Annonsørinnhold

PIGGFRITT: Er du en av mange som kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren? Da bør du tenke deg godt om. Foto: Continental
PIGGFRITT: Er du en av mange som kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren? Da bør du tenke deg godt om. Foto: ContinentalVis mer

Derfor skal du ikke bruke piggfrie vinterdekk om sommeren

- Mange tror at det ikke er noe problem.

I Norge er det ikke forbudt å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren.

- Det bør det bli, sier produktsjef hos Continental, Knut Knudsen.

Ifølge en undersøkelse Infact har gjort for Continental har 20 prosent av alle nordmenn med bil kjørt på piggfrie vinterdekk en hel sommer uten å bytte til sommerdekk. Er du en av de som planlegger å gjøre det i år, bør du tenke deg godt om, mener Knudsen.

ULIKHETER: Gummien på piggfrie vinterdekk fungere ikke like godt som med sommerdekk. Foto: Continental
ULIKHETER: Gummien på piggfrie vinterdekk fungere ikke like godt som med sommerdekk. Foto: Continental Vis mer

- Mange tror at det ikke er noe problem å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren fordi det ikke er pigger i dem. Men de glemmer at disse dekkene har et mønster og en gummiblanding som er laget for kalde temperaturer, is, snø og slaps. Ved rundt sju varmegrader vil ikke gummien på piggfrie vinterdekk fungere like godt som med sommerdekk, sier han.

Les også: Dette bør vektlegges når man skal kjøpe nye dekk.

Skremmende Boasson Hagen-test

En som fikk erfare det er syklisten Edvald Boasson Hagen.

Sammen med Continental fikk han gjennomføre en bremsetest på vått underlag med både sommerdekk og vinterdekk.

Fra 110 km/t brukte han 37 meter på å stoppe med sommerdekk. Så fikk han prøve seg på samme sted, med samme bil, men med piggfrie vinterdekk. Han brukte nesten dobbelt så mange meter på å stoppe, og bilen stod ikke stille før han hadde passert 68 meter.

STOR FORSKJELL: Boasson Hagen fikk teste forskjellen på bremselengden mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk. Foto: Resultatet var skremmende. Continental
STOR FORSKJELL: Boasson Hagen fikk teste forskjellen på bremselengden mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk. Foto: Resultatet var skremmende. Continental Vis mer

Se videoen med Edvald Boasson Hagen her!

Som om ikke det er skremmende nok, hadde Boasson Hagen 60 km/t da han passerte det stedet hvor han stod stille da han stoppet med sommerdekkene.

- Vår uformelle bremsetest med Boasson Hagen bør være bevis nok. Det er enorm forskjell i bremselengde og generelle kjøreegenskaper på sommerdekk og piggfrie vinterdekk om sommeren, sier Knut Knudsen.

Fraråder helårsdekk

Så hva med helårsdekk? Continentals produktsjef fraråder helårsdekk på det sterkeste, fordi vi bor i et land med forhold som varierer fra høye sommertemperaturer, høst med løv og regn, til vinterdager med over 40 minus på de kaldeste stedene.

Les også: Trenger du nye dekk?

- Helårsdekk er et kompromiss, som lages ved å ta utgangspunkt i et sommerdekk og så legge til vinteregenskaper, eller omvendt. Dette betyr at helårsdekk ikke har de gode egenskapene som kreves hverken på sommer- eller vinterveier i Norge, sier Knut Knudsen.

Om vinteren er variasjonene i vær og føre store, og skal du kjøre bil her i landet må du hele tiden ta høyde for at føret kan veksle på kort tid, for eksempel fra vått til is. Og selv om du bor i byen, og har greie forhold, skal mange opp på fjellet i helgen til snø og kuldegrader.

Helårsdekk kan funke helt fint for de fleste helt til det oppstår en kritisk situasjon, som en bråbrems eller en unnamanøver. Det er først da man ser de store forskjellene, og det kan i verste fall være forskjell på liv og død.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.