Annonsørinnhold

FULL FART: Syklister er blant utøverne som har fått teste effekten av kaffe i forbindelse med trening.
FULL FART: Syklister er blant utøverne som har fått teste effekten av kaffe i forbindelse med trening.Vis mer

Idrettsstjernene har visst om kaffens hemmelighet lenge

Noen kopper kaffe gir treningsøktene en ekstra piff.

Du har sett dem på TV, syklister og løpere som tar imot beholdere med drikke under konkurranse.

Når kreftene skal holde helt til målgang tyr eliteutøvere gjerne til kaffeblandinger.

Stimuli

Det går historier om kaffetyggende gjetere og munker på 500-tallet, men sikre spor etter bruk av kaffe har vi fra mer enn 700 år tilbake.

Kaffe bedrer prestasjonene dine

Moderne forskning bekrefter på langt nær det som før var å regne som myte: Kaffe kan virke prestasjonsfremmende for både toppatleter og mosjonister.

FORBEDRER: Moderate mengder kaffe før anstrengelse er gunstig, går det fram av flere forskningsrapporter.
FORBEDRER: Moderate mengder kaffe før anstrengelse er gunstig, går det fram av flere forskningsrapporter. Vis mer

Raskere uten å bli mer sliten

Norges Idrettshøgskole konkluderes det slik når det gjelder forskning rundt trening og koffein: «Så langt viser en publisert studie ved NIH at 8 av 10 langrennsutøvere på et meget høyt nivå klarte å forbedre prestasjonen med 4 prosent etter koffeininntak på en 8 km lang staketest».

Studien beskriver at disse utøverne oppnådde høyere fart på testen, på tross av at de ikke følte anstrengelsen som mer slitsom. NIH henviser samtidig til tidligere studier om løping, sykling, roing og padling.

En gjennomgang fra American College of Sports Medicine (ACSM), viser at to til tre krus kaffe før utholdenhetstrening kan øke yteevnen hos løpere og syklister.

Ikke mer vanndrivende

Mosjonister som svetter mye i løpet av sin favorittaktivitet skal heller ikke være overdrevent redde for dehydrering ved inntak av kaffe. En rapport fra University of Connecticut tilsier at kaffe ikke er noe mer vanndrivende enn andre væsker.

UTHOLDENDE: Løpere kan nyte godt av inntak av kaffe. 
UTHOLDENDE: Løpere kan nyte godt av inntak av kaffe.  Vis mer

Også etter trening kan kaffe være nyttig - for restitusjonen. Det dreier seg om evnen til å hente seg inn etter fysiske strabaser.

En studie gjort på sju syklister over fire økter ga følgende svar: De som inntok en blanding av koffein og karbohydrater kom raskere til hektene enn syklistene som bare fikk karbohydrater - etter to dagers hardtrening.

Ifølge rapporten fra American Physiological Society (APS) i 2008 er oppskriften enkel for å kvikne til raskt etter utmattelse på trening: Spis pasta og skyll det ned med flere kopper kaffe.

Fyller opp lagrene

Årsaken er at koffein hjelper kroppen med karbohydratinntaket, slik at glykogenlagrene raskere fylles opp. Karbohydrater lagres nemlig som glykogen i kroppen, og gir muskelcellene energi til å utføre arbeid.

Krever din sport høy grad av konsentrasjon kan kaffe også fungere positivt. En undersøkelse hos legetidsskriftet British Medical Journal i 2013, går langt i å fastslå at kaffedrikkerne er mer våkne og oppmerksomme.

Dessuten tyder mye på at kaffedrikking gjør kroppen bedre egnet til å tåle treningssmerter.

KJØR PÅ: Syklister som fikk koffein, som finnes i kaffe, kjente mindre til muskelsmerter. 
KJØR PÅ: Syklister som fikk koffein, som finnes i kaffe, kjente mindre til muskelsmerter.  Vis mer

- Kaffe før trening tar smerten ut av treningen, skriver det britiske helsevesenet (NHS) på sine nettsider - med henvisning til forskning fra University of Illinois. Bakgrunnen er kaffens evne til å påvirke de såkalte reseptorene i kroppen, som vanligvis forteller hjernen om ubehag ved høyintensitetstrening.

Kjør maks!

Her var det 24 unge syklister som fikk enten moderate mengder koffein eller lurepiller. Så ble de satt på sykkelen med ordre om å kjøre maks. De som fikk koffein kunne fortelle om mindre muskelsmerter enn de som ikke fikk.

Dermed er det bare å trekke på seg treningsklærne. Men ikke glem å drikke opp kaffen først.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.