ANNONSØRINNHOLD

EKSPERT: Den nye Mitsubishi Outlander PHEV er en kraftigere versjon av sin forgjenger. Motorsportskommentator og bilentusiast Anders Hagen lar seg imponere. Vis mer

Rallyeksperten lar seg imponere

Nordmenns ladbare hybrid-favoritt er tilbake i kraftigere og frekkere innpakning. Motorsportskommentator Anders Hagen mener den svarer til forventningene.

Nordmenn har de siste åra gått mann av huse for å kjøpe og kjøre miljøvennlig. Med over 15 000 solgte biler de siste fire åra, er den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander PHEV en av folkets aller største favoritter. Denne høsten fødes den på ny i form av en sterkere, tryggere og mer sportslig facelift.

Hvem er bedre til å teste den nye versjonen enn en som lever og ånder for bil? Vi lot mangeårig motorsportkommentator og bilentusiast Anders Hagen sette seg bak rattet på Mitsubishi Outlander PHEV for en dag.

BILENTUSIAST: Anders Hagen har tilbragt tid som kartleser i nettopp en Mitsubishi, og har mye godt å si om den nye Outlander PHEV.
BILENTUSIAST: Anders Hagen har tilbragt tid som kartleser i nettopp en Mitsubishi, og har mye godt å si om den nye Outlander PHEV. Vis mer

– Jeg har alltid sett på Mitsubishi som solide biler. I mine yngre dager konkurrerte jeg faktisk som kartleser i rally i både en Mitsubishi Lancer og Galant, så nå er jeg spent på hva Mitsubishi Outlander PHEV er god for, forteller Anders.

Les mer om den nye Mitsubishi Outlander PHEV her.

Større batteripakke

Anders, som bor landlig til på Brandval rett utenfor Kongsvinger, er avhengig av bilen for å gjøre unna ukas handling. Med den oppgraderte batteripakken, som gir 10 prosent bedre ytelse og 15 prosenter større kapasitet, kan denne turen tas på miljøvennlig vis.

- Til og fra butikken er det nærmere tre mil. Med Mitsubishi Outlander PHEV har jeg faktisk muligheten til å kjøre denne turen bare på elmotoren, og fortsatt ha nesten halvparten av batterikapasiteten igjen når jeg kommer hjem, sier en fornøyd Anders.

Som lade-hybrid er ikke bilen avhengig av bensinmotoren for å fungere. Elmotoren fullades enkelt fra stikkontakten hjemme på rett over fem timer, men den kan også hurtiglades i løpet av 30 minutter.

– Med bare turer til og fra butikken kan jeg faktisk kjøre hele sommeren uten å fylle en eneste dråpe bensin.

MITSUBISHI PHEV: En ladbar hybrid i toppklasse.
MITSUBISHI PHEV: En ladbar hybrid i toppklasse. Vis mer

En kraftigere firehjulstrekker

2019-modellen har også fått en større 2,4 liters bensinmotor på 135 spreke hestekrefter. Kombinert med elmotoren på 95 hestekrefter så er selv den bratteste skogsbilveien i Brandvalds skoger ingen hindring.

– Jeg er overrasket over hvor godt bilen drar. Man har rikelig med kraft og umiddelbar gassrespons. Dette er små detaljer jeg setter veldig pris på, sier Anders.

Det velkjente firehjulstrekksystemet til Mitsubishi, S-AWC, har også fått seg en oppgradering fra fjorårsmodellen med de nye innstillingene «Sport mode» og «Snow mode». Førstnevnte gjør bilen mer responsiv og leken i kjøreegenskapene, mens «Snow mode» optimaliserer veigrepet under glatte og vanskelige kjøreforhold – eksempelvis når du er på vei opp den bratte bakken til hytta på vinteren.

Les mer om den nye Mitsubishi Outlander PHEV her.

– Bilen er ekstremt lettkjørt med presise og gode kjøreegenskaper, selv med bagasjerommet fullt av ved. På tøff skogsbilvei så kjenner man knapt dumper og hull. Jeg kan endelig drikke kaffen min uten å søle, sier Anders.

LETTKJØRT: Den nye Mitshubishi Outlander PHEV har kraftig firehjulstrekk og er i følge Anders Hagen en ekstremt lettkjørt bil.
LETTKJØRT: Den nye Mitshubishi Outlander PHEV har kraftig firehjulstrekk og er i følge Anders Hagen en ekstremt lettkjørt bil. Vis mer

Frekkere design

Nye Mitsubishi Outlander PHEV har også fått et designmessig løft fra fjorårsmodellen. Dette inkluderer et nytt frontparti med perforert grill, nye og kraftige Bi-LED lykter, skinnseter med diamantmønster og en større og mer sportslig takspoiler.

– Jeg er vanligvis ingen SUV-type, men denne bilen har fått meg til å tenke meg om to ganger. Den er spenstig, har fine linjer og er rett og slett ålreit å se på når den står parkert på gårdsplassen.

Bak rattet er også Anders godt fornøyd.

– Jeg sitter høyt, med behagelig sittestilling og god sikt alle veier. Instrumentene er oversiktlige og jeg tar meg selv i å kose meg når jeg kjører. Bilen svarte definitivt til forventningene, og vel så det!

Prøvekjøring

Den nye Mitsubushi Outlander PHEV kan i likhet med andre Mitsubishier prøvekjøres hos en forhandler nær deg.

Prøvekjøring kan bestilles på deres hjemmesider.

FIREHJULSTREKK: Mitsubishi Outlander PHEV er utstyrt med intelligent firehjulstrekk, som gjør veien til hytta enkel å forsere.
FIREHJULSTREKK: Mitsubishi Outlander PHEV er utstyrt med intelligent firehjulstrekk, som gjør veien til hytta enkel å forsere. Vis mer
ROMSLIG INTERIØR: SUV-en er også utstyrt med stort bagasjerom og tilsvarende god benplass for passasjerene.
ROMSLIG INTERIØR: SUV-en er også utstyrt med stort bagasjerom og tilsvarende god benplass for passasjerene. Vis mer

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.