en joggetur eller gåtur være akkurat det du trenger for å fjerne suget. Vis mer

Istedet for å møtes på stamstedet for en øl med vennene dine, kan du prøve et sted du ikke forbinder med røyking. Kanskje en kino, eller noe som har med shopping å gjøre?

Alkohol er en veldig vanlig trigger, så prøv å unngå det som best du kan, spesielt i den første, vanskelige uken.

Om du føler suget etter en røyk når du er stresset, prøv å finne andre måter å slappe av på. Ring en venn, hør på favorittlåtene dine eller bare gå en tur. Trening er en super måte å bli kvitt stress på! Bruker du å ta en røyk etter middagen, bestem deg heller for å gå en kort tur.

Vær forberedt

Å være sammen med andre røykere, betyr at du må kunne takle det å holde deg røykfri sammen med røykende venner og kolleger. Vi skjønner at dette kan være vanskelig, men det er ingen grunn til å kutte sosiale bånd - du må bare være forberedt!

LAG LISTE: Lag en liste over alle de positive sidene du opplever ved å slutte og heng det opp et sted du ser det!
LAG LISTE: Lag en liste over alle de positive sidene du opplever ved å slutte og heng det opp et sted du ser det! Vis mer

Om du tar en pause på jobben og er omgitt av røykende kolleger, så hvorfor ikke prøv å tygg en NICORETTE® Tyggegummi for å motarbeide røyksuget i stedet.

NICORETTE® produkter kan hjelpe deg å få bukt med ønsket om å røyke siden de kan dempe nikotinsuget som gjerne oppstår når du slutter å røyke. Er du i en sosial situasjon og nikotinsuget oppstår, prøv en NICORETTE® tyggegummi, sugetablett eller munnspray for å dempe suget.

Vær positiv

Alltid tenk på de positive sidene ved å slutte. Etter hvert som du vil føle deg bedre, vil du kanskje også se bedre ut. I tillegg kommer du til å spare penger og dine nærmeste vil bli glade fordi du ikke lenger røyker.

FJERNER SUGET: NICORETTE Tyggegummi demper suget etter nikotin. 
FJERNER SUGET: NICORETTE Tyggegummi demper suget etter nikotin.  Vis mer

Dette er positive tanker du bør tenke på igjen og igjen. Enda bedre: Lag en liste over dem og heng dem et sted hvor du vil se dem ofte, som for eksempel kjøleskapet. Denne optimismen er fint å ha når du føler behovet for å si «nei» til enda en sigarett.

Behandle suget og avvenningssymptomene

NICORETTE® munnspray begynner å lindre røykesug og andre avvenningssymptomer etter bare 60 sekunder, slik at du raskt kan komme deg videre med din dag. Se om du finner produktet som kan passe best for deg.

Om røykesuget melder seg når du er ute med venner, så hvorfor ikke prøve noen av våre forskjellige typer produkter, f.eks. NICORETTE® tyggegummi, NICORETTE® sugetablett eller NICORETTE® munnspray.

SLUTTE-KOMPIS: To mennesker som hjelper hverandre med å slutte, vil være til ekstra hjelp for mange. 
SLUTTE-KOMPIS: To mennesker som hjelper hverandre med å slutte, vil være til ekstra hjelp for mange.  Vis mer

NICORETTE® (nikotin). Reseptfritt legemiddel til bruk ved røykeavvenning. Ved graviditet, amming og alvorlig hjerte- og karsykdom skal NICORETTE® kun brukes i samråd med lege. Les pakningsvedlegget før bruk. McNeil Sweden AB. AB. 01/2017. NO/NI/16-0935.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.