Annonsørinnhold

Helsedirektoratet

Hvordan holder du deg psykisk frisk i korona-tiden?

– Vi må ommøblere livene våre, sier psykologspesialisten. Hva hjelper deg gjennom den nye hverdagen vi befinner oss i?

GODT FOR HELSA: Rasmus (35) går ofte tur med hunden Elsa. Da får han frisk luft og nærhet til naturen. Hva gjør du selv for å takle livet i lockdown? Foto: Aller Concept Store
GODT FOR HELSA: Rasmus (35) går ofte tur med hunden Elsa. Da får han frisk luft og nærhet til naturen. Hva gjør du selv for å takle livet i lockdown? Foto: Aller Concept Store Vis mer

Det er ingen tvil om at vi alle er påvirket av den tida vi nå er inne i. Mange er redde for å bli smittet av koronaviruset, og tiltakene mot koronapandemien gjør at vi alle kan kjenne på et savn etter mer sosial kontakt.

Men vi vet også at vi alle med små grep kan gjøre en forskjell til det bedre – ikke bare i våre egne liv, men også i andres.

I denne artikkelen får du råd om hvordan du best takler korona-hverdagen (og hva du absolutt IKKE bør gjøre). Du kan også dele dine egne beste tips eller solskinnshistorier.

Freja Ulvestad Kärki er en av de fremste ekspertene på psykisk helse i Norge. Hun er spesialist i klinisk psykologi, og prosjektleder for psykososialt beredskap og oppfølging i Helsedirektoratet.

- Vi kan komme styrket ut av denne krisen – og vi kan bli bedre kjent både med oss selv og med hverandre. Psykolog Freja Ulvestad Kärki
EKSPERT: - Vi har alle en rolle å spille i andres liv, sier psykolog Freja Ulvestad Kärki. Foto: Privat
EKSPERT: - Vi har alle en rolle å spille i andres liv, sier psykolog Freja Ulvestad Kärki. Foto: Privat Vis mer

Isolasjonen preger oss

Kärki påpeker at vi alle er viktige for andre mennesker, og at vi er avhengig av å skape noen nye rutiner for samhold og mening i hverdagen:

– Vi må rett og slett ommøblere livene våre – og det handler ikke bare om å innrede hjemmekontoret.

GODE PRIORITERINGER: I løpet av hjemmekontordagen sørger Rasmus (35) for å få frisk luft, nærhet til naturen, fysisk aktivitet og kontakt med en firbeint venn. Hva gjør du for å ta vare på deg selv - og andre? Foto: Aller Concept Store
GODE PRIORITERINGER: I løpet av hjemmekontordagen sørger Rasmus (35) for å få frisk luft, nærhet til naturen, fysisk aktivitet og kontakt med en firbeint venn. Hva gjør du for å ta vare på deg selv - og andre? Foto: Aller Concept Store Vis mer

Selv om det fra et forskningsperspektiv er for tidlig å si noe om oppblomstring av psykiske lidelser, er det tydelig at isolasjonen preger oss:

Én av to under 25 er ensomme

– Folkehelseinstituttet (FHI) og SINTEF gjennomførte i starten av juni en undersøkelse om hvordan folk påvirkes av pandemien. Totalt 62,4 prosent oppga at de hadde mindre sosial kontakt, og av dem, oppga halvparten at dette hadde medført lavere livskvalitet.

Psykisk helse i korona-tiden

  • 62,4 % hadde mindre sosial kontakt
  • Halvparten av dem hadde lavere livskvalitet
  • Én av tre nordmenn føler seg ensomme som følge av pandemien
  • To av tre savner mer kontakt med andre

Kilder: Opinion/Norsk koronamonitor, FHI/SINTEF

– Det er ofte de yngre som rammes av ensomhet som følge av pandemien. Annenhver person under 25 år sier at de nå føler seg ensomme. Andre som er mer utsatte, er de som bor alene, de som har mistet jobben eller er permitterte eller frykter dette.

Men det er ifølge Freja Ulvestad Kärki ikke bare situasjonen din som spiller inn. Det er også hvordan du selv aktivt prøver å kompensere for de begrensningene vår frihet har fått.

VIS AT DU BRYR DEG: Små handlinger kan få stor betydning for et annet menneskes hverdag. Foto: NTBScanpix
VIS AT DU BRYR DEG: Små handlinger kan få stor betydning for et annet menneskes hverdag. Foto: NTBScanpix Vis mer

10 tips for din mentale helse

Hva er dine beste tips for å ta vare på seg selv i denne tida?

– Det er mange gode tips, sier psykologen.

– Men her er noen:

  • Struktur: Sørg for å ha en struktur i hverdagen – dette hjelper deg å oppleve mestring, og det er noe som vi alle får til.
  • Søvn: Sørg for at du også har gode netter, og at søvnen støtter opp under det som du gjør under dagen.
  • Selvhjelp: Det finnes gode hjelpemidler – selvhjelpsmidler – som man kan bruke dersom man sliter, se oversikt her.
  • Fysisk aktivitet: Ta vare på kroppen. Det er ikke nødvendig med organisert aktivitet her, du kan gjerne bare gå en tur sammen med en venn eller for deg selv.
  • Kosthold: Spis sunt, følg gjerne Helsedirektoratets anbefalinger.
  • Glede: Finn på noe som gjør deg glad: Å lytte til musikk, lese en god bok, bruke dine kreative evner, eller dyrke en hobby du ikke har hatt tid til å starte med før.
  • Solidaritet: Husk på at det å ta vare på andre gir masse for en selv – og her kan vi alle bidra. Hvorfor ikke lage en ringeliste eller en "chatteliste" med folk du kan ta kontakt med? Det er sikkert en del i ditt nettverk som blir kjempeglade for å få en telefon. Dette er også tid og anledning til å bli bedre kjent med folk – så paradoksalt som det enn høres ut.
  • Oppsøk hjelp: Husk også at dersom du sliter, finnes det en rekke hjelpetelefoner og chattetjenester, og ingen trenger å sitte alene og oppleve at ingen bryr seg.
  • Lege/psykolog: Tjenestene er der fortsatt for dem som sliter: om du har psykiske helseproblemer eller rusproblemer, se på kommunens hjemmeside. Fastlegen er en samtalepartner som kan veilede videre.
  • Samhold: Husk at vi er alle i samme båt, og at det er mange som deler din situasjon. Denne pandemien har en slutt – og det jobbes på høygir med vaksinasjonen som vil hjelpe oss å få vår frihet tilbake.
Vi må stå sammen. Og vi må stå sammen over tid. Freja Ulvestad Kärki
LYS I MØRKET: Selv om situasjonen er vanskelig, er den alt annet enn håpløs. Foto: Aller Concept Store
LYS I MØRKET: Selv om situasjonen er vanskelig, er den alt annet enn håpløs. Foto: Aller Concept Store Vis mer

– Vi må vise solidaritet med hverandre og spesielt med dem som har det ekstra tungt i denne situasjonen. Mennesker som har vært utsatt for traumer tidligere, vil kunne være ekstra sårbare, forteller psykologen.

Hun framhever at de fleste av oss har det i oss til å være resiliente, altså ha evnen til å håndtere kriser og påkjenninger på en positiv måte.

– Jeg tenker at vi må huske at det er nå som vi må utvise utholdenhet. Klarer vi å utvise selvdisiplin nå, selv om det har vært mange slitsomme måneder, sparer vi oss selv og andre for lidelse. Vi er i en situasjon der vi må prioritere – og vi må gjøre de gode prioriteringene.

Kraften i å hjelpe andre

– Hva er de største tabbene vi kan gjøre nå?

– At vi glemmer at vi kan gjøre mye for å få det bedre – og også for å hjelpe andre. Husk at både pandemien og de restriksjoner som nå er nødvendige, er noe som er midlertidig. Det ligger mye kraft i å prøve å få andre til å føle seg bedre. Derfor er vi opptatt av å oppmuntre folk til å ta en telefon til noen som de kanskje ikke har ringt til på lenge – en venn som kanskje ikke har så stort nettverk, eller en eldre tante eller onkel. Det er nettopp at vi opplever at dette er en felles innsats som vi alle må bidra til. Opplevelsen av felleskap gir håp, at man ikke er alene med denne belastningen. Nå må vi ta vare på hverandre!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer