Annonsørinnhold

UOPPMERKSOM: Ikke vær den sjåføren som er uoppmerksom bak rattet. Foto: Shutterstock
UOPPMERKSOM: Ikke vær den sjåføren som er uoppmerksom bak rattet. Foto: Shutterstock Vis mer

Hvem er disse uoppmerksomme sjåførene?

Sjansen er stor for at du er én av dem, uten at du nødvendigvis er helt klar over det.

Hva gjør du når du sitter bak rattet? De fleste vil svare at de kjører bil, men gjør du egentlig kun det?

Har du for eksempel tastet inn adressen på GPS-en mens du kjørte, sjekket sminken i speilet, eller kanskje drømt deg litt bort? Da er sannsynligheten stor for at du har vært den uoppmerksomme sjåføren du helst ikke vil møte på veien selv.

ET PAR SEKUNDER ER NOK: Å ta blikket bort fra veien, i kun et par sekunder, øker faren for farlige hendelser betraktelig.
ET PAR SEKUNDER ER NOK: Å ta blikket bort fra veien, i kun et par sekunder, øker faren for farlige hendelser betraktelig. Vis mer

- Ser du bort fra veien, bare i noen få, korte sekunder, kan du ha kjørt en strekning like lang som en fotballbane, nær sagt i blinde. Å ha tankene andre steder enn på kjøringen påvirker også hvor oppmerksom du er. Det er fort gjort, men i trafikken gjelder det å ha marginene på din side. Hele tre av ti dødsulykker i trafikken skyldes faktisk uoppmerksomhet hos sjåføren, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Rita Helen Aarvold.

KLAR TALE: Seniorrådgiver i Statens vegvesen, Rita Helen Aarvold, mener det er viktig å ha fokus på det man skal bak rattet - nemlig kjøringen.
KLAR TALE: Seniorrådgiver i Statens vegvesen, Rita Helen Aarvold, mener det er viktig å ha fokus på det man skal bak rattet - nemlig kjøringen. Vis mer

Vanskelig å være oppmerksom på egen uoppmerksomhet?

I trafikken forventer vi at andre sjåfører både skal ha blikket på veien og ha hodet med seg når vi møter de på veien. Likevel tillater vi oss gjerne å gjøre ting vi selv ikke ville akseptert hos andre.

Det handler ikke alltid om bevisste valg, men at det rett og slett ikke er så lett å være oppmerksom på sin egen uoppmerksomhet. I tillegg tror vi gjerne at vi greier å fordele oppmerksomheten vår på flere ting.

IKKE FLERE TING PÅ ÉN GANG: Å stille inn GPS-en mens man kjører, er med på å gjøre deg uoppmerksom.
IKKE FLERE TING PÅ ÉN GANG: Å stille inn GPS-en mens man kjører, er med på å gjøre deg uoppmerksom. Vis mer

Forskning viser at vi mennesker har en begrenset oppmerksomhetspott å ta av- vi greier ikke å multitaske så godt som vi tror.

Slik kan du miste oppmerksomheten:

Det er mange årsaker til uoppmerksomhet, og mange måter man kan være uoppmerksom på. Vi skiller gjerne mellom fire former for uoppmerksomhet der den ene ikke nødvendigvis utelukker den andre:
• Den visuelle, at du ser på noe annet enn veien.
• Den fysiske eller motoriske, å ta hendene fra rattet.
• Den auditive, å lytte så intenst til noe at oppmerksomheten glir vekk fra kjøringen.
• Den kognitive, å ha tankene et helt annet sted.

- Det multitasking egentlig betyr, er at man stadig flytter oppmerksomheten fram og tilbake mellom forskjellige ting og oppgaver, litt raskere enn man gjør til vanlig. Det er derfor viktig å tenke over hvor vi har oppmerksomheten når vi kjører. Vær tilstede i kjøringen, og bestem deg på forhånd for at det er bare det du skal gjøre – altså kun kjøre, sier Aarvold.

VÆR OPPMERKSOM: Vær tilstede i kjøringen, og unngå å mist fokus på veien.
VÆR OPPMERKSOM: Vær tilstede i kjøringen, og unngå å mist fokus på veien. Vis mer

Lag en plan og øv deg på å følge den

Det finnes nemlig helt konkrete ting du kan gjøre for å bli en mer oppmerksom sjåfør. Mange er flinke, men med noen enkle triks kan vi bli enda flinkere, enda oftere.

For oppmerksomhet er i mange tilfeller et valg. Vi kan fikle med mobilen, eller vi kan la være. Vi kan lete etter noe i veska, eller vi kan la være. Å legge bort tankene er ikke alltid like enkelt – men vi kan fortsatt øve på «bare» å kjøre når vi sitter bak rattet.

- Gode sjåfører forbereder seg og lager en plan for hvordan de skal være i trafikken. Om noe må fikses, gjør de det når de har stoppet. De har valgt å være oppmerksomme, og de har en strategi, sier Aarvold.

FORT GJORT: Et par sekunder med uoppmerksomhet kan får katastrofale konsekvenser.
FORT GJORT: Et par sekunder med uoppmerksomhet kan får katastrofale konsekvenser. Vis mer

Tenk - Gjør - Kjør!

Vaner og uvaner forsvinner ikke av seg selv – heller ikke i trafikken. Først må du derfor bli bevisst på hva slags sjåfør du er. Hvor oppmerksom er du, og hva kan ta oppmerksomheten din når du kjører?

- Blir du bevisst uvanene dine, er du godt i gang, sier Rita Helen Aarvold, som anbefaler huskeregelen Tenk, Gjør, Kjør før bilturen:

Tenk gjennom hva som kan ta oppmerksomheten din vekk fra trafikken.
Gjør deg ferdig med det du kan før du kjører og
Kjør! når du er klar.

PLANLEGG: Du trenger kanskje ikke å pakke inn telefonen i plast, men det er viktig å forberede deg så du unngår bli uoppmerksom under kjøringen.
PLANLEGG: Du trenger kanskje ikke å pakke inn telefonen i plast, men det er viktig å forberede deg så du unngår bli uoppmerksom under kjøringen. Vis mer

- Og i de tilfellene du ikke kan gjøre klart alt på forhånd, bør du ha en plan for hva du gjør om det skjer noe som vil ta oppmerksomheten din. I psykologien kalles dette implementeringsintensjoner, der du tar kontroll over din egen atferd ved å planlegge helt konkret hvordan du skal løse en bestemt situasjon når den oppstår. Som at «hvis mobilen ringer, skal jeg vente med å svare og heller ringe tilbake når jeg er fremme», sier Aarvold.

En lov for oppmerksomhet:

I vegtrafikklovens § 3 heter det at «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer