ANNONSØRINNHOLD

FÅ BARNA MED: Barn som er med på å lage mat, spiser gjerne opp det de lager. 
FÅ BARNA MED: Barn som er med på å lage mat, spiser gjerne opp det de lager. Vis mer

Lekende lett

5 enkle tips for å få i barna grønnsaker.

Frukt og grønnsaker er proppfulle av næringsstoffer som vitaminer, mineraler og kostfiber, og er en selvfølgelig del av et balansert kosthold. Men hva gjør du når de minste rynker på nesen ved tanken på brokkoli, gulrøtter, blomkål eller rotgrønnsaker? Det er anbefalt å la grønnsaker være en naturlig del av alle måltider fra barna er små, og det kan være lurt ikke å gjøre grønnsaksspising til noe som gir belønning i etterkant: Lokking som for eksempel å si ”hvis du spiser opp grønnsakene dine skal du få noe godt til dessert”, er ikke lurt på sikt. Da kan grønnsaker fremstå som noe som ikke smaker godt og som barna må være «flinke» for å spise opp. La grønnsakene heller være en naturlig og selvfølgelig del av måltidet - og la de små oppdage de gode smakene og de mange teksturene på ulike grønnsaker.

Ikke gi opp

Lekende lett
TIPS: Både middagsmat og smoothie er gøy for de små. Slik blir også råvarene mindre skumle, og morsommere å spise.
TIPS: Både middagsmat og smoothie er gøy for de små. Slik blir også råvarene mindre skumle, og morsommere å spise. Vis mer
Lekende lett

Forskning viser at barn ofte trenger å smake på nye matvarer hele ti ganger før de tenker på den som trygg og kjent - så ikke gi opp på tredje forsøk! Fra naturens side er vi programmert til å være mer skeptiske til bitre smaker og mange grønnsaker har mye bitterhet i seg. En god idé kan også være å la barna få ta del i matlagingen, de kan hjelpe til med å skylle, skrelle og kutte grønnsakene som senere havner på middagsbordet. På denne måten får de et forhold til ingrediensene på en annen måte. De lærer å lage mat, og kanskje smaker de på ulike ingredienser underveis og oppdager at det smaker godt.

La gjerne barna være med på matlagingen, både middagsmat og smoothie er gøy for de små. Slik blir også råvarene mindre skumle, og morsommere å spise.

Her følger fem gode tips for å få i barna mer grønt:

  1. Ha litt ekstra grønnsaker i sausen, for eksempel litt spinat i pestoen eller gulrot og paprika i Bolognesen. Bruk gjerne en stavmikser for å jevne ut klumper som kan se uvante og ”skumle” ut.
  2. Barn flest elsker pasta - bytt ut vanlig pasta med grønnsakspasta, så spiser poden enda mer grønnsaker i middag.
  3. Skjær opp grønnsaker og server med dipp - barn spiser mer når grønnsakene er oppkuttet. Dette kan være fint å legge i matboksen, i tillegg til å ha stående i bokser i kjøleskapet så kan barna forsyne seg når de kommer hjem fra barnehagen eller skolen.
  4. Mos kokte bønner og linser i kjøttbollene eller tilsett litt revet gulrot i brødet. Dette gjør maten enda mer smakfull, saftig og næringsrik.
  5. Lag en fristende smoothie av for eksempel avokado, spinat og eplejuice. Ønsker du å gjøre den enda mer mettende er det fint å tilsette litt havregryn. Her er det kun fantasien som setter grenser. Pynt glasset med et fargerikt sugerør, og drikken vil gå ned på høykant.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.