ANNONSØRINNHOLD

– Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

Men hvordan våger man seg inn i salen?

Vi må snakke om gruppetrening. Flere som kjenner at tøy og bøy med fremmede sitter litt lengre inne?

Selv grøsser vi over klassikere som; frykt for å kløne til øvelsene (gjerne foran fullspekket sal), frykt for ikke å få noe ut av timen eller omvendt, og (kanskje mer realistisk!) frykt for å kollapse rødsprengt og andpusten, mens resten av gruppen traver ubekvemme videre. For å nevne noe.

Likevel viser det seg at mange av dem som går på gruppetimer trener hyppigere og er mer fornøyd med treningssentret sitt.

Så hva er det egentlig med disse timene? Vi er nysgjerrige!

Derfor stilte vi Tonje Kristenstuen, Nordic Strategic Concept Manager i SATS, ni spørsmål om gruppetrening, og ja, fordommer er så absolutt inkludert.

– Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

Psst! Få med deg de nyttige nybegynner-tipsene lengre nede i saken!

1. Hva er den største fordelen med å trene i gruppetimer?

– Gruppetrening kan være «redningen» for dem som i utgangspunktet ikke liker å trene. Det å ha faste klasser skaper rutiner, er sosialt, gir masse energi og det er deilig å ha en inspirerende instruktør som hjelper deg på veien. De som går på gruppetimer tør også ofte å utfordre seg ved å teste ulike timer. Dette skaper variasjon som igjen skaper motivasjon.

2. Noen ulemper?

– Nei.

– Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

3. Gruppetrening eller trening alene: Hva gir mest effekt, framgang og ikke minst, gode treningsvaner?

– Den treningen som faktisk blir noe av, er den treningen som også gir mest effekt eller framgang. Sånn sett spiller det ingen rolle om det er gruppe- eller egentrening.

– Når det er sagt, er det i alle fall slik at de SATS-medlemmene som trener gruppetimer er medlemmer lenger, trener oftere og er mer fornøyde med treningssentret enn de som bare trener alene. Derfor kan man kanskje si at gruppetrening skaper mer langvarige og stabile treningssvaner enn egentrening.

– Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

4. Hvem passer gruppetrening for?

– Alle – og da mener jeg virkelig ALLE. Enten det er for å komme i form etter treningsopphold, skade, sykdom eller fødsel, for å trene seg opp til Birken, eller for å svinge på hoftene på Zumba. Alle finner en eller flere timer som passer. Mange treningssentre tilbyr også trening for seniorer og barn. Har man skader eller må ta andre hensyn, si fra til instruktørene på forhånd slik at de eventuelt kan gi noen alternativer underveis.

5. Så det er ingen det ikke passer for?

– I utgangspunktet nei, men det kan selvsagt være noen med større skader som gjør at det vil være fordelaktig å trene kontrollert på egen hånd eller med en personlig trener.

Psst! Se lengre nede i saken for myter om gruppetrening. Er du skyldig du også?

– Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

6. Hva er den vanligste årsaken til at folk dropper gruppetimene?

– Sannsynligvis at man kommer inn på feil klasse eller nivå, slik at man blir skremt, eller kjeder seg og ikke tør å komme tilbake.

Visste du at: SATS har utallige ulike gruppetreningstimer, alt fra dans, styrke og kondisjonstimer i ulike nivåer, sykkel, innendørs løping, yoga og pilates. Rett og slett timer for alle, uansett treningserfaring, form eller treningsmål?

– Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

7. Har du noen tips til litt sjenerte nybegynnere (som kanskje føler at de blir stirret på)?

– Snakk med oss! De kan hjelpe deg med å finne rett klasse med rett innhold og nivå. Du kan også gjøre research på nettet eller du kan kanskje spørre en venn som går på gruppetimer om de har en morsom og effektiv favorittime? Og du, ikke vær redd for å bli stirret på. Alle har mer enn nok med seg og sitt.

8. Så det er virkelig innafor å spørre instruktøren om hjelp?

– Definitivt! Mange kvier seg for det, men instruktøren er der for å hjelpe deg, om det er for å vise alternative øvelser ved skader/plager eller for å forklare øvelsene og timens oppbygging.

– Kan være redningen for deg som ikke liker å trene

9. Er en gruppetrening en «fullverdig» økt?

– Her kan jeg bare snakke for vår del, men hos oss – ja. Her inneholder ALLE timer oppvarming, hoveddel og nedtrapping eller tøying.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.