Annonsørinnhold

SNERTEN: Nye Toyota Yaris Hybrid er en drøm å kjøre.
SNERTEN: Nye Toyota Yaris Hybrid er en drøm å kjøre.Vis mer

Derfor bør du velge hybridbil

Vi har prøvekjørt en Toyota Yaris Hybrid.

Stadig flere velger hybridbiler når de skal ha ny bil, spesielt i byene – og det er det flere grunner til. Vi har prøvekjørt en Toyota Yaris Hybrid, og her er dommen.

Prøveturen

Vi var to spente damer som troppet opp for å få prøvekjøre den splitter nye Toyota Yaris Hybrid. Ingen av oss hadde kjørt hybridbil før, og vi var nysgjerrige på hvordan kjøreopplevelsen ville bli sammenlignet med vanlige drivstoffbiler.

De aller fleste har sikkert fått med seg at en hybridbil er en kombinert el- og ordinær bil, som altså bruker både batteri og bensin når man kjører. Heldigvis slipper man å tenke på noe her – motoren velger selv om den bruker batteri eller ordinært drivstoff under kjøringen. Batteriet lades mens man kjører, så det trenger du faktisk heller ikke tenke på.

BEHAGELIG TUR: Bilen var enkel og behagelig å kjøre.
BEHAGELIG TUR: Bilen var enkel og behagelig å kjøre. Vis mer

Vi tok med Toyotaen vår på en prøvetur i Oslo. Det første som slo oss er hvor enkel bilen er å få i gang. Her er ingen nøkkel som skal vris om, ingen gir å tenke på – bare trykk på power-knappen, sett bilen i drive, og kjør i vei.

Vi bet oss også merke i hvor stillegående bilen er. Den lager knapt noe lyd overhodet når den er i gang, men det var egentlig bare behagelig. For sjåføren, som er vant til å kjøre med manuelt gir, var overgangen til automat stort sett smertefri. En anelse uvant med én gang, men så gikk det fint.

Lekre farger

Toyota Yaris Hybrid kommer i hele 14 forskjellige farger, der fire av dem er såkalt to-tonelakk – altså at bilen har én hovedfarge, og svart lakk på taket og rundt vinduene. Bilen vår var i fargen Hydro Blue, men vi fikk også se et par av to-tonelakk-versjonene da vi hentet bilen hos Toyota på Økern, og vi var begge enige i at to-tonelakken nesten var enda lekrere.

LEKKER I TO TONER: To-tonelakken falt i smak. Foto: Toyota
LEKKER I TO TONER: To-tonelakken falt i smak. Foto: Toyota Vis mer

Du får selvsagt også velge utseende på felger og setetrekk, pluss at det finnes egne stylingpakker som gjør at du kan velge dine helt egne fargedetaljer på frontlisten, sidespeilene eller støtfangeren. Her er det mange muligheter for å sette ditt personlige preg på bilen, med andre ord.

Sjef på bykjøring

Vi kjørte både på småveier midt i sentrum, og i høy fart på motorvei. Bilen var en drøm på begge deler. En hybridbil egner seg veldig godt til bykjøring, og var enkel å manøvrere på smale veier. Lunsjen ble inntatt på Grünerløkka, et område med mange folk, både gående og syklister, for ikke å glemme hyppige trikker i veibanen. Heldigvis var ikke lukeparkering der noe problem. Bilen har et ryggekamera som aktiveres når bilen settes i revers, og har dessuten god svingradius som gjør det enkelt å smette inn der man vil. Dette merket vi også da vi klarte å kjøre feil senere på dagen, og måtte snu i enden av en relativt smal blindvei.

ROMSLIG BAGASJEROM: Selv om bilen er liten og nett, lot vi oss imponere av det romslige bagasjerommet.
ROMSLIG BAGASJEROM: Selv om bilen er liten og nett, lot vi oss imponere av det romslige bagasjerommet. Vis mer

Det hjelper også at bilen er liten og nett i størrelse. Likevel merket vi oss at den er overraskende romlig inni – spesielt bagasjerommet var større enn forventet. Det er vanlig at hybridbiler har mindre plass i bagasjerommet siden batteriet ofte befinner seg der, men det merket vi ikke noe til her.

Sikkerhet

Alle nye Toyotaer er utstyrt med Toyota Safety Sense, en samling med forskjellige sikkerhetsteknologier som hjelper føreren med å kjøre sikrere. Kollisjonsvernet bruker kamera og lasersensorer for å oppdage hindringer i veibanen foran bilen, og bidrar til å redusere risiko for kollisjoner, mens en adaptiv fartsholder sørger for at bilen holder stabil og sikker avstand til bilen foran.

Skiltgjenkjenningssystemet gjør at du til enhver tid har oversikt over hva fartsgrensen i området er. Dette vises foran på displayet, og gjør det enkelt å kjøre i riktig fart.

ALL INFORMASJON DU TRENGER: Den innebygde multimediaskjermen viser veien, mens fartsgrensen alltid vises på displayet bak rattet.
ALL INFORMASJON DU TRENGER: Den innebygde multimediaskjermen viser veien, mens fartsgrensen alltid vises på displayet bak rattet. Vis mer

I tillegg har Toyota Yaris Hybrid filskiftvarsling, som piper dersom bilen er i ferd med å skjene ut av kjørefeltet. Dette merket vi også på vår prøvetur, da det pep ganske høyt inne i bilen da vi kjørte litt over veistripen på motorveien. Bilen har også automatisk fjernlyskontroll, slik at du har best mulig sikt når du kjører i mørket.

Toyota Yaris Hybrid er altså en veldig sikker bil, som er et kjempestort pluss for oss som kjører med små i baksetet. Baksetet er for øvrig romslig nok til at du fint får plass til barnesete, så denne bilen passer flott til familier med både små og større barn.

Hvorfor velge hybrid?

Å velge en Toyota hybridbil er et mer miljøvennlig valg enn rene bensin- og dieselbiler. CO2-utslippene er mindre enn hos vanlige drivstoffbiler, da hybridene går ca 50 % av tiden elektrisk. Samtidig slipper du både å lade bilen og bekymre deg for at den skal gå tom for strøm. Hybridbiler er også økonomisk lønnsomme – du sparer penger på den lave engangsavgiften, i tillegg til at drivstofforbruket er vesentlig mindre enn vanlige biler.

Du får altså mye bil for pengene, og kan kjøre både korte og lengre avstander uten bekymring. Hybridbilen passer dermed helt perfekt til deg som bor i eller nær byen og kjører mye.

Alt i alt var vi meget fornøyde med Toyota Yaris Hybrid. Bilen er definitivt helt ypperlig egnet til bykjøring, men overrasket også med imponerende trøkk da vi satte klampen i bånn på motorveien. Dette er en bil som gir kjøreglede, og som vi gjerne kunne tenke oss å kjøre igjen.

GAV MERSMAK: Vi kunne godt tenke oss å kjøre Toyota Yaris Hybrid igjen.
GAV MERSMAK: Vi kunne godt tenke oss å kjøre Toyota Yaris Hybrid igjen. Vis mer

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.