Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

ANNONSØRINNHOLD

START MED MATEN: Å trene uten å spise sunt er som å svømme mot strømmen.
START MED MATEN: Å trene uten å spise sunt er som å svømme mot strømmen. Vis mer

Er kosthold viktigere enn trening?

Begge deler er like viktig, svarer de fleste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Likevel er det bare 4 av 10 som spiser nok fisk, bare 2 av 10 som spiser nok frukt og grønnsaker, og færre enn 3 av 10 som får i seg nok fiber. Dette betyr at de fleste av oss har mye å gå på.

Vi utnytter ikke helsegevinsten som ligger i å spise sunt, og dermed går også vi glipp av det overskuddet vi trenger for å motstå fristelser og til å ta sunne valg.

Vil du bli sunnere, er det derfor sannsynligvis smartest å starte med maten. Slik får du også overskudd og motivasjon til å trene.

Mange flere muligheter med mat

Du vil alltid ha flere måltider enn treningsøkter i løpet av en uke. Hvert av disse måltidene byr på en mulighet for å bidra til en positiv forandring for kroppen din.

Variert kosthold

For at kroppen din skal få det den trenger, er det viktig å spise variert. Helsedirektoratet råder oss til å spise mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

VARIERT KOSTHOLD: Mye grønnsaker er et av rådene til Helsedirektoratet.
VARIERT KOSTHOLD: Mye grønnsaker er et av rådene til Helsedirektoratet. Vis mer

Det er dette Grete Roede handler om. Roede-metoden følger Helsedirektoratets anbefalinger om kostråd og fysisk aktivitet. Og de som følger Roede-metoden lykkes. 94 prosent får et sunnere kosthold. 88 prosent blir mer fysisk aktive og 86 prosent får mer overskudd.

Små grep

Små grep i kostholdet gir stor effekt på helsen, men i praksis viser det seg at mange av oss har store problemer med å få dette til. Rett og slett fordi det handler om å endre vaner, og da er selv små endringer vanskelig, særlig alene, og særlig når vi lever et hektisk liv og er midt i tidsklemma.

Gruppetrening og personlig trener

Mange har opplevd at det er enklere å beholde motivasjonen til å trene hvis man velger gruppetimer eller PT-timer. Det samme gjelder for kostholdet. Det er mye enklere å få til et sunt kosthold i en gruppe, og med en kostholdstrener som følger deg opp.

Dette får du på Roede-kurs. I løpet av et 8-ukers kurs er det fullt fokus på hvordan du enklest mulig kan endre mat- og treningsvanene dine.

Mange kaller disse ukene for mental styrketrening.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på [email protected] for å få vite mer.