ANNONSØRINNHOLD

I denne episoden drar Synnøve hjem til Elin og mannen hennes, som trenger massiv hjelp til å skape orden på arbeids- og musikkrommet. Få med deg Synnøves beste tips for å få et hjemmekontor som inspirerer deg til å jobbe! Vis mer

Ryddeekspert Synnøve Skarbø: – Herlighet, jeg er helt sjokkert

Slik gikk det da Synnøve hjalp Elin og Jarle med å få orden på hjemmekontoret.

Ryddeekspert Synnøve Skarbø er kjent for å få orden i sakene. I samarbeid med Clas Ohlson skal hun hjelpe rotekopper i nød, og først ut er hjemmekontoret til Elin og Jarle.

Elin og Jarle er musikere, og har brukt hjemmekontoret sitt som en slags blanding av bod og kontor. Her flyter ledninger, papirer og annet rask, og kaoset inspirerer ikke akkurat arbeidsro og produktivitet. Drømmen er at Synnøve skal hjelpe dem med å få roterommet til å bli et kontor igjen.

FØR: Hjemmekontoret til Jarle og Elin er mildt sagt rotete.
FØR: Hjemmekontoret til Jarle og Elin er mildt sagt rotete. Vis mer

Steg 1: Tøm rommet

Synnøve har en klar plan. Det aller første som må gjøres er rett og slett å tømme hele rommet, slik at man får en oversikt over hva som faktisk befinner seg der inne. Og det viser seg at man får plass til overraskende mye på et ganske lite rom …

– Herlighet, jeg er helt sjokkert! utbryter Synnøve, og fortsetter: – Tenk at dette lasset her har fått plass inne på det knøttlille rommet.

– Det er ganske skremmende, nikker Jarle.

Heldigvis lar ikke Synnøve seg stoppe. Når hele rommet er tømt, begynner nemlig den viktigste delen av arbeidet.

ROTELASS: Alt dette fikk plass inne på Elin og Jarles lille hjemmekontor.
ROTELASS: Alt dette fikk plass inne på Elin og Jarles lille hjemmekontor. Vis mer

Steg 2: Sorter og kast

Dette steget er ifølge Synnøve det aller viktigste. Sorter ut alt som ikke trengs, og kast, kast, kast. Ofte hoper det seg opp mye skrot man hadde glemt at man hadde, og dette er en gyllen mulighet til å bli kvitt det.

Et tomt rom er også veldig mye enklere å rengjøre, så det bør man absolutt gripe sjansen til å få gjort. Støvsug gulvet, og tørk over andre overflater med miljøvennlige mikrofiberkluter. For skitt som trenger litt ekstra trøkk, kan man bruke en rengjøringsspray. (Psst! Visste du at Clas Ohlsons rengjøringssprayer er Svanemerkede?)

Når alt som ikke trengs er kastet, er det klart for å gå løs på det siste steget i prosessen.

TJA: Mens man rydder finner man plutselig mye rart som kanskje ikke hører hjemme på kontoret.
TJA: Mens man rydder finner man plutselig mye rart som kanskje ikke hører hjemme på kontoret. Vis mer

Steg 3: Organiser og legg tilbake

Det siste steget er å organisere alle tingene som skal beholdes, og legge dem tilbake på rommet. Her har Synnøve flere ideer til hvordan man kan spare plass og unngå mer rot i framtida.

Veggplassen kan for eksempel utnyttes bedre. Jarle har mange gitarer som tidligere har stått på rekke og rad på gulvet, men Synnøve foreslår heller å henge dem opp på veggen med egne veggfester for gitarer. Det både frigjør plass på gulvet, og er dekorativt.

Alt som ikke brukes i det daglige trenger ikke stå framme, men kan ryddes vekk i skuffer eller plastbokser. Akkurat det blir skjebnen til Elin og Jarles mange kabler, som Synnøve ruller pent sammen og legger i en skuff.

ORGANISER SMÅTINGENE: Småting kan legges i plastbokser slik at de ikke blir liggende og flyte.
ORGANISER SMÅTINGENE: Småting kan legges i plastbokser slik at de ikke blir liggende og flyte. Vis mer

– Vanligvis ville jeg sagt at dette er altfor mye, sier Synnøve om de mange kablene, før hun legger til: – Men siden de er musikere er det greit.

Kabelrotet på gulvet har Synnøve også fått orden på, ved hjelp av et grenuttak og en smart grenuttaksboks. Boksen samler kabelrotet på ett sted, slik at det ikke ligger og flyter på gulvet. Og en magnettavle på veggen gjør at notater kan henges opp med magnetklyper (eller bare skrives rett på tavla!).

– Fy søren som dere har stått på i dag, utbryter Synnøve etter at arbeidet er ferdig. Hjemmekontoret er nesten ikke til å kjenne igjen. Etter innsatsen har paret faktisk kvittet seg med så mye skrot at de har fått noen hyller i bokhylla til overs, noe Synnøve er imponert over.

– Det er jo litt forskjell, nikker Jarle.

ETTER: Hjemmekontoret er nesten ikke til å kjenne igjen.
ETTER: Hjemmekontoret er nesten ikke til å kjenne igjen. Vis mer

Så lurer Synnøve på hva paret syntes var vanskeligst å kvitte seg med.

– Jeg synes ikke det var noe som var så vanskelig å kvitte seg med, det er mer hvor man skal gjøre av sånne småting som man egentlig skal ha, svarer Elin.

Synnøve har heldigvis en enkel løsning på akkurat det. Alskens småting har fått plass i mindre plastbokser i bokhylla, mens papirer og dokumenter organiseres i permer og større plastbokser.

Og med pulten frigjort fra alskens småtteri, ble det plass til en fin bordlampe og en radio også.

Før Synnøve går for dagen, har hun ett eneste ønske til paret – nemlig at de skal klare å holde hjemmekontoret ryddig i framtida også.

– Det tror jeg nok vi gjør, smiler Jarle.

.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.

anbefalte artikler fra clas ohlson