ANNONSØRINNHOLD

MORO: Da Marianne Solem (47) skulle selge bilen dro hun til sitt lokale NAF-senter for å få den testet. Hun hadde sett for seg en langdryg prosess med å få den solgt. - Jeg spurte på NAF-senteret om de hadde noen gode råd. De ba meg sjekke ut Nettbil.no, og salget ble bare artig, sier hun.
MORO: Da Marianne Solem (47) skulle selge bilen dro hun til sitt lokale NAF-senter for å få den testet. Hun hadde sett for seg en langdryg prosess med å få den solgt. - Jeg spurte på NAF-senteret om de hadde noen gode råd. De ba meg sjekke ut Nettbil.no, og salget ble bare artig, sier hun.Vis mer

- Bilsalget jeg hadde gruet meg til ble bare gøy

Salget av den gamle dieselbilen hadde ligget og ruget i Marianne Solems (47) bakhode hele sommerferien. Hun hadde sett for seg en vanskelig prosess. Så fikk hun et tips fra sitt lokale NAF-senter om å sjekke ut Nettbil.

Var det én ting Marianne Solem (47) ikke var interessert i da hun skulle selge sin gamle Nissan Quashqai fra 2011, var det at den eventuelle kjøperen skulle komme i etterkant og være misfornøyd med bilen.

For Marianne er en bil et praktisk nyttekjøretøy som skal få henne og de to tenåringene hennes til og fra i hverdagen. Hun hadde verken tid eller lyst til å styre med et plundrete salg.

- Jeg hadde behov for større forutsigbarhet når det gjaldt bilutgiftene mine. Før sommeren fikk jeg et tilbud om å lease en ny bil, og det var et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Så sto jeg plutselig der med en bil jeg måtte bli kvitt, sier hun og ler.

Gjennom sommerferien lå den gamle dieselbilen og ruget i bakhodet. For hvordan skulle hun få solgt den? Hva var den beste måten? Det var jo en dieselbil og nedslagsfeltet hennes var Oslo? Etter sommeren tok hun kontakt med NAF-senteret på Haslevangen i Oslo for å få bilen grundig testet.

- Når du selger bil som privatperson gjelder det en to års-regel mot eventuelle feil og mangler som blir funnet i ettertid. Jeg ville ikke risikere å bli sittende med skjegget i postkassa etterpå, så derfor ville jeg få bilen testet hos NAF. Jeg ville vite mest mulig om bilen sånn at jeg kunne stille med åpne kort når jeg skulle selge den.

- Men du kom aldri så langt om til at det var nødvendig?

- Nei. Da jeg var på NAF-senteret spurte jeg om de hadde et godt tips om hvordan jeg kunne selge bilen. De anbefalte meg å sjekke ut Nettbil, som de samarbeider med. Akkurat dét var veldig viktig for meg, at Nettbil har et samarbeid med NAF.

NAF-TIPS: Det var hos sitt lokale NAF-senter på Haslevangen i Oslo at Marianne Solem fikk tips om å sjekke ut Nettbil da hun ba om råd til å få solgt bilen kjapt og trygt.
NAF-TIPS: Det var hos sitt lokale NAF-senter på Haslevangen i Oslo at Marianne Solem fikk tips om å sjekke ut Nettbil da hun ba om råd til å få solgt bilen kjapt og trygt. Vis mer

- Hvorfor det?

- For meg er Norges Automobilforbund en bastion i forhold til bil. Jeg har vært medlem i NAF i mange år. Jeg synes det er et veldig kvalitetsstempel når de har kommet med en vurdering av en bil. Og da de fortalte meg at Nettbil overtar alt ansvar etter et salg, tenkte jeg at jeg slapp å risikere noe tull etterpå.

Fra hun fikk tipset til hun tok NAF på ordet gikk det ikke lang tid.

- Nei, hehe. Jeg så mitt snitt! På vei ut døra fra NAF-senteret gikk jeg inn på hjemmesiden til Nettbil og tastet inn opplysningene om bilen min.

Trygt og enkelt

- Vi ønsker å gjøre det så enkelt og trygt som mulig å håndtere bruktbilsalg. Selv for de som ikke kan noe om bil.

Anders Espelund er daglig leder og gründer i Nettbil. I Norge har det hovedsakelig vært to måter å selge bil på: Enten å selge bilen selv på nettsider som Finn.no. Eller å henvende seg hos en bilforhandler og få et bud på bilen fra dem. Men Espelund påpeker at begge disse løsningene kan være tidkrevende. Nettbil er et trygt og ikke minst enklere alternativ.

- Hvis du ikke vil stå for å selge bilen din på Finn.no, kan du dra til en forhandler og få et bud på bilen. Men å konkurranseutsette budet, altså ved å dra innom flere forhandlere og høre hva de ville bydd, ville tatt utrolig lang tid. Når du bare orker å kjøre til én forhandler, vet du heller ikke om det er det beste budet du kan få.

Det er her Nettbil forandrer spillereglene. Når du legger inn bilen din hos Nettbil, lar de 457 forhandlere konkurrere om akkurat din bil. Det betyr at du får et bud du vet er rimelig.

- Dere vil revolusjonere bilbransjen?

- Hehe, det er kanskje litt store ord. Men vi ønsker å tilby et alternativ til dem som ikke vil selge bilen sin selv. Og som vil selge kjapt.

NETTBILIST: Fra Marianne la inn opplysninger om bilen hun skulle selge på Nettbil.no til den var solgt og hun hadde penger på konto gikk det nøyaktig fire dager. - Det er fantastisk, sier hun fornøyd.
NETTBILIST: Fra Marianne la inn opplysninger om bilen hun skulle selge på Nettbil.no til den var solgt og hun hadde penger på konto gikk det nøyaktig fire dager. - Det er fantastisk, sier hun fornøyd. Vis mer

Spennende budrunde

Marianne Solem la inn opplysningene om bilen sin en onsdag. Hun fikk en melding på telefonen om at Nettbil ville behandle saken så fort som mulig. De skrev at de hadde mange biler å håndtere for tiden, men at hun ville høre fra dem i løpet av et par dager.

- Dagen etter ringte Nettbil meg opp. Allerede da viste de at de fulgte opp det de lovet. Sånt blir jeg alltid glad for. De hadde gjort en beregning og var kommet fram til et estimat over hva jeg kunne forvente å få for bilen.

- Hva syntes du om det?

- Jeg syntes det var litt lavt. Jeg var ganske tydelig på at jeg håpet å få litt mer for bilen. Men jeg visste jo at det handlet om at de skulle ha en margin. Nettbil var også klare på at estimatet var en realistisk pris. Da beroliget meg også med å si at jeg ikke forpliktet meg til å selge. At når budrunden var overstått, var det til syvende og sist jeg som bestemte. Det var jeg som skulle si ja eller nei. Det synes jeg var fantastisk. Jeg følte meg hele tiden godt ivaretatt av Nettbil-guttene.

Vanlig prosedyre for å selge en bil hos Nettbil, er at NAF både tester og tar bilder av bilen som skal selges. Om man godtar tilbudet man etter at alle bud er kommet inn, er bilen solgt. Kontrakt og salgsmelding foregår digitalt - og pengene kommer på konto innen par dager.

I Mariannes tilfelle var testen allerede unnagjort, så hun sendte inn bilder selv. Og ettersom bilen hun skulle selge jo var litt "sporty", besluttet hun seg for å kjøre bilen opp i Nordmarka for å knipse bildene. Hun parkerte på en parkeringsplass, sørget for å få takboksen med på bildene, og gikk grundig til verks. Hun tok bilder inni bilen, på taket og i det hele tatt. Det endte med at hun sendte inn tjue bilder.

- Jeg ville få frem både skavankene og de fine detaljene på bilen. Det er jo detaljene det handler om. At det ikke skal være fingermerker i taket, at skinnsetene er pene og at bakluka funker. NAF-testen viste jo hvordan den biltekniske tilstanden var.

Da bilen var lagt ut, var det klart for budrundestart. Da det første budet kom, var det ganske lavt. Nettbil sendte en sms da det hele var i gang, og den sa: "Ikke fortvil, tilbudene starter lavt, men blir ofte høyere mot slutten".

- Det var kjempespennende. Bilen ble lagt ut klokka 12. Det kom ett bud, men så var det litt stille. Men like før klokka 15 tok det av. Det plinga og plinga i mobilen.

MOBILBUD: Marianne kunne følge budrunden på mobilen. - Først var det litt stille, men så sa det pling og pling! Det var kjempespennende, sier hun.
MOBILBUD: Marianne kunne følge budrunden på mobilen. - Først var det litt stille, men så sa det pling og pling! Det var kjempespennende, sier hun. Vis mer

- Og kom det noen bedre bud?

- Alt over prisantydningen var jo for bonus å regne. Og jeg fikk den prisen jeg egentlig ville ha. Det hadde jeg ærlig talt ikke drømt om. Nettbil ringte meg opp etter budrunden og spurte hva jeg syntes. Jeg begynte bare å flire. «Jeg jo si ja», sa jeg. «Du må jo det», sa de!

En moderne måte å selge bil

Nettbilsjef Anders Espelund har lenge hatt som ambisjon å gjøre det moderne å selge bil. Han skrev faktisk masteroppgave om biler da han studerte.

Et av hans poenger er at det eneste som er skjedd med bransjen på årevis, er at annonsene er flyttet til nettet. Det måtte gå an å få til en mer moderne løsning, tenkte han.

- Jeg har lyst til å skape noe som gjør hverdagen lettere for folk. Etter å ha snakket med en god del selgere fant vi ut at det folk vil ha, er muligheten til å selge bilen fort, på en trygg måte – og til en OK pris. Du får mer hvis du selger bilen din selv, men det krever faktisk en del både av tid og innsats. Hos Nettbil skal du bare kjøre bilen et sted, få et bud – og så er du ferdig.

- Hvem er den typiske Nettbil-brukeren?

- Egentlig alle som har en bil de ikke ønsker å selge selv. Når du selger bilen på Nettbil.no, overtar vi ansvaret for bilen. Det går aldri noe tilbake på deg etterpå. Solgt er solgt.

Fra traurig til artig

- Guttene som jobber i Nettbil er passe ydmyke, og passe klare på hva de driver med. De er et godt bindeledd mellom selger og kjøper.

Fra bilen var lagt ut til Marianne Solem hadde pengene sine på konto, gikk det nøyaktig tre dager. For en som Marianne, som jobber som leder i en stor serviceavdeling, betyr god service mye.

- Jeg blir fryktelig grinete om jeg opplever dårlig service, ja! Men Nettbil ordnet med alt. Papirarbeidet til Vegvesenet. Og kontrakten de sendte meg var riktig. Jeg fikk den på mail, og kunne dra hjem etter jobb, lage middag, gjøre lekser, få ungene på trening, og sette meg ned i ro og mak og underskrive. Dagen etter var pengene mine på konto og neste dag leverte jeg fra meg bilen til NAF-senteret på Haslevangen.

Hun klarer ikke å skjule begeistringen over hvor smidig det hele gikk.

- Fra jeg la bilen ut for salg til jeg leverte den fra meg gikk det fire dager. Det er fantastisk, hva? Ja, det er fantastisk. Opplevelsen jeg hadde gruet meg til ble plutselig bare gøy. Og det beste er at jeg slipper å tenke noe som helst mer på bilen.

FORNØYD: Marianne Solem har fortalt om Nettbil til alle rundt seg. - Jeg hadde gruet meg til prosessen med å få solgt bilen, men takket være Nettbil ble det bare gøy, sier hun.
FORNØYD: Marianne Solem har fortalt om Nettbil til alle rundt seg. - Jeg hadde gruet meg til prosessen med å få solgt bilen, men takket være Nettbil ble det bare gøy, sier hun. Vis mer

Marianne har spredt ordet om Nettbil til folk rundt seg. Og synes flere burde få vite om at muligheten finnes.

- Jeg har fortalt om Nettbil til familie, venner og på jobben. Det er et par-tre stykker som har et lignende bilsalgsprosjekt som jeg sto med. Og når jeg har fortalt, har de sagt: «Jøss, går det an, da?» Bare prøv, har jeg sagt. Jeg er iallfall glad jeg tok turen innom NAF den dagen.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.