Annonsørinnhold

POPULÆRT: Flere betalingsmuligheter og nedtellingsklokke er bare noen av grunnene til at over halvparten av de som reiser kollektivt i hovedstadsområdet nå kjøper billetten med mobilen. Foto: Ruter
POPULÆRT: Flere betalingsmuligheter og nedtellingsklokke er bare noen av grunnene til at over halvparten av de som reiser kollektivt i hovedstadsområdet nå kjøper billetten med mobilen. Foto: RuterVis mer

Derfor bytter stadig flere ut reisekortet

Flere betalingsmuligheter og nedtellingsklokke er bare noen av grunnene til at over halvparten av de som reiser kollektivt i hovedstadsområdet nå kjøper billetten med mobilen.

Desember 2012 skjedde en viktig milepæl i Ruters historie. For første gang kunne de kollektivreisende kjøpe billetter hvor som helst og når som helst, uten å måtte gå innom en kiosk eller billettautomat. Snart fem år senere er billett på mobilen blitt en del av hverdagen til hundretusener av reisende i Oslo og Akershus. RuterBillett-appen er lastet ned over en million ganger.

Last ned RuterBillett-appen på App Store

– Over halvparten av våre kunder kjøper billett med mobilen. Det gjør faktisk at vi er blant kollektivselskapene med høyest mobilandel i verden, sier Christian Fjær, ansvarlig for nye salgskanaler og betalingsløsninger i Ruter.

Hører på kundene

Men å lansere nye betalingsløsninger er ikke gjort i en håndvending. Ruter har jobbet kontinuerlig for å utvikle appen. Her har tilbakemeldinger fra brukertester og kundeundersøkelser vært helt sentrale.

Eksempelvis ble 365-dagersbilletten gjort tilgjengelig på mobil som direkte resultat av etterspørsel fra kundene.

RUTERBILLETT-APPENS FAR: Erik Kolbjørnsen. Foto: Ruter
RUTERBILLETT-APPENS FAR: Erik Kolbjørnsen. Foto: Ruter Vis mer

– Høyt engasjement og bred interesse fra brukerne hjelper oss stadig å forbedre billett-appen. Ikke alle ønsker og behov er blitt oppfylt, men appen hadde aldri hatt så mange trofaste brukere, hvis vi ikke hadde kunnet basere utviklingen på løpende innspill fra kundene, sier en ydmyk Erik Kolbjørnsen som også omtales som «appens far».

Last ned RuterBillett-appen fra Google Play med din Android-telefon

Derfor bytter stadig flere

1: Nedtellingsklokken

Undersøkelser Ruter har gjennomført viser at noe av det viktigste for kundene er å være trygg på at billetten er gyldig på reisen. Nedtellingsklokken i appen gjør at man enkelt kan sjekke når billetten går ut uten å måtte innom en kortavleser.

2: Varsel før billetten går ut

Mange kunder kjøper 30-dagersbillett hver eneste måned, men det kan være fort gjort å glemme å kjøpe ny billett når den gamle har gått ut. I appen kan du motta et varsel på mobilen, som minner deg om å kjøpe ny. I fjor la Ruter også inn en knapp med mulighet for automatisk fornyelse.

3: Muligheten til å kjøpe billetter til flere på samme reise

En utfordring med reisekortet og reisepenger, er at flere ikke kan kjøpe billett på ett og samme kort samtidig. Dette er fordi en sperring på kortavleserne sikrer at du ikke blir trukket for billetten flere ganger hvis du har behov for å legge kortet inntil avleseren for å sjekke gyldighet. I appen var det derfor viktig å legge til rette for kjøp av flere billetter av gangen, og samtidig gjøre det enkelt å kunne velge honnør/barn/voksen. I tillegg sørget Ruter for at man kan kjøpe billett på forhånd, og selv sette starttidspunkt.

4: Muligheten til å kjøpe billett for andre

Ruter utviklet en funksjon som gjør at du kan kjøpe en billett på egen mobil og sende den over til en annens. Dette krever at mottager har appen installert, men det er ikke nødvendig at hun/han har lagt inn bankkortdetaljer. Mange bruker dette til barna sine når de reiser alene.

5: Flere betalingsmuligheter

Noen føler usikkerhet ved å legge inn sine bankkortdetaljer i en app. Som ekstra sikkerhetskontroll for kundenes transaksjoner innførte Ruter derfor 3D secure i appen. I tillegg kan de som har MobilePay, Vipps, Strex eller mCash trygt betale med dette direkte i RuterBillett-appen.

STRØM: Mange er redd for å gå tom for strøm når billetten ligger på mobilen. Fra og med årsskiftet begynte Ruter derfor å installere USB-uttak om bord på mange bybusser, T-baner og båter. Foto: Ruter As / RedInk, Hampus Lundgren
STRØM: Mange er redd for å gå tom for strøm når billetten ligger på mobilen. Fra og med årsskiftet begynte Ruter derfor å installere USB-uttak om bord på mange bybusser, T-baner og båter. Foto: Ruter As / RedInk, Hampus Lundgren Vis mer

6: Mobillading om bord

I 2016 utførte Ruter en undersøkelse som viste at den største barrieren for å bytte fra reisekort til appen er at man er redd for å gå tom for strøm på mobilen – dette til tross for at man svært sjelden faktisk erfarer at det skjer. Fra og med årsskiftet begynte de derfor å installere USB-uttak om bord. Nå kan du lade mobilen på flere bybusser, T-baner og båter.

Ser hele tiden etter forbedringsmuligheter

Et viktig mål for Ruter er at det skal være så enkelt og stressfritt som mulig å reise med gyldig billett.

– Billett på mobilen er et stort steg opp fra reisekortet, men vi leter alltid etter muligheter for å forbedre også RuterBillett og gjøre kollektivhverdagen enklere for kundene, sier Fjær.

Les mer om RuterBillett-appen

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.