Annonsørinnhold

FERIEMÅL: Rebecka befant seg slett ikke på en strand som denne i Indonesia, da hun ble oppringt av kredittkortselskapet re:member. Foto: NTB SCANPIX/SHUTTERSTOCK
FERIEMÅL: Rebecka befant seg slett ikke på en strand som denne i Indonesia, da hun ble oppringt av kredittkortselskapet re:member. Foto: NTB SCANPIX/SHUTTERSTOCKVis mer

Rebecka (31) hentet i barnehagen da mobilen ringte: - Er du i Indonesia nå?

Her er triksene for sikker bruk av kredittkort.

Påskeferien er høysesong for å «trekke kortet» i betalings-terminaler, både innenlands og i det store utland.

Samtidig er det i ferietider nordmenn i verste fall risikerer å sette hele reisekassa i fare, bare ved en enkel, liten betaling.

• Ekstra kort til ferien? Søk her

Oppringt i Oslo

Du har tilfeller som Rebecka, 31-åringen som var på vei for å hente i barnehagen i mai da mobilen plutselig ringte fra hennes kredittkortselskap re:member.

- Jeg sitter i bilen i Oslo når en kundeserviceagent ringer. De spør meg «Er du i Indonesia nå?»

OPPRINGT: Rebecka fikk en telefon med spørsmål om hun var i Indonesia, fordi kortet hennes var blitt forsøkt misbrukt der. Foto: PRIVAT
OPPRINGT: Rebecka fikk en telefon med spørsmål om hun var i Indonesia, fordi kortet hennes var blitt forsøkt misbrukt der. Foto: PRIVAT Vis mer

Den svenske tobarnsmoren, med jobb i Oslo, avkreftet at hun var i Sørøst-Asia. Men Ludvika-kvinnen hadde nylig vært en weekendtur til London, der hun brukte re:member-kortet som vanlig i butikker og restauranter.

- Kundeservice på re:member spør om jeg har kortet mitt, og det har jeg. Men agenten forteller at akkurat på samme tid er det noen som prøver å ta ut penger på kredittkortet i Indonesia, forteller Rebecka.

Fordi Rebecka ble oppringt og hadde kontroll på kredittkortet kunne det sperres umiddelbart, og et nytt utstedes i god tid før neste ferietur.

Like god tid hadde ikke norske Knut (33), som opplevde noe liknende i ferieparadiset Cancun i Mexico for et par år tilbake.

Han var ute og spiste lunsj da mobilen ringte. I andre enden satt en kundeserviceagent fra re:member.

- Hvor er du?

Knut fikk spørsmål om han var i Mexico, og det var han jo. Så fulgte samme spørsmål som til Rebecka:

- Hvor er kortet ditt?

Knut svarte at kortet lå i lommeboka, men fikk beskjed fra Norge om å sjekke én gang til. Da oppdaget han at kortet er borte.

SPISTE LUNSJ: Knut var på ferie og koste seg i Cancun i Mexico da han oppdaget at kortet var borte. Foto: SCANPIX/SHUTTERSTOCK
SPISTE LUNSJ: Knut var på ferie og koste seg i Cancun i Mexico da han oppdaget at kortet var borte. Foto: SCANPIX/SHUTTERSTOCK Vis mer

- Jeg blir rimelig forfjamset og tenker raskt gjennom hva som har skjedd siden jeg satte meg ned ved bordet 15-20 minutter tidligere. Så kommer jeg på at servitøren sølte litt vann på bordet og meg da han skjenket i glasset. Han var veldig behjelpelig med servietter og tørket meg også litt på beinet. Han har tydeligvis klart å lirke lommeboka ut av lomma samtidig.

Panikken tok Knut, men han ble straks beroliget av agenten i Norge.

Sofistikert sikkerhetssystem

- Ingen fare. Vi har kontroll på det, vi ville bare sjekke med deg at kortet ditt faktisk var borte. Det er nå sperret, og vi vil overføre nødkontanter til deg dersom det er behov.

Dermed ble Knut spart for mye bry og ubehageligheter på ferien, mens Rebecka slapp ubehagelige opplevelser etter hjemkomst fra utenlandstur.

Begge ble oppringt før de rakk å oppdage at kortet var misbrukt. De kunne takke EnterCard, som utsteder kredittkortet re:member.

EnterCard har brukt mye ressurser på et sofistikert sikkerhetssystem. Slik overvåkes transaksjoner og uregelmessigheter flagges, for å unngå tyverier og svindelforsøk.

- Knut var smart og hadde et annet kredittkort liggende i safen på hotellrommet mens han var ute. Det anbefaler vi alle andre å gjøre også, sier Freddy Syversen som er konsernsjef i EnterCard og ansvarlig for det skandinaviske kredittkortet re:member.

• Ekstra kort til ferien? Søk her

Nerver i høyspenn på ferie kan unngås med noen enkle triks for sikker bruk av kredittkort. Her er re:members oversikt.

12 råd fra Europol

Dessuten har du som bruker av kredittkort en lovpålagt sikkerhet. Forbrukerrådet skriver følgende: «Har du kjøpt varen på kreditt, har du ekstra beskyttelse gjennom finansavtaleloven (paragraf 54b)».

• Les mer: Ferie med kredittkort

Som forbruker er du dermed beskyttet blant annet mot svindel, eller når du ikke får det du har betalt for. Dessuten vil betaling ved kredittkort sikre deg pengene tilbake, dersom for eksempel flyselskapet ditt går konkurs før du rekker å reise.

Klart du skal vise forsiktighet, du skal ikke trykke noen kode åpenlyst og kortet skal selvsagt ikke overlates til andre. For flere tips om hvordan du beskytter kortet ditt, har Europol utarbeidet en 12-punktsliste.

Døgnåpen linje

Men dersom kortet er mistet eller frastjålet sørger du selv for å få det sperret på flekken, ved å ringe en døgnåpen linje - hvis du ikke blir oppringt først selv.

SIKKERHET: På samme måte som redningsvest er obligatorisk på sjøen, er kortsikkerhet viktig på reise. Ikke slipp kortet ut av syne og sjekk gjerne at minibanken du bruker ikke er tuklet med.
SIKKERHET: På samme måte som redningsvest er obligatorisk på sjøen, er kortsikkerhet viktig på reise. Ikke slipp kortet ut av syne og sjekk gjerne at minibanken du bruker ikke er tuklet med. Vis mer

Et godt råd er å gjøre som Knut i Mexico: Ha med et ekstra kort, som du oppbevarer et annet sted.

Slik står du aldri igjen på bar bakke, du har et alternativ om det ene skulle bli borte. Unngå også minibanker som ser mistenkelige ut, disse kan ha en «juksekortleser» som kopierer kortet ditt uten at du merker det.

På re:members Youtube-kanal trekkes det fram fem konkrete, smarte triks ved bruk av kredittkort på utenlandsreise

1) Reise- og avbestillingsforsikring

Reise- og avbestillingsforsikring er inkludert når over 50 prosent av reisens transportkostnader er betalt med kortet. I tillegg kan du skaffe deg tilleggsforsikringer som gir ekstra trygghet, blant annet egenandelforsikring ved bilutleie, ransforsikring og billettforsikring.

• Nyhet: Trygghetsforsikring

VELG LOKAL VALUTA: Regelen for ferieturen er enkel: Alltid betal i lokal valuta. Det gir best kurs.
VELG LOKAL VALUTA: Regelen for ferieturen er enkel: Alltid betal i lokal valuta. Det gir best kurs. Vis mer

2) Ikke velg norske kroner

- Velger du lokal valuta, blir kursen omregnet av Visa eller Mastercard. Vi anbefaler at du betaler i lokal valuta, da erfaring tilsier at det gir deg best kurs som kunde, heter det i klippet.

• Les mer: Norske kroner eller lokal valuta

3) Bruk chip, ikke stripe

- Bruk chipbrikken når du betaler med kort i utlandet. Dette er sikrere enn å bruke magnetstripen, og er en løsning som er tilgjengelig over store deler av verden. Stripen gjør kortet mer sårbart for å bli kopiert, hvis du må bruke den. Tips: Sjekk at stripen ikke er avmagnetisert før du reiser.

• Les mer: Tips og råd

4) Sjekk fakturaen nøye

Ferien er kanskje over, men ser noe rart ut på fakturaen? I så fall, ta straks kontakt og få hjelp - enten via telefon eller kontaktskjema hos re:member.

- Sjekk at du er blitt trukket riktig beløp før du betaler. Dette gir ekstra trygghet og god oversikt.

5) Stort fordelsprogram

- Oppnå gode rabatter i forbindelse med ferien ved å booke flyreise, leiebil og overnattinger via re:member rewards. Rabattene gjelder også i Norge, blant annet på på restauranter, hotell og spesialbutikker.

• Les mer: Så enkelt er det

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.