ANNONSØRINNHOLD

Ønsker du å gjøre mer bærekraftige matvalg?

Vi har samlet de beste tipsene!

Stadig flere har et ønske om å lage og spise mer bærekraftig mat, og mange forsøker å inkludere flere plantebaserte måltider i kostholdet sitt. Kjøttfri mandag har blitt svært populært, og det dukker stadig opp flere nye vegetariske varer i butikkhyllene.

Inspirerer til variert kost

Det er mange grunner til at flere ønsker å velge bærekraftige alternativer i hverdagen. Matproduksjon står for en betydelig mengde klimagassutslipp, men vi må jo også spise – så å velge mer bærekraftig mat er noe vi alle kan gjøre for å ta vare på kloden vår. Og det er nettopp dette Knorr ønsker å gjøre så enkelt som mulig.

– Det skal ikke være vanskelig å finne nye måter å spise og lage mat på for en mer bærekraftig framtid. Knorrs nye Veggie Snack er både vegetarisk og veldig enkel å lage. Alt som skal til er å helle i varmt vann, og så er retten ferdig på fem minutter, sier Fredrik Grøstad Madsø, kategoriansvarlig hos Knorr.

Ønsker du å gjøre mer bærekraftige matvalg?

Knorr har som mål å gi inspirasjon til et mer variert kosthold, og oppfordrer alle til å velge flere bærekraftige produkter. Se etter det gule «vegan»-merket for flere smaksrike retter fra Knorr.

Bytter ut kjøttet

Vi har spurt leserne våre om hva deres beste tips for å spise mer bærekraftig er – og her er våre favorittsvar.

Flere av leserne skriver at de velger å bytte ut kjøttet i retter der det vanligvis er kjøtt. En av dem er Nicoline Bjerge Schie, som skriver:

VELGER GRØNT: Nicoline Bjerge Schie. Foto: Privat
VELGER GRØNT: Nicoline Bjerge Schie. Foto: Privat Vis mer

– Mitt beste tips er å omgjøre «vanlige» kjøttretter til vegetarretter. Du trenger absolutt ikke å tenke helt nytt for å inkludere mer frukt og grønnsaker i kosten, forteller Nicoline.

– Jeg lager for eksempel vegetarlasagne som smaker skremmende likt originalen. Her bytter jeg bare ut kjøttet med grønnsaker og/eller soyafarse, skriver hun.

Hun understreker også fordelen ved å planlegge måltidene på forhånd.

– Ved å foodpreppe slipper du å falle for fristelsen til å kjøpe en usunn lunsj på farten eller å bruke unødvendig penger på takeaway, skriver hun.

– Planlegg noen måltider og lag matpakker eller frys ned noen porsjoner. Da har du mat til jobb, skole eller til middag når du er travel eller ikke vil bruke tid på matlaging, fortsetter hun, og avslutter:

– Jeg lager ofte kjøleskapsgrøt for noen dager og putter i kjøleskapet. Da har jeg alltid en sunn og næringsrik frokost klar!

KREATIV MED DAAL: Eva Pedersen. Foto: Privat
KREATIV MED DAAL: Eva Pedersen. Foto: Privat Vis mer

Eva Pedersen er også en av dem som velger å bytte ut kjøttet i vanlige retter. I stedet for å bruke kjøttdeig i tacoen, bruker hun nemlig noe helt annet – indisk daal.

– Jeg kom på ideen med indisk daal etter å ha spist på veganske restauranter et par ganger på reise, skriver hun.

– Jeg googlet daal og krydder og gikk i gang, forteller hun. Forskjellige grønnsaker og linser fikk surre i gryta, og etter at det hadde kokt lenge var det klart for å bruke i tacoen.

– Det ble nesten som en stuing, skriver Eva.

Og det er ikke bare i tacoen daal gjør seg! Eva har nemlig også hatt god erfaring med å lage andre retter av den:

– Jeg blandet det med egg og litt havregryn og stekte det som burger, forteller hun.

Ønsker du å gjøre mer bærekraftige matvalg?

Halve tallerkenen med grønt

For Gry Smedhaugen har salat blitt en viktig grunnstein i kostholdet. Hennes tommelfingerregel er å ha minst halve middagstallerkenen med grønt, og variere grønnsakene så mye som mulig.

GLAD I SALAT: Gry Smedhaugen. Foto: Privat
GLAD I SALAT: Gry Smedhaugen. Foto: Privat Vis mer

– Jeg har begynt med salat til det aller meste, forteller Gry, og fortsetter:

– Jeg spiser masse salat med diverse godsaker oppi, og bytter på hva jeg har for å ikke gå lei av det samme.

På spørsmål om hva det beste hun vet å putte i salat er svaret klart:

– Kinakål, epler, ananas, mais og kylling, skriver hun, og fortsetter:

– Men som sagt bytter jeg på hva jeg har oppi. Forskjellige epletyper, for eksempel – de smaker jo forskjellig!

Det er ikke bare salat det går i – Gry har flere favoritter:

– Lapskaus eller suppe er også veldig godt, og bruker grønnsaker med god smak og farge, skriver hun, og legger til:

– Begynte i det små, men har bare økt, og spiser nå frukt og/eller grønt flere ganger om dagen, gjerne som mellommåltid.

Ønsker du å gjøre mer bærekraftige matvalg?

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.