Annonsørinnhold

FÅR AV FAMILIEN: Hvis Stine på 13 skulle bruke opp datatrafikken på Snapchat og Spotify, får hun ubrukt trafikk fra foreldrene eller lillebror Mats på 11. Foto: Privat
FÅR AV FAMILIEN: Hvis Stine på 13 skulle bruke opp datatrafikken på Snapchat og Spotify, får hun ubrukt trafikk fra foreldrene eller lillebror Mats på 11. Foto: PrivatVis mer

- Plutselig hadde jeg full kontroll

– Før gikk datteren vår tom etter tre dager. Det gjør hun ikke nå lengre, sier Steinar Marthinsen.

Mobilhverdagen har plutselig blitt langt enklere for familien Elvehjem Marthinsen i Drammen. Tidligere fikk familien fire forskjellige fakturaer fra ulike mobilfirma i måneden, gjerne med forskjellige forfallsdatoer. I tillegg brukte 13-åringen opp datamengden sin lenge før måneden var omme.

Det kan bli både irritasjoner og frustrasjoner av slikt.

Men det var før! Nå er de fire mobilnummerne samlet på en og samme faktura, og familien har en stor pott datatrafikk som de fordeler slik de vil.

– Det er mer oversiktlig, billigere og gir mer data til de fleste, sier pappa Steinar (43) fornøyd.

- Plutselig hadde jeg full kontroll

Lett å bruke

Steinar og familien hans ble nylig valgt ut som en av tre som skulle teste ut OneCalls abonnement FamiliePakka. Trykk her for å se familienes dom.

STYRER APPEN: Pappa Steinar styrer appen som bestemmer hvor store databøtter de forskjellige familiene skal få. Foto: Privat
STYRER APPEN: Pappa Steinar styrer appen som bestemmer hvor store databøtter de forskjellige familiene skal få. Foto: Privat Vis mer

Abonnementet har fri tale, fri SMS og MMS – og en felles datamengde som familien velger størrelse på selv. Via en app kan man fordele «databøtte» til hver av familiemedlemmene.

– Det er kona som er sjef over bøtta, men det er jeg som utfører justeringene i appen, sier Steinar.

Han synes appen er grei å forholde seg til.

– Når jeg først hadde brukt den en gang, var det veldig lett, sier han.

– Ingen gikk tom

Tidligere hadde Steinar, kona Marianne Elvehjem Marthinsen (44), datteren Stine (13) og sønnen Mats (11) abonnement hos forskjellige mobiloperatører. Dermed fikk de fire mobilfakturaer i måneden, gjerne til forskjellige tider.

– Hvis fakturabeløpene ikke var slik jeg forventet, måtte jeg inn på hver enkelt og sjekke hva pengene hadde gått til, forteller Steinar.

Som regel var det snakk om ekstra datatrafikk, når de voksne hadde gitt etter og latt Stine få bestille mer.

For å fordele datapotten fra FamiliePakka, tittet Steinar og Marianne på fakturaene for de tre siste månedene, og ga hver familiemedlem litt mer enn det de hadde brukt i snitt.

GODT FORNØYD: Hjemme er det trådløst nett på familien på fire. Men siden både mor og far pendler til jobb, har de bruk for mye datatrafikk også!
GODT FORNØYD: Hjemme er det trådløst nett på familien på fire. Men siden både mor og far pendler til jobb, har de bruk for mye datatrafikk også! Vis mer

– Den første måneden gikk det veldig bra, ingen gikk tom. Så får vi se hvordan det blir denne måneden, om datteren vår kommer til å spørre etter enda mer, forteller Steinar.

Perfekt på bilturer

13-åringen er nemlig den mest aktive brukeren av datatrafikk i familien. Det meste går på vei til og fra skolen, og brukes til sosiale medier, Spotify og YouTube.

– På lengre bilturer er dette abonnementet genialt. Ungene streamer musikk eller Netflix i baksetet, og da er det veldig fint at de har nok data. Så slipper vi at de går tom halvveis på turen, sier Steinar.

Men skulle en av dem gå tom nå, blir det verken krise underveis eller mer å betale etterpå. Da er det bare for far å logge seg inn i appen, og fordele litt mer data til de som trenger det.

SPENNENDE: Steinar korter ned tiden til og fra jobb med å streame serier fra Netflix. Akkurat nå går det i «Stranger Things». Foto: Privat
SPENNENDE: Steinar korter ned tiden til og fra jobb med å streame serier fra Netflix. Akkurat nå går det i «Stranger Things». Foto: Privat Vis mer

Hvis familien ikke bruker opp all datatrafikken de har tilgjengelig en måned, går den ikke opp i røyk. Med OneCall flyttes den bare videre til neste måned, så har familien enda mer å dele på. Det er kanskje ikke så rart at alle testfamiliene ga toppscore til abonnementet.

Deilig start på dagen

De voksne i familien er også godt fornøyd med datamengden de får i abonnementet. Marianne bruker det til å streame podcaster i bilen når hun kjører til og fra jobb, mens far leser nyheter og hører på Spotify på toget til og fra Oslo. Og så koser han seg med å streame TV-serier.

– Det er en veldig deilig start på dagen å se på Netflix, forteller Steinar. – Akkurat nå er jeg midt i «Stranger Things». Noen ganger er det så spennende at jeg har lyst til å gå av en stasjon senere enn jeg skal…

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.