Annonsørinnhold

SJEF PÅ MOBIL: Anja Senneset (43) er fornøyd med familiens nye mobilabonnement – som hun kan styre fra mobilen. Foto: Privat
SJEF PÅ MOBIL: Anja Senneset (43) er fornøyd med familiens nye mobilabonnement – som hun kan styre fra mobilen. Foto: PrivatVis mer

Anja styrer hele familien fra mobilen

En felles databøtte som alle kan dele på var avgjørende for familien på fem.

Vekkerklokka til Anja Senneset (43) blir satt til å slumre én siste gang. Det er en kjølig morgen i Kaupanger, et lite tettsted noen timer sør-vest for Jotunheimens fjell og daler. Ut fra eneboligens vinduer kan man skimte en lun krok av Sognefjorden, men alarmen går igjen og blir satt til å slumre én siste gang.

Det er likevel tidlig morgen når hun griper telefonen for å åpne Facebook i senga. Den starten på uka foreldre over hele landet unner seg selv før de trer ut i hverdagen. I Anjas tilfelle venter en mann og tre barn, og mobilen blir liggende urørt til hun kommer seg på bussen på vei til jobb. Da blir den flittig brukt.

Mer data

«Barnas forbruk er nok litt annerledes enn vårt. De spiller mer, og så blir det mye sånn Snapchat» Anja Senneset

– Jeg har litt mer mobildata nå enn før, så det blir fort litt Netflix på bussen selv om jeg glemmer å laste ned på forhånd, forteller Anja, og utdyper at det har blitt et godt alternativ til bøker om morgenene.

Hun bruker også bussturen til å sjekke hvor mye datatrafikk familien har tilgjengelig, og overfører enkelt litt mer trafikk til barna hvis det skulle være noen som står i fare for å gå tom.

UNDERHOLDNING OG HYGGE: Yngstedatter Marte har som barn flest et helt annerledes mobilbruk enn foreldrene. Foto: Privat
UNDERHOLDNING OG HYGGE: Yngstedatter Marte har som barn flest et helt annerledes mobilbruk enn foreldrene. Foto: Privat Vis mer

Familien Senneset har nemlig FamiliePakka fra OneCall, som gir fri tale, SMS og MMS til alle fem. I tillegg har familien en databøtte på deling, og Anja er valgt ut som familiens «bøttesjef». Hun har full kontroll over familiens datatrafikk i løpet av måneden, og hvis noen skulle bruke opp datamengden sin, kan den få fra en av de andre.

Anja og gjengen hennes er valgt ut som en av tre som skulle teste ut dette abonnementet i en måned. Trykk her for å se familienes dom.

Anja styrer hele familien fra mobilen

Fikk et lite sjokk

Mens familien var testpiloter, dro Anja, ektemannen Anders (45) og yngstedatter Marte (11) på ferie til Tyrkia. Med appen på telefonen kunne Anja ha full kontroll likevel. Hun skulle sjekke om Brede (20) eller Hanne (18) trengte litt ekstra data hjemme i Norge, da hun så at mannens dataregning hadde fått et stort påslag.

Tyrkia er som kjent ikke et EU-land, og mang en uforsiktig turist har blitt offer for voldsomme dataregninger. Anja sendte straks melding til OneCalls kundeservice på facebook, og fikk kjapp tilbakemelding.

De kunne fortelle at familien ikke hadde noe å bekymre seg for. De hadde allerede bestilt en datapakke før avreise til 99 kroner, og dette var også alt de måtte betale.

«Vi har blitt ganske avhengige av dekning her, vi har jo ikke hustelefon engang» Anja Senneset

– Det ville blitt langt dyrere om vi ikke hadde kjøpt den ekstra datapakka, forteller Anja som innrømmer hun var litt svett mens hun ventet på svaret fra OneCall.

Full score

Familien Senneset gir full score til abonnementet. De var allerede vant til å ha alle telefonnummerene i familien samlet på én faktura, men fleksibiliteten som FamiliePakka gir dem gjorde det store utslaget.

– De andre i familien synes det er veldig greit at jeg er sjefen for «bøtta». Jeg har full kontroll med appen, og gir dem mer data før de går tomme, sier Anja.

ALLE ER FORNØYDE: Familien Senneset gir abonomentet full score etter testmåneden. Foto: Privat
ALLE ER FORNØYDE: Familien Senneset gir abonomentet full score etter testmåneden. Foto: Privat Vis mer

Hun synes det er gøy å følge med ved hjelp av appen.

– Det er en veldig flott app. Jeg er inne på den hver dag, og føler at jeg har full oversikt, sier hun fornøyd.

– Om noen skal på tur og bruke mer data enn de ville gjort hjemme er det lett å sette over litt ekstra. Med tre barn blir det mye sånt, sier Anja.

Familien er også godt fornøyd med dekningen som mobilabonnementet til OneCall gir dem.

– Vi har blitt ganske avhengige av god dekning her. Vi har jo ikke hustelefon engang, forteller Anja på mobil fra vakre Kaupanger.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.