ANNONSØRINNHOLD

PÅKOSTET PRAKT: Det norske publikum har nå en historisk sjanse til å oppleve The Phantom of the Opera. Det tok 32 år, og er ikke spart på noe. Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff
PÅKOSTET PRAKT: Det norske publikum har nå en historisk sjanse til å oppleve The Phantom of the Opera. Det tok 32 år, og er ikke spart på noe. Foto: Scenekvelder/Fredrik ArffVis mer

Forestillingen koster 80 millioner kroner – og er verdt hver krone!

The Phantom of the Opera på Folketeateret er en unik musikalopplevelse.

– «The Phantom of the Opera» er en storslått scenekveld, mener Dagbladets anmelder Lillian Bikset.

Hun er ikke alene om å la seg begeistre av oppsetningen på Folketeateret i Oslo. Et samlet kritikerkorps har gitt terningkast 5, og i Aftenposten skriver Mona Levin:

«Det tok 32 år, men var verdt ventetiden.»

Siden urpremieren i London i 1986 har den legendariske musikalen blitt sett av over 140 millioner mennesker i 30 land. Det er en historisk mulighet det norske teaterpublikummet nå har fått til å oppleve «The Phantom of the Opera» i norsk oversettelse.

Kjøp billetter her

Fast kvalitetsleverandør

Produksjonsselskapet Scenekvelder har tidligere stått bak suksessmusikaler som «Les Misérables», «Singin’ in the Rain», «Annie», «The Last 5 Years», «Billy Elliot», «De tre Musketerer» og «Mary Poppins», og er fast leverandør av kvalitetsoppsetninger til Folketeateret.

BEINTØFT: - Det er den kuleste, men også den mest krevende rollen jeg har hatt, sier Operafantomet Espen Grjotheim. Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff
BEINTØFT: - Det er den kuleste, men også den mest krevende rollen jeg har hatt, sier Operafantomet Espen Grjotheim. Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff Vis mer

34 skuespillere, dansere og sangere, 15 musikere og et like stort sceneteam er i sving hver kveld for å sørge for underholdning av ypperste klasse. Scenografien er påkostet monumental, og stråler av prakt og glitter. Budsjettet på produksjonen er tett oppunder 80 millioner kroner!

Godkjent av Andrew Lloyd Webber personlig

Det er mange krav som må oppfylles før musikallegenden Andrew Lloyd Webber (70) og hans produksjonsselskap gir klarsignal for å sette opp stykket. Før Espen Grjotheim fikk entre scenen som Operafantomet måtte komponisten, som også står bak «Jesus Christ Superstar», «Cats» og «Evita», se en video med opptak av hovedrolleinnehaveren. Det tok ham ikke lang tid å gi sin personlige godkjenning.

SJEKK VIDEOEN: Denne videoen ble sendt til Andrew Lloyd Webber, som personlig gikk god for Espen Grjotheim i hovedrollen som Operafantomet. Vis mer Vis mer Vis mer

– Det er utrolig stas å få lov til å gestalte den rollen første gang stykket settes opp i Norge. Og det er fryktelig gøy å gå i gang med en sånn fjær i hatten, at komponisten selv har gått god for meg, sier Grjotheim.

– Jeg blir selvfølgelig stolt og glad over at anmeldelsene er så unisont bra, at et samlet kritikerkorps ser kvaliteten i dette. Og så er det mange som kommer til meg personlig og forteller at de blir berørt av å se stykket, at de virkelig får kjenne på skjebnen til han jeg spiller.

– Det har vært viktig for oss å få fram at han er et menneske med en tragisk skjebne, som man kan få sympati for, til tross for at han er herjet og livsfarlig.

MUSIKALSK FYRVERKERI: Den fantastiske musikken til Andrew Lloyd Webber kommer virkelig til sin rett i denne oppsetningen på Folketeateret. Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff
MUSIKALSK FYRVERKERI: Den fantastiske musikken til Andrew Lloyd Webber kommer virkelig til sin rett i denne oppsetningen på Folketeateret. Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff Vis mer

Stjernespekket

Grjotheim gnistrer i rollen som den vansirede, ensomme og geniale mannen som bor under Paris-operaen og er helt besatt av den vakre sopranen Christine Daaé. Du får oppleve ham i samspill med andre avholdte stjerneartister som Solveig Kringlebotn, Hans Marius Hoff Mittet og Jannike Kruse. Selv beskriver han dette som «med fare for å bruke en klisjé: en drøm som går i oppfyllelse».

– Det er virkelig en av de kuleste rollene jeg vet om. Den inneholder alt fra det mest sarte og vakre til total galskap og råskap. Det er mye å bryne seg på, og det krever mye av meg.

– Hvordan er ditt forhold til Folketeateret?

– For meg som frilanser er Folketeateret et hus jeg føler meg hjemme i. Jeg var jo med da de gjenåpna for snart ti år siden med «Mamma Mia». Det var flott å få være med på, og ble en stor suksess med 220 forestillinger. Så hadde jeg «We Will Rock You», som i likhet med «The Phantom of the Opera» også var en drømmerolle for meg. Og i fjor var datteren min med i «Les Misérables », så da fulgte jeg henne til og fra jobb. Jeg har et veldig nært forhold til Folketeateret.

PRAKTFULLT: Det er duket for en skikkelig helaften på Folketeateret. Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff
PRAKTFULLT: Det er duket for en skikkelig helaften på Folketeateret. Foto: Scenekvelder/Fredrik Arff Vis mer

Folketeateret har virkelig blitt Norges svar på Broadway. Det er en av de få Art Deco-bygningene i Norge og ligger midt i hjertet av Folketeaterpassasjen med et yrende folkeliv og fem spisesteder. Salen rommer 1400 publikummere, og siden starten har de rukket å selge 1 250 000 billetter!

– Gjennom å sette opp de største og mest spennende musikalene, i storslagne versjoner der det ikke er spart på noe, når vi ut til et stort publikum som virkelig setter pris på den store opplevelsen det er å gå på forestilling her, sier Knud Dahl, som har vært Folketeaterets direktør siden 2011.

Mange flyr inn fra andre byer

– Vi ser også at flere og flere velger å fly inn fra andre byer i Norge nettopp for å oppleve våre oppsetninger. Man trenger altså ikke å reise til New York eller London lenger for å få en smak av det store utland!

Han beskriver byutviklingen de siste åra som «helt fantastisk».

– Området rundt Youngstorget har blitt et pulserende og innovativt område der Folketeateret og flere andre kulturinstitusjoner treffer et yrende restaurant- og uteliv.

NORGES BROADWAY: Du trenger ikke dra til New York eller London for å oppleve helt spektakulære musikalopplevelser i verdensklasse. Vis mer

– Jeg vil gå så langt som å si at tyngdepunktet for underholdning og opplevelser i denne byen forskjøvet seg i vår retning i de siste åra.

– Hva kan vi glede oss til i framtida på Folketeateret?

– Først og fremst gleder vi oss til The Sound of Music som har premiere den 6. september neste år. Videre framover vil det selvfølgelig komme flere nye storslagne oppsetninger, noen som aldri har blitt satt opp i Norge før, men også flere musikaler som vi kjenner fra før, da i helt nye versjoner, forteller Folketeaterets direktør Knud Dahl, og garanterer:

– Vi skal strekke oss litt lenger for hver nye oppsetning!

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.